Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-08-16, 11:01
  #37
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Jag försöker verkligen att inte lägga någon tyngd på det men jag är en sådan person att om jag inte vet att det jag gör är 100% rätt så brister motivationen.. Andra gånger jag har slutat träna berodde på samma sak.

Jag behöver vara försäkrad om att den vägen jag går är rätt annars känns det pissigt meningslöst..

Jag vet hur det ar. Va lika dan sjalv ett tag. Men tro mig, du behover inte rakna kalorier.
Ater du ordentligt sa far du i dig det du behover, och du behover inte fa i dig flera hundra gram protein.
Det ar ett vanligt misstag manga gor. Protein hypen ar extremt overskattad.
Finns inget som sager att du bygger mer muskelmassa pa 2 gram en 1 gram per kg kroppsvikt.
Jag ater hogst 80-90 gram protein per dag, och jag vager nu 77kg och ar 164 cm lang.
For mycket protein ar inte bra njurarna heller, och far du i dig mer an din kropp klarar av att bryta ned kommer osmalt protein ligga kvar i magen och orsaka problem. Been there, done that too.
Traning handlar trotts allt om att ma bra och vara halsosam.
Citera
2016-08-16, 11:52
  #38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jag vet hur det ar. Va lika dan sjalv ett tag. Men tro mig, du behover inte rakna kalorier.
Ater du ordentligt sa far du i dig det du behover, och du behover inte fa i dig flera hundra gram protein.
Det ar ett vanligt misstag manga gor. Protein hypen ar extremt overskattad.
Finns inget som sager att du bygger mer muskelmassa pa 2 gram en 1 gram per kg kroppsvikt.
Jag ater hogst 80-90 gram protein per dag, och jag vager nu 77kg och ar 164 cm lang.
For mycket protein ar inte bra njurarna heller, och far du i dig mer an din kropp klarar av att bryta ned kommer osmalt protein ligga kvar i magen och orsaka problem. Been there, done that too.
Traning handlar trotts allt om att ma bra och vara halsosam.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26500462

"Consuming a high protein diet (3.4 g/kg/d) in conjunction with a heavy resistance-training program may confer benefits with regards to body composition. Furthermore, there is no evidence that consuming a high protein diet has any deleterious effects."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26778925

"There were no side effects (i.e., blood lipids, glucose, renal, kidney function etc.) regarding high protein consumption."
Citera
2016-08-16, 13:09
  #39
Medlem
kolhydrater är lätt att få i sig. pasta, ris, potatis, havregryn. ladda på med det så ska du nog inte behöva oroa dig. visst du kan räkna på det så att du vet med säkerhet, men det är ju bara jobbigt
så invecklat är det inte heller tycker jag. bara att käka på och sen växer man så länge som man sköter träningen. men om man äter för mycket så blir ju en del av den vikt du lägger på dig fett, vilket inte är så bra då detta bara tar tid att bli av med vid senare tillfälle. lagom är alltid bäst som dom säger.

sen snackar dom lite om protein här, om högt intag är bra eller dåligt.
av egen erfarenhet har jag inte märkt någon skillnad i muskel och styrkeökningar vid väldigt högt intag, men fick däremot jävligt ont i magen av det. doktorn misstänkte att jag hade fått chrons, men det va det som tur inte. magen blev bra sen när jag slutade med alla förbannade proteinpulver, biffar och hamburgare
att vara lite försiktig med det kan vara bra. fast vissa kan ju äta hur mycket som helst i flera år utan att få problem, så det är säkert väldigt individuellt det där.
men jag tror att kosten faktiskt är aningen överdriven. har en gubbe på jobbet som endast äter frukost och en lunch på dagen, och tränar inte. karln är fan större än alla som jag känner som går på gym och sliter ut sig 5 dagar i veckan.
generna spelar sjukt stor roll skulle jag säga. jag är en sån som nästan aldrig lägger på mig fett.
har magrutor och tjocka jävla ådror året om utan att tänka speciellt på vad jag äter.
en gång som jag gick upp lite i vikt, men det va en sommar när jag inte tränade och bara åt snabbmat var och varannan dag
Citera
2016-08-16, 14:22
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26530933

"Moderate-carbohydrate and low-GI diets did not preferentially reduce FM, preserve lean mass, or attenuate metabolic adaptation during weight loss compared to high-carbohydrate and high-GI diets."

Alltså spelar det ingen roll om det är långsamma eller snabba kolhydrater.

Jag var nog otydlig där. I slutändan handlar det bara om kalorier in och ut vad gäller viktkontroll. Långsamma och snabba kolhydrater har exakt samma kalorivärde (förutom kostfiber), men om man bortser från detta och går över till det psykologiska så mättar inte 100g lösviktsgodis på samma sätt som motsvarande mängd i fullkornsris. Dessutom ger godiset ett snabbare och kraftigare blodsockersvar vilket kan leda till diabetes efter en tid, och även en sämre kontroll av blodsockernivån, vilket kan leda till sötsug och humörsvängningar för vissa osv.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Finns inget som sager att du bygger mer muskelmassa pa 2 gram en 1 gram per kg kroppsvikt.
For mycket protein ar inte bra njurarna heller, och far du i dig mer an din kropp klarar av att bryta ned kommer osmalt protein ligga kvar i magen och orsaka problem. B

Skön broscience där!
Osamlat protein som ligger kvar i magen?
Citera
2016-08-16, 14:49
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
sen snackar dom lite om protein här, om högt intag är bra eller dåligt.
av egen erfarenhet har jag inte märkt någon skillnad i muskel och styrkeökningar vid väldigt högt intag, men fick däremot jävligt ont i magen av det. doktorn misstänkte att jag hade fått chrons, men det va det som tur inte. magen blev bra sen när jag slutade med alla förbannade proteinpulver, biffar och hamburgare
att vara lite försiktig med det kan vara bra. fast vissa kan ju äta hur mycket som helst i flera år utan att få problem, så det är säkert väldigt individuellt det där.
men jag tror att kosten faktiskt är aningen överdriven. har en gubbe på jobbet som endast äter frukost och en lunch på dagen, och tränar inte. karln är fan större än alla som jag känner som går på gym och sliter ut sig 5 dagar i veckan.
generna spelar sjukt stor roll skulle jag säga. jag är en sån som nästan aldrig lägger på mig fett.
har magrutor och tjocka jävla ådror året om utan att tänka speciellt på vad jag äter.
en gång som jag gick upp lite i vikt, men det va en sommar när jag inte tränade och bara åt snabbmat var och varannan dag
Proteinet i sig gör knappt någon skillnad på muskler eller övningar om du inte täcker kaloribehovet, kroppen bryter ner proteinet till energi isf. Skulle tippa på att det var en dålig biff eller hamburgare som gjorde att du fick ont i magen om det inte hände kontinuerligt eller är laktosintolerant?

Det är ovanligare att man får problem med protein än tvärtom, det är endast de som har njurskador som ska vara uppmärksamma med sitt proteinintag. Kosten är inte överdriven, den är avgörande för att kunna bygga en riktigt muskulös kropp. En människa kan inte naturligt ha stora muskler utan belastning, så någon träning har din kollega utfört om han är så stor. Det går att bygga muskler genom att bara äta frukost och lunch så vet inte var du ville komma där.

Grattis du låter deffad, men att ha magrutor och synliga ådror skulle även en knarkare kunna ha. En muskulös kropp handlar så mycket mer än det.
Citera
2016-08-16, 16:28
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattz0n
Proteinet i sig gör knappt någon skillnad på muskler eller övningar om du inte täcker kaloribehovet, kroppen bryter ner proteinet till energi isf. Skulle tippa på att det var en dålig biff eller hamburgare som gjorde att du fick ont i magen om det inte hände kontinuerligt eller är laktosintolerant?

Det är ovanligare att man får problem med protein än tvärtom, det är endast de som har njurskador som ska vara uppmärksamma med sitt proteinintag. Kosten är inte överdriven, den är avgörande för att kunna bygga en riktigt muskulös kropp. En människa kan inte naturligt ha stora muskler utan belastning, så någon träning har din kollega utfört om han är så stor. Det går att bygga muskler genom att bara äta frukost och lunch så vet inte var du ville komma där.

Grattis du låter deffad, men att ha magrutor och synliga ådror skulle även en knarkare kunna ha. En muskulös kropp handlar så mycket mer än det.

det hängde i sig ett antal månader faktiskt, så det hände inte bara en gång utan jag fick ofta ont i magen efter jag hade ätit mycket protein.
aldrig haft problem med att äta mycket tidigare, men kanske va så att kroppen till slut fick nog?
nej inte laktosintolerant. får inga problem med mjölk i alla fall.

jag menar bara att han inte tränar på gym. han äger en gård och har skog, så han får ju lyfta träd och höbalar så belastning får ju musklerna.
alltså han äter ju inte lika mycket som dom som går på gym och äter var 3:e timma. han äter en normal frukost och lunch på jobbet, på kvällen äter han inget har han sagt i alla fall.
dom som känner honom sedan barnsben säger att han va stor redan som tonåring, så han måste ha väldigt bra gener.

japp jag är deffad, det har jag alltid varit. samma sak med min pappa och bror.
är inget "massmonster" men har en snygg fysik tycker jag. behöver inte vara så mega stor om man har en deffad kropp. jag är nöjd nu som det är
Citera
2016-08-16, 20:53
  #43
Medlem
Har fått rätt på det nu & skrivit in allting i MyFitnesPal
Citera
2016-08-18, 00:38
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Har ändrat hela dieten nu och enligt Myfitnespal ligger jag på 3100 kalorier dagligen nu. Jag kör INGEN kondition.

430g kolhydrater

87g fett

192g protein.

Hmm. Det blir säkert bra. Hur många procent av intaget får du från fett dock? Om jag inte glömt skolteorin så blir det typ en fjärdedel? Du kan nog skära lite där och lägga till lite mer protein istället, speciellt om du primärt kör styrketräning.

Men återigen, jag tycker du kan gå på känsla tbh. Mår du bra av denna dieten så kan du gott fortsätta
Citera
2016-08-18, 16:14
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Hmm. Det blir säkert bra. Hur många procent av intaget får du från fett dock? Om jag inte glömt skolteorin så blir det typ en fjärdedel? Du kan nog skära lite där och lägga till lite mer protein istället, speciellt om du primärt kör styrketräning.

Men återigen, jag tycker du kan gå på känsla tbh. Mår du bra av denna dieten så kan du gott fortsätta

Har redan för mycket protein Behöver 140g, jag har drygt 200, lite över det.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback