Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-15, 10:44
  #1
Medlem
Casings avatar
Hej, det är så att jag och en vän har en idé för en app som vi skulle vilja utveckla.
Det är en app för firman jag jobbar för. i utgångsläget är den väldigt enkel.
Det är så att anställda ska fylla i ett formulär som efteråt ska skickas till en email adress och svaren ska ställas upp i ett dokument med rader och kolumner, typ excel.

Om man nu har noll erfarenhet med appar, hur ska jag gå tillväga? Finns det "app-byggar program" eller liknande?

Tacksam för om jag får några råd som tar mig i rätt riktning.
Citera
2016-08-15, 11:13
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Hej, det är så att jag och en vän har en idé för en app som vi skulle vilja utveckla.
Det är en app för firman jag jobbar för. i utgångsläget är den väldigt enkel.
Det är så att anställda ska fylla i ett formulär som efteråt ska skickas till en email adress och svaren ska ställas upp i ett dokument med rader och kolumner, typ excel.

Om man nu har noll erfarenhet med appar, hur ska jag gå tillväga? Finns det "app-byggar program" eller liknande?

Tacksam för om jag får några råd som tar mig i rätt riktning.

Måste det vara en app? Funkar inte en webbsida istället?
Citera
2016-08-15, 11:23
  #3
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Måste det vara en app? Funkar inte en webbsida istället?

Nej, det måste vara en app så folk kan använda den enkelt på sin pad eller liknande.
Citera
2016-08-15, 11:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Nej, det måste vara en app så folk kan använda den enkelt på sin pad eller liknande.

Ja för att ladda ner en app och krångla går nog smidigare än att besöka en webbplats, bra tänkt där
Citera
2016-08-15, 12:44
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Nej, det måste vara en app så folk kan använda den enkelt på sin pad eller liknande.

Du vet att en webbsida är precis lika enkel att använda som en app va? Kolla t.ex. min remote som jag styr min lägenhet med här: http://kausti.com/wand, den funkar fint på alla enheter, oavsett Ipad, IPhone, Android eller vad som helst. Jag kör den t.o.m. på min smartklocka.

Man kan även skapa en genväg till hemsidan och lägga på skärmen på en mobil.

En webbsida är antagligen tio gånger lättare för dig att få till och den fixar allt det du behöver. Börja där är mitt tips.
Citera
2016-09-30, 11:36
  #6
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saiik0
Ja för att ladda ner en app och krångla går nog smidigare än att besöka en webbplats, bra tänkt där

Nej, det är nog du som inte tänkt där.

För att du ska få lite bakgrund så kan jag berätta att appen är för oljebranschen.
Den är till för oljearbetare som jobbar på riggar. Offshore (alltså ute i havet) så har 99% av alla arbetare med sig ipad, itouch eller annan typ av platta. Ingen orkar släpa på en laptop.
inne i tv rummena är det wifi å där sitter alla med sina pads...

Jag har tänkt... har du?
Citera
2016-09-30, 11:37
  #7
Medlem
Casings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du vet att en webbsida är precis lika enkel att använda som en app va? Kolla t.ex. min remote som jag styr min lägenhet med här: http://kausti.com/wand, den funkar fint på alla enheter, oavsett Ipad, IPhone, Android eller vad som helst. Jag kör den t.o.m. på min smartklocka.

Man kan även skapa en genväg till hemsidan och lägga på skärmen på en mobil.

En webbsida är antagligen tio gånger lättare för dig att få till och den fixar allt det du behöver. Börja där är mitt tips.

Ja men appen kommer användas på en plats är folk bara har ipads och liknande, inte tillgång till laptop eller pc.
Citera
2016-09-30, 12:49
  #8
Medlem
christerys avatar
Jag har ju bara programmerat för android med java, gick en kurs och det var inte så marigt med språket men den hade lite hyss för sig när man tex vred på telefonen så startade programmet om.

Skall du bygga för både android och iOS så blir det nog två projekt, har inte satt mig in i om man kan konvertera från det ena till det andra men det är kanske bäst att göra detta manuellt i alla fall.

Så om du kan java och har lite tålamod så går det nog att lägga upp ett projekt, skall det vara offline och sen överföras till en server när man går online istället så måste man ta hänsyn till lite hyss som telefonen ställer till med. Vet inte om det är samma problem med paddar/tablets/klösbrädor för jag pillade bara med telefoner - men jag antar väl att det är så.

Som andra sagt så om du har kontakt med en server ute i fält så går det lättare - då slipper du mellansteget. Alltså bara ha frontend (web) på den bärbara enheten (blir samma oavsett vad du använder) och servern gör jobbet.

Kursen jag gick var på distans och hette nåt i stil med androidprogrammering, men du bör ha java kunskap i botten för den kursen var mer inriktad på hur man skriver koden för just android.

Finns andra saker som app inventor http://www.mobil.se/tips-tricks/skap...g#.V-5CySTQ-M8 men om den räcker för dina behov vet jag inte.
Citera
2016-09-30, 15:15
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Ja men appen kommer användas på en plats är folk bara har ipads och liknande, inte tillgång till laptop eller pc.

iPaden har en webbläsare. Ingenting du skriver tyder på att det inte ska funka med en webbsida.
Citera
2016-09-30, 21:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Ja men appen kommer användas på en plats är folk bara har ipads och liknande, inte tillgång till laptop eller pc.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
den funkar fint på alla enheter, oavsett Ipad, IPhone, Android eller vad som helst. Jag kör den t.o.m. på min smartklocka.
Verkar som att du inte ens kan läsa med förståelse, men lycka till med din app
Citera
2016-10-05, 06:33
  #11
Avstängd
53280s avatar
Finns det en uppkoppling så är hemsida det bästa, sedan kan man bädda in hemsidan som en app. Vad du har som terminal emot din hemsida skit i samma, om det dator, platta eller en telefon. Det är bara att anpassa koden.

Finns det inte uppkoppling, då måste du samla in data i appen och sedan synca det när uppkoppling finns, det är krångligare och kommer ta mycket tid.

Dessutom använder IOS och Android olika programmeringsspråk. IOS använder en variant av C och Android Java. Men det finns så att man kan bädda in HTML och Javascript så det ser ut som en app, spotify fungera så.

Skall den användas på en olje rigg med begränsad uppkoppling, kan man ha lite lokal server som körs på rasberry pi där man samla in data. Har själv lekt med den tanke, att man placera rasberry pi på lite udda ställa , sedan kan man via telefon eller surfplatta logga in på den lokala rasberry pi, t.ex för att skriva i en gästboken.
__________________
Senast redigerad av 53280 2016-10-05 kl. 06:40.
Citera
2016-10-05, 20:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Om man nu har noll erfarenhet med appar, hur ska jag gå tillväga? Finns det "app-byggar program" eller liknande?

"Appbyggarprogrammet" heter XCode för iOS och Android Studio för Android. Programmeringsspråket som används för iOS är Swift och för Android används Java. Kan du inte programmera Java eller Swift eller det enklare att använda en HTML-mall och göra en webbsida. Sedan bäddar du in webbsidan i appen (t ex med en WebView-kontroll i Android), precis som tidigare talare tipsade om. Ett alternativ kanske kan vara ramverk som PhoneGap (http://docs.phonegap.com/). Har dock inte testat det själv.

Användarupplevelsen blir oftast bäst om man bygger en nativ applikation (Java eller Swift). Då kan du lägga in kod som skickar datat när surfplattan får internetuppkoppling. Annars tror jag att det finns mekanismer i HTML5 får att arbeta offline, men det där har jag inte någon koll på. Hur komplicerat är formuläret?

EDIT: En klar fördel med att göra appen som en webbsida är det blir lätt att porta mellan iOS och Android, eller om man vill göra den tillgänglig för Windows Phone. Men det kanske räcker att göra den t ex för iPad till en början?

EDIT2: Hittade denna app: https://play.google.com/store/apps/d...qts.androidapp
__________________
Senast redigerad av Realiserad 2016-10-05 kl. 20:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback