Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-09-03, 20:16
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Naturligtvis ringer man Svenska Ambassaden i Washington och efter lite påtryckningar från Herr Ambassadör är du välkommen in i landet.

Ehh.. nej. Herregud, vilken värld lever du i grabben?

(Whoops två år gammalt svar, såg jag.)
__________________
Senast redigerad av monkey-business 2018-09-03 kl. 20:18.
Citera
2018-09-03, 20:23
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkey-business
Ehh.. nej. Herregud, vilken värld lever du i grabben?

(Whoops två år gammalt svar, såg jag.)

varför inte?. Är du i New York kan det ju räcka med att kontakta konsulatet. Men jag rekommenderar alltid att ringa ambassaden, de väger tyngst i alla lägen.
Citera
2018-09-10, 03:16
  #63
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som jämförelse kan nämnas USAs klubb för snabbare säkerhetskontroll, TRE Pre tror jag det heter. Blir du medlem där så har de redan kollat att du inte är "skum" och du slipper då ta av dig skorna mm.
TSA Precheck är bara för amerikanska medborgare och "lawful permanent residents" (alltså de som har Green Card).
Citera
2018-09-10, 16:34
  #64
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
TSA Precheck är bara för amerikanska medborgare och "lawful permanent residents" (alltså de som har Green Card).
Visst, men det var bara ett exempel på hur de låter mer än slump avgöra vad som kontrolleras.
Ett annat exempel är https://edition.cnn.com/2018/08/01/p...rts/index.html 150 flygplatser som hanterar mindre flygplan kan slippa säkerhetskontroll. Jag antar att det trots det kommer att kontrollera passagerarna mot flygförbudslistor och det skulle förvåna mig om det inte ibland kommer att förekomma kontroller. De vet ju lite i förväg vilka som ska flyga.
Båda grejerna frigör resurser som kan riktas mot mer okända och eventuellt farliga resenärer.
Citera
  • 5
  • 6
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2753536

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback