Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 19:20
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har sedan förra året byggt en dator och har haft problem med att fps är lågt i diverse spel som jag spelat. Det har inte varit något stort problem så har inte tagit tag i detta ännu, men känner att det är dags att göra något nu iaf. Mina polare som har sämre specifikationer på deras datorer får mycket högre FPS än mig och då har de ungefär samma grafikinställningar in-game.

I CS:GO ligger jag runt 200-300 FPS vilket är helt okay, men min dator borde ändå kunna kräma ut mer prestanda på low-inställningar och 1280x960 i resolution.
Har inte fått fram någon fps mätare i ex. The Culling men märker att jag laggar då jag spelar det spelet.
I overwatch så kör jag extreme inställningar på allt och får ut 80-100 fps medans jag vet andra som får ut minst 180+ med samma inställningar.

Jag körde en HW-monitor då jag lirade overwatch och då hade jag dessa värden under ett spels gång http://image.prntscr.com/image/83769...bef436c0cf5a1d...

Både mina MSI och Nvidia drivers är up to date, har även satt power management mode i nvidia control panel till prefer maximum performance.

Mina specifikationer:
Windows 10 Pro 64-bit
CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
RAM: 16.0GB Dual chan ram @1199MHz (16-16-16-39)
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING (MS-7984)
GPU: Nvidia Geforce GTX 980 Ti (EVGA) 2GB

Skulle gärna vilja ha hjälp med att felsöka detta så att jag kan åtgärda problemet och spela ex. overwatch på över 144fps då jag har en 144hz skärm!

Tack på förhand!
Citera
2016-08-13, 21:21
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Kör med graferna igång i MSI Afterburner för processorkärnor och GPU så ser du ju vad det är som maxar ur. Är det grafik kan du ju sänka inställningarna är det processor kan du ju inte göra så mycket mer än att överklocka och köra mindre annat än spelet om du nu har annat igång.
Citera
2016-08-13, 21:38
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLoL
GTX 980 Ti (EVGA) 2GB
Dum fråga kanske, men bara för att utesluta det.. Har du kopplat monitorn på grafikkortet och inte till moderkortets uttag?

Din länk "printscr" funkar inte, tom sida.

Vilket chassi används? eller hurdant är det ventilerat? får datorn den kylning den behöver?

Vilken processorkylare används? är den korrekt monterad? Vilken temp har processorn?

vilken temp går grafikkortet upp i?

Vilken monitor används? Vilken typ av kablage är den ansluten med? hdmi? dvi?

Hur är energisparinställningarna i windows kontrollpanel satta?

Körs några onödiga/tröga bakgrundsprogram, t.ex torrent? itunes? usla antivirusprogram osv? Testat stänga av allt sånt där bakgrundsblurr som inte behövs vid spel?

Hur har du lyckats få ett 980ti till 2 gig? Är det månne nåt 32-bit os du kör? säkert att det är 64? Kanske visningsfel i programmet? Det ska vara 6144mb eller 6gb där.
Citera
2016-08-14, 20:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Dum fråga kanske, men bara för att utesluta det.. Har du kopplat monitorn på grafikkortet och inte till moderkortets uttag?
Det är inkopplat i grafikkortet

Din länk "printscr" funkar inte, tom sida.
1. Detta var den länken: http://image.prntscr.com/image/60f52...d93111417c.png

Vilket chassi används? eller hurdant är det ventilerat? får datorn den kylning den behöver?
2. NZXT H440w

Vilken processorkylare används? är den korrekt monterad? Vilken temp har processorn?
3. https://www.inet.se/produkt/6308840/...k-pro-3/#specs
Den är korrekt monterad och är i full gång.


vilken temp går grafikkortet upp i?
4.Märkte att frontfläktarna och CPU fläkten i bak på chassit inte hade någon strömförsörjning och åtgärdade detta. Efter nya mätningar mitt i ett overwatch game så ser det ut såhär. http://image.prntscr.com/image/1c6b3...8408113597.png


Vilken monitor används? Vilken typ av kablage är den ansluten med? hdmi? dvi?
5. BenQ Xl2411Z, Kopplad med dvi.

Hur är energisparinställningarna i windows kontrollpanel satta?
6. http://image.prntscr.com/image/413e5...ef94cfec87.png
Har du några custom inställningar att rekommendera?


Körs några onödiga/tröga bakgrundsprogram, t.ex torrent? itunes? usla antivirusprogram osv? Testat stänga av allt sånt där bakgrundsblurr som inte behövs vid spel?
7. Nä sånt brukar vara av då jag gibbar.

Hur har du lyckats få ett 980ti till 2 gig? Är det månne nåt 32-bit os du kör? säkert att det är 64? Kanske visningsfel i programmet? Det ska vara 6144mb eller 6gb där.
8. Helt riktigt är det ett 6gig-kort. Kör 64-bit windows och det är jag 100% säker på. Måste vara nåt visningsfel i speccy där det står 2048MB, jag skrev bara av vad som stod där.


Svarade inom quoten!
Citera
2016-08-14, 20:57
  #5
Medlem
Ett annat problem som också händer som jag inte vet om det är relaterat är att ibland så fryser datorn helt och hållet. Det som syntes på skärmen finns kvar och rör sig inte, och allt ljud och alla usb uttag dör helt o hållet. Vad kan detta bero på?


Edit: Råkade dubbelposta istället för att edita.
Citera
2016-08-15, 00:32
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLoL
Svarade inom quoten!
Datorn överlag ser ganska välbyggd ut efter vad som går att se där, bra chassi, helt ok monitor, processor och grafikkort i toppklass, så det ska inte behöva vara nåt krångel där.

Din dator blir överlag varmare än min, inget som är alarmerande på nåt sätt, men med tanke på att mitt chassi är en relik från 2005 och byggt för att vara tyst, med fläktar på konstant låga varvtal, så borde du med det välventilerade chassiet lätt kunna komma ner lägre i temperaturer. Vi har ganska lika innehåll i datorn, så det är lätt att jämföra.
Kan du justera upp fläktarna litegranna så minskas risken att det är nåt temperaturrelaterat.
Med det sagt, du ligger inte över nån farlig gräns eller så, men jag tycker det är en gnutta högt, särskilt grafikkortet.

Citat:
Har du några custom inställningar att rekommendera?
Längst ner på den bilden hittar du "high performance". VÄL värt att testa det.

Citat:
ibland så fryser datorn helt och hållet.
Där har du nåt.

Händer det där vid hög belastning? Isåfall går misstanken direkt till nätagget, det är en vanligt förekommande bov sådana gånger, men kan vara annat också.
Vilket nätagg används?

eller händer det lite när som helst? Isåfall, börja med att köra memtest. Kanske är nåt win10-relaterat också, verkar vara mycket problem med det, det brukar ta 2-4 år innan microsoft patchat bort de värsta buggarna ur ett "nytt" os, så man ska aldrig vara snabb att byta till det nya.
Citera
2016-08-15, 20:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Din dator blir överlag varmare än min, inget som är alarmerande på nåt sätt, men med tanke på att mitt chassi är en relik från 2005 och byggt för att vara tyst, med fläktar på konstant låga varvtal, så borde du med det välventilerade chassiet lätt kunna komma ner lägre i temperaturer. Vi har ganska lika innehåll i datorn, så det är lätt att jämföra.
Kan du justera upp fläktarna litegranna så minskas risken att det är nåt temperaturrelaterat.
Med det sagt, du ligger inte över nån farlig gräns eller så, men jag tycker det är en gnutta högt, särskilt grafikkortet.
Alright, det skulle nog gå att göra. Men är helt ärligt på novis vad gäller sådant, hur ska man gå till väga för att göra detta?


Citat:
Där har du nåt.

Händer det där vid hög belastning? Isåfall går misstanken direkt till nätagget, det är en vanligt förekommande bov sådana gånger, men kan vara annat också.
Vilket nätagg används?
Detta är nätagget som används https://www.inet.se/produkt/6909975/...g2-750w/#specs

Citat:
eller händer det lite när som helst? Isåfall, börja med att köra memtest. Kanske är nåt win10-relaterat också, verkar vara mycket problem med det, det brukar ta 2-4 år innan microsoft patchat bort de värsta buggarna ur ett "nytt" os, så man ska aldrig vara snabb att byta till det nya.
Detta kan hända när som helst, hände lite oftare då datorn var helt nybyggd med windows 8.1 i. Och nu på sistonde händer det knappt alls.
Alright, tar och kör igång memtest och återkommer med svar!

Edit: ska man köra memtest86 eller memtest86+?
__________________
Senast redigerad av FiniteLoL 2016-08-15 kl. 20:44.
Citera
2016-08-15, 20:55
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLoL
hur ska man gå till väga för att göra detta?
Hur du ställer fläktarna i just ditt chassi, det vet jag inte, det varierar. En del har fasta lägen, en del har automatisk justering via nåt tillbehörsprogram, några måste man ställa via moderkortet/bios/efi. Sök i moderkortets och chassiets manualer. Kan vara att grafikkortet har inställbara fläktkurvor också, nåt tillbehörsprogram till det.

Citat:
Detta är nätagget som används
Det nätagget ska inte vara skakigt, tror vi kan utesluta det tills vidare.

Citat:
nu på sistonde händer det knappt alls
Drivrutiner, dålig förbindelse, skakig hårdvara, elstörningar (t.ex ansluter till ojordade uttag), minnesdefekter, kan vara många olika saker. Periodiska fel är nåt bland det svåraste som finns att felsöka.

Citat:
memtest86 eller memtest86+
Valfritt
Citera
2016-08-16, 20:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Hur du ställer fläktarna i just ditt chassi, det vet jag inte, det varierar. En del har fasta lägen, en del har automatisk justering via nåt tillbehörsprogram, några måste man ställa via moderkortet/bios/efi. Sök i moderkortets och chassiets manualer. Kan vara att grafikkortet har inställbara fläktkurvor också, nåt tillbehörsprogram till det.
Tar o kikar på detta lite senare då!

Citat:
Valfritt
Alright, prövade att köra igång det och tror att jag råkade testa min CPU istället för ram-minnerna
http://i.imgur.com/5QFcEAr.jpg

Får ta ett nytt försök imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback