Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 08:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Hörde rykte idag om att Falcon Heavy Demo flygningen nästa år. Eventuellt skulle bli måne uppdrag(Google Lunar X Prize) som planerat till slute av 2017. Om de inte får någon annan kund till demon. Vilket låter intressant ganska rimligt. Tanke på att planera åka till Mars 2018. Någon som kan bekräfta rykten? Även om personligen tror att kan kommer skicka upp en Tesla i omloppsbana. Hoppas få mera information om demon på konfrerance i Guadalajara, Mexico den 26 september.

9 dagar kvar till Amos

Falcon Heavy Demo är officiellt planerad till slutet av året, men inofficiellt har den skjutits upp till början av nästa år, Mars April någon gång. Det kommer inte vara någon nyttolast på demot utan bara en viktsimulator.

Mars 2018, Red Dragon, är redan så officiell det kan bli. Jag undrar dock om de kommer hinna, det är en hel del att göra tills dess och varken Dragon 2 eller Falcon Heavy har flugit ännu Men va fan det är ba köra! ^^

Jag tror man kommer höra mer info om Falcon Heavy den 27 september även om jag tror det kommer vara begränsad information. SpaceX har sagt att de kommer skicka två Dragon 2 kapslar 2020 för att testa mer inför MCTs landning. Det är lite häftigt att tänka sig att varje fönster från och med nu så kommer SpaceX skicka raketer mot Mars

//Toastmastern
Citera
2016-08-29, 21:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Falcon Heavy Demo är officiellt planerad till slutet av året, men inofficiellt har den skjutits upp till början av nästa år, Mars April någon gång. Det kommer inte vara någon nyttolast på demot utan bara en viktsimulator.

Mars 2018, Red Dragon, är redan så officiell det kan bli. Jag undrar dock om de kommer hinna, det är en hel del att göra tills dess och varken Dragon 2 eller Falcon Heavy har flugit ännu Men va fan det är ba köra! ^^

//Toastmastern

Senast maj i år, vill SpaceX inte utesluta att ta med nyttolast. Om någon kund var intresserad att ta risken. Ännu har ingen anmält officiellt att de redo att ta risken. Rykte som jag inte kan bekräfta tyder på kommer innehålla nytt last. Inte som Falcon 1 den fjärde flygningen innehåll en "dummy payload". Pga att ATSB backa ur eftersom SpaceX hade misslyckas tidgare uppskjutning. För hoppnings viss får vi svaret den den 26 september.

Länk: SpaceX undecided on payload for first falcon heavy flight

Det är väldigt tight tidsschema nästa fönster. Det ska vara möjlighet att skicka Falcon Heavy utan för fönstret. Även om det tar betydligt längre tid ta sig till Mars.
Citera
2016-08-29, 23:00
  #15
Medlem
raskenss avatar
Det börjar dra ihop sig. Håller tiden fortfarande kl 8 på lördag?
Citera
2016-08-30, 07:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det börjar dra ihop sig. Håller tiden fortfarande kl 8 på lördag?

Dert är fortfrande lördag som gäller men det är UTC kl 07:00. Det betyder väl kl 9:00 när det är sommartid?
Citera
2016-08-30, 23:45
  #17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Dert är fortfrande lördag som gäller men det är UTC kl 07:00. Det betyder väl kl 9:00 när det är sommartid?


kl 9 känns som perfekt tid lagomt till frukosten.

Blev lite osäker vilken som var första skottet men nu är det tydligen spikat för uppskjutningen av det första återanvända steget
http://www.ses.com/4233325/news/2016/22407810
Citera
2016-08-31, 09:44
  #18
Medlem
Vädret ser inte så jävla bra ut, 40% chans för ok väder. Tydligen en tropiskstorm som drar över Florida just nu
Citera
2016-08-31, 09:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Senast maj i år, vill SpaceX inte utesluta att ta med nyttolast. Om någon kund var intresserad att ta risken. Ännu har ingen anmält officiellt att de redo att ta risken. Rykte som jag inte kan bekräfta tyder på kommer innehålla nytt last. Inte som Falcon 1 den fjärde flygningen innehåll en "dummy payload". Pga att ATSB backa ur eftersom SpaceX hade misslyckas tidgare uppskjutning. För hoppnings viss får vi svaret den den 26 september.

Länk: SpaceX undecided on payload for first falcon heavy flight

Det är väldigt tight tidsschema nästa fönster. Det ska vara möjlighet att skicka Falcon Heavy utan för fönstret. Även om det tar betydligt längre tid ta sig till Mars.

Vet inte vart jag läst det, men det var en SpaceX anställd antingen på Facebook eller NSF som pratade om att det var invecklat nog som det var utan att blanda in en nyttolast i det hela. Detta var någon gång under min semester som var i Juli. Hittar ingen länk nu för den där tråden har 78 sidor xD

Verkar som att SpaceX har haft lite mer problem än de först trodde med Falcon Heavy.

//Toastmastern
Citera
2016-08-31, 19:42
  #20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Vet inte vart jag läst det, men det var en SpaceX anställd antingen på Facebook eller NSF som pratade om att det var invecklat nog som det var utan att blanda in en nyttolast i det hela. Detta var någon gång under min semester som var i Juli. Hittar ingen länk nu för den där tråden har 78 sidor xD

Verkar som att SpaceX har haft lite mer problem än de först trodde med Falcon Heavy.

//Toastmastern


Borde man inte skippa andrasteget helt och enbart ha en dummyvikt där? Det skulle nog förenkla det hela betydligt. Känns lite onödigt bygga ett komplett andrasteg som ändå måste kasseras.
Citera
2016-09-01, 12:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Borde man inte skippa andrasteget helt och enbart ha en dummyvikt där? Det skulle nog förenkla det hela betydligt. Känns lite onödigt bygga ett komplett andrasteg som ändå måste kasseras.

Man vill nog fortfarande nå omloppsbana för att visa att raketen klarar av det och med vilken tyngd den klarar det.
Citera
2016-09-01, 15:59
  #22
Medlem
Citat:
The explosion happened as SpaceX was preparing for a launch this weekend
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-37247077
Citat:
Local emergency officials described the incident as a "catastrophic abort during a static test fire".
In a tweet, the Brevard County Emergency Management Office said there was no threat to the public.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-09-01 kl. 16:15.
Citera
2016-09-01, 16:22
  #23
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-37247077

Verkar ha skett vid T-3m, antagligen något som sket sig med tankningen...

Utifrån vad jag hört så var andrasteget och nyttolasten inte integrerade, så det är var ju tur åtminstone (om det nu visar sig stämma).

Hoppas att problemet går att härleda till något som är specifikt för SLC-40, så att de fortfarande kan skjuta upp raketerna som är planerade att skjutas upp från Vandenberg.
Citera
2016-09-01, 16:25
  #24
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Utifrån vad jag hört så var andrasteget och nyttolasten inte integrerade, så det är var ju tur åtminstone (om det nu visar sig stämma).

Sån tur hade vi uppenbarligen inte:

"SpaceX can confirm that in preparation for today's static fire, there was an anomaly on the pad resulting in the loss of the vehicle and its payload. Per standard procedure, the pad was clear and there were no injuries."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback