Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-16, 09:07
  #1
Medlem
-Caligula-s avatar
Okej är helt grön på detta så ber om ursäkt på förhand.

Har just nu ett jobb där jag arbetet hemifrån. Jag är ansluten till en server via Sophos SSL VPN. Undret helt enkelt vilken typ av information som ges ut från min dator? Kan min arbetsgivare eller någon annan se vad jag gör på datorn, vilka sidor jag besöker osv?
Vill bara ha koll så att jag har någon integritet.

Tack på förhand
Citera
2016-08-16, 09:15
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Caligula-
Vill bara ha koll så att jag har någon integritet.
Med VPN sätter du upp ett privat nätverk från en punkt (A. Hemma hos dig) till en annan (B. Där din VPN-server ger dig en adress) och sedan möjligen vidare ut på nätet (C. Någon webbsida).

Om det är så att B i exemplet ovan är på ditt jobb. Alltså att din VPN uppkoppling går till en server där så du exempelvis kommer åt jobbnätverket och servrar och de sedan låter dig komma ut på resten av Internet via deras nätverk - då ser de även vad du gör på nätet. C i mitt lilla exempel.

För ägaren till C i exemplet så ser det ut som om du surfar från B.

Du ska alltså inte surfa på sidor som ni inte får eller bör besöka på jobbet via en VPN som är uppkopplad till jobbet.
Citera
2016-08-16, 11:10
  #3
Medlem
Det går att knyta en enskild dator till besök på olika siter även om du är uppkopplad via VPN.
En del har inte ställt in sin web-läsare korrekt så den har dns-läcka och en standardinstallation av valfri läsare läcker information som ett såll.
Din dator blir unik med de flera hundra olika typsnitten du har installerat, alla tilläggsprogram och övriga inställningar såsom skärmupplösning, operativsystem m.m

På så sätt kan man i ett senare skede se att det var just din dator som besökte alla dessa goats.ex sidor.
Citera
2016-08-16, 12:53
  #4
Medlem
-Caligula-s avatar
Okej så dom kan även se vilka program jag använder på datorn osv? Inte så att jag tänkte göra något shady direkt, blir ibland kanske bara att jag jobbar på något arbete som inte har med jobbet att göra i Word, besöker typ någon tidning och Facebook och liknande.
Citera
2016-08-16, 15:43
  #5
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Caligula-
Okej så dom kan även se vilka program jag använder på datorn osv? Inte så att jag tänkte göra något shady direkt, blir ibland kanske bara att jag jobbar på något arbete som inte har med jobbet att göra i Word, besöker typ någon tidning och Facebook och liknande.

Saker som du använder lokalt på datorn kan inte ses av din VPN-leverantör. Om du besöker Facebook och andra sidor på internet går det att se vad du gör eftersom din uppkoppling går via deras server.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback