Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-16, 02:44
  #1
Medlem
koskesh.polos avatar
hej, jag tränar varannan dag, brukade använda protein varje dag men nu tar jag de varannan dag.
min mage är nu uppsvälld pga whey protein, vad kan jag göra så den blir normal ? hur ska jag fixa det ?
hört att det finns medicin för det !? any idea
Citera
2016-08-16, 02:59
  #2
Medlem
Speedyoos avatar
Du är laktosintollerant?
Skippa proteinpulver och ät mat istället.
Om du känner att du måste ha proteinpulver (vilket är helt onödigt) så kör på något som inte är mjölkbaserat.
Finns massa skumt, beefprotein, ärtprotein, risprotein osv.

Edit: finns ju laktastabletter man kan ta emot sin laktosintollerans men känns jättedumt att göra det.
Ej skadligt eller nåt men brukar inte hjälpa helt ändå.
Inte bra att äta grejer man inte tål då det irriterar ditt tarmsystem och försämrar ditt upptag av ALLT du äter.
Dricka protein som du inte tål kan alltså göra att du får i dig mindre näring/protein än vad du skulle fått om du skippar proteinpulvret helt.
__________________
Senast redigerad av Speedyoo 2016-08-16 kl. 03:02.
Citera
2016-08-16, 02:59
  #3
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskesh.polo
hej, jag tränar varannan dag, brukade använda protein varje dag men nu tar jag de varannan dag.
min mage är nu uppsvälld pga whey protein, vad kan jag göra så den blir normal ? hur ska jag fixa det ?
hört att det finns medicin för det !? any idea

Du är inte möjligtvis laktosintoleranta? Annars får du väl helt enkelt testa att sluta dricka vassle ett tag och se om det blir bättre?
Citera
2016-08-16, 03:19
  #4
Medlem
koskesh.polos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Du är laktosintollerant?
Skippa proteinpulver och ät mat istället.
Om du känner att du måste ha proteinpulver (vilket är helt onödigt) så kör på något som inte är mjölkbaserat.
Finns massa skumt, beefprotein, ärtprotein, risprotein osv.

Edit: finns ju laktastabletter man kan ta emot sin laktosintollerans men känns jättedumt att göra det.
Ej skadligt eller nåt men brukar inte hjälpa helt ändå.
Inte bra att äta grejer man inte tål då det irriterar ditt tarmsystem och försämrar ditt upptag av ALLT du äter.
Dricka protein som du inte tål kan alltså göra att du får i dig mindre näring/protein än vad du skulle fått om du skippar proteinpulvret helt.

ja, jag har varit laktosintollerant förut, det blev lite kliande när jag drack vanlig mjölk, men jag sket i å körde bara,jag kan vara allergisk mot proteinet, men ingen symptom, så du menar att om jag inte tar protein i några veckor kan magen bli normal igen?
__________________
Senast redigerad av koskesh.polo 2016-08-16 kl. 03:31.
Citera
2016-08-16, 04:23
  #5
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskesh.polo
ja, jag har varit laktosintollerant förut, det blev lite kliande när jag drack vanlig mjölk, men jag sket i å körde bara,jag kan vara allergisk mot proteinet, men ingen symptom, så du menar att om jag inte tar protein i några veckor kan magen bli normal igen?

Om du har varit (är) laktosintollerant så är wheyet (vassle, utvunnet ur mjölk) med 99% säkerhet orsaken till din uppblåsta mage. Skippa whey i en vecka och se om det blir bättre.
Om det är wheyet som är orsaken, sluta ta det helt, för alltid. Spelar ingen roll om alla dina kompisar tar det och tycker det är skitbra. Proteinpulver är absolut inte nödvändigt.
Om du blint måste ta det, så testa whey isolate (finns isolate, concentrate å annat konstigt), minst laktos i isolate.

Jag är också laktosintollerant och tog även jag whey protein förut. Det är inte värt det. Tror jag har vuxit betydligt mer sen jag slutade med proteinpulvret så antar det sabbade mitt upptag rejält.
Skippa skiten så kommer du både må bättre och se bättre resultat.
Alla är självklart olika känsliga till laktosen men jag försöker även skippa alla former av mjölkprodukter som innehåller mycket laktos. Mjölk, glass etc. Äter mat som lagats med mjölk men dricker aldrig ren mjölk.
Citera
2016-08-16, 04:25
  #6
Avstängd
Cougarss avatar
Testa hampaprotein, fungerar utmärkt för mig som har problem med vassle.
Citera
2016-08-16, 10:30
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Testa ett isolat protein med mindre laktos. Proteinpulver är inte onödigt i sig. Täcker du dagsbehovet av protein från enbart mat så behövs det inte. Har du dock svårt att komma upp i den mängden protein så är proteinpulver smidigt och enkelt. Förmodligen är du känslig mot laktosen bara. Kör på ett isolat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback