Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 19:04
  #1
Medlem
Riven-Osts avatar
Hola! Tar studenten nästa år och har länge funderat på att backpacka i Sydamerika under 2-3 månader (säg oktober till december), för att därefter börja plugga i januari. Har egentligen inga problem med att resa ensam då jag redan har en del resevana och dessutom har pluggat utomlands under tre månader, men det finns två saker som oroar mig:

1. Min ålder. Fyllde precis 18 så kommer vara en nybliven nittonåring vid resans planerade start. Är det övermodigt att ge sig ut på en såpass lång resa, såpass långt bort, när man inte är äldre än så? Vilka problem kan min ålder ställa till med? Har dessutom ett ganska ungdomligt utseende om det skulle spela någon roll.

2. Pengar. Kommer troligtvis (läs: förhoppningsvis ) ha runt 50.000 (+-5k) i oktober nästa år, och vill inte gärna vara helt pank när jag återvänder till Sverige. Flyg t/r borde väl gå att lösa under 8k, men hur ser prisläget ut gällande boende och mat där nere? Och transport mellan olika länder? Länderna jag intresserar mig för är framförallt Argentina, Bolivia, Colombia och Peru.

Tack på förhand.
Citera
2016-08-13, 21:21
  #2
Medlem
Rebelxs avatar
Har inte varit i Sydamerika ska jag väl börja med.

Men varit sugen att åka ensam, och det som gjorde att jag inte åkte då var att jag inte kan Spanska.
Det är väl inte ett krav, men tror det kan underlätta mycket.
Sedan gillar jag att festa till det också och skulle nog hamna i trubbel..

Pengarna lär ju räcka utan problem iaf, om du kan leva hyffsat billigt.
Du kommer säkert träffa på massa andra resande där.
Citera
2016-10-02, 18:22
  #3
Medlem
Gnuees avatar
Jadå, inget att oroa dig för. PM:a om du har några specifika frågor
Citera
2016-10-02, 19:26
  #4
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Har inte varit i Sydamerika ska jag väl börja med.

Men varit sugen att åka ensam, och det som gjorde att jag inte åkte då var att jag inte kan Spanska.
Det är väl inte ett krav, men tror det kan underlätta mycket.
Sedan gillar jag att festa till det också och skulle nog hamna i trubbel..

Saatana! Jag gjorde samma misstag och skippade Sydamerika när jag var ung! Är idag 36 och när jag var 35 fegade jag till sist ur och stack till Peru med rosa bussarna, vilket regerade totalt. Visst, ingen kunde engelska, men helvete vad kul jag hade! Det funkar alltid på något sätt!

För en månad sedan var jag i Colombia i tre veckor ensam med hastigt inpluggad, hemsk spanska så jag kunde fråga efter vägen och köpa saker och så och jag hade ännu mer kul!

Åk för fan! Efter tre sekunder på ett hostel kommer du träffa en massa folk och alltid är det någon som kan spanska som du kan hänga med som kan hjälpa dig. Vore jag som du skulle jag sticka utan att ens tänka efter. Du kommer inte att ångra det!
Citera
2016-10-05, 10:32
  #5
Medlem
nittontrettons avatar
Är själv inne på samma banor men syd/central Amerika r nytt för mig.

Ensam kille i 22 års ålder.
Citera
2016-10-05, 12:58
  #6
Medlem
spida-mans avatar
Reste själv till SA när jag var 19 och det var det bästa jag någonsin gjort. Har varit tillbaks efter det och stannat ganska långa perioder och flyttar nog dit permanent om några år.

Ta några veckor privatlektioner i Spanska när du väl kommer ner så kommer du ha grymt mycket roligare. Resa själv är bättre i mitt tycke (om man är singel) så du gör helt rätt.
Citera
2016-10-05, 18:44
  #7
Medlem
Går i nästan exakt samma tankar själv och tycker absolut du ska köra, så kanske vi ses över en Quilmes någonstans!

http://tourist2townie.com

Kika in där och bli inspirerad
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2752022

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback