Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 19:25
  #1
Medlem
jimichs avatar
Hej, skapar ännu en tråd.. sitter här nu och letar bilar i 150-200 000 klassen och har kollat i cirka 1 månad men vet inte vad jag ska välja.. Är ute efter en snygg och sportig bil, audi MB eller bmw..

När jag väl hittar något snyggt och skickar till bekanta så finner de alltid fel på audi och säger att man måste lägga 50% av priset på att laga den om man köper en beg audi.. Har kollat mycket på a4 runt 2010 med sportline och t.o.m s5 som låg runt 200.. Kan man köpa en sådan bil utan att de går sönder direkt? vet att mycket beror på mil osv, men vill veta om audis motorer verkligen är så pass dåliga 2009-2013?

Hur står sig bmw och mercedes? vet att bmw håller jävligt bra, men tycker audi står i en klass för sig själv med utseendet..

mvh uppskattar hjälp
Citera
2016-08-13, 21:18
  #2
Moderator
tobess avatar
Har ägt en A3 och äger en A4, båda köpt begagnande (-03 respektive -04).

A3:an var det enda "större" jag behövt göra att byta ut ena lambdasensorn.

A4:an har jag blivit tvungen att fixa till kabeln för airbagen.

Och sen helt vanlig service och slitagedelar utbytta förstås.

Kontentan? Enligt mina erfarenheter är det nog mer med otur än något annat om man måste göra en massa reparationer. Sen beror det ju också på hur noga man är med märkesverkstad o.s.v. Audi ÄR dyra att serva om du anlitar deras egna märkesverkstäder. Om du sköter det på annat ställe är det betydligt billigare, även om du givetvis kan hitta reservdelar till andra märken billigare än dom som kommer från VAG.
Citera
2016-08-14, 01:25
  #3
Medlem
k0rv3ns avatar
Beror nog lite på årsmodell.
Audi hade mycket problem med motorer runt 00 och ett par år framåt. Men med modellerna som kom -07 och framåt har iaf jag inte hört att det ska vara några problem med.
Jag köpte mig nyligen en A4a -13. Då jag köpte den av min far som köpte den ny så vet jag att det aldrig vart något problem hittills iaf. Dock tänker jag inte chansa utan jag har skaffat mig Audis egna försäkring som har maskinförsäkring fram till 15 000 mil, andra försäkringsbolag har till 12 000 mil. Så när bilen gått 15 kommer jag sälja

Farsan köpte även första B8an som kom -08. Den som äger den idag bor granne med en släkting. Även han har inte haft problem maskinellt. Dock rost problem, fick byta skärmarna ifram. Detta var dock problem på första B8orna av A4an. Dom senare ska vara bättre. Men för min del får väl tiden visa detta.
Citera
2016-08-14, 10:13
  #4
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
Hej, skapar ännu en tråd.. sitter här nu och letar bilar i 150-200 000 klassen och har kollat i cirka 1 månad men vet inte vad jag ska välja.. Är ute efter en snygg och sportig bil, audi MB eller bmw..

När jag väl hittar något snyggt och skickar till bekanta så finner de alltid fel på audi och säger att man måste lägga 50% av priset på att laga den om man köper en beg audi.. Har kollat mycket på a4 runt 2010 med sportline och t.o.m s5 som låg runt 200.. Kan man köpa en sådan bil utan att de går sönder direkt? vet att mycket beror på mil osv, men vill veta om audis motorer verkligen är så pass dåliga 2009-2013?

Hur står sig bmw och mercedes? vet att bmw håller jävligt bra, men tycker audi står i en klass för sig själv med utseendet..

mvh uppskattar hjälp


Klart du vågar köpa en nyare Audi, som alltid gäller det att kolla upp bilen när man köper
begagnat men Audi håller generellt hög kvalité.

Service och reparationer kan skötas på andra verkstäder än Audis egna så blir det lite billigare.

I övrigt, läs och begrunda: http://www.expressen.se/motor/har-ar...ta-bilmarkena/
Citera
2016-08-16, 17:51
  #5
Medlem
http://teknikensvarld.se/12-tickande...pp-med-116688/

Vill man åtgärda en A4 2.0 TFSI (bör göras när de drar mer än 1l olja/100 mil) så landar det runt 100kSEK. Fundera också på vad 20-30l olja enbart som påfyllning mellan servicarna kostar

Det lustiga är att åtgärdade bilar inte drar någon märkbar mängd olja men enligt Audi är det inget fel så länge de drar under 1l/100 mil.
Citera
2016-08-16, 18:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
http://teknikensvarld.se/12-tickande...pp-med-116688/

Vill man åtgärda en A4 2.0 TFSI (bör göras när de drar mer än 1l olja/100 mil) så landar det runt 100kSEK. Fundera också på vad 20-30l olja enbart som påfyllning mellan servicarna kostar

Det lustiga är att åtgärdade bilar inte drar någon märkbar mängd olja men enligt Audi är det inget fel så länge de drar under 1l/100 mil.


Jo det är ju MKT märkligt..
Citera
2016-08-28, 20:41
  #7
Medlem
angarnas avatar
Håll dig borta från de oärliga fuskarna. Vad gör det om rostskyddet är bra när lacken trillar av.
Citera
2017-08-13, 14:45
  #8
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
Hej, skapar ännu en tråd.. sitter här nu och letar bilar i 150-200 000 klassen och har kollat i cirka 1 månad men vet inte vad jag ska välja.. Är ute efter en snygg och sportig bil, audi MB eller bmw..

När jag väl hittar något snyggt och skickar till bekanta så finner de alltid fel på audi och säger att man måste lägga 50% av priset på att laga den om man köper en beg audi.. Har kollat mycket på a4 runt 2010 med sportline och t.o.m s5 som låg runt 200.. Kan man köpa en sådan bil utan att de går sönder direkt? vet att mycket beror på mil osv, men vill veta om audis motorer verkligen är så pass dåliga 2009-2013?

Hur står sig bmw och mercedes? vet att bmw håller jävligt bra, men tycker audi står i en klass för sig själv med utseendet..

mvh uppskattar hjälp
Hur gick det, har du köpt nån "häftig bil" än eller var det ett önsketänkande och då åker fortfarande buss?
Citera
2017-08-13, 20:45
  #9
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur gick det, har du köpt nån "häftig bil" än eller var det ett önsketänkande och då åker fortfarande buss?


ja det gjorde jag


mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback