Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 18:47
  #1
Medlem
Hej,
Vår familj bor i ett radhus nära umeå centrum, ca 300m från centralstationen och några hundra meter till från centrum. På sommaren flyttar vi till sommarstugan och huset står tomt. Detta känns onödigt och jag har börjat leka med tanken att hyra ut genom airbnb eller liknande.

Vi skulle då flytta alla personliga saker till källaren och hyra ut resten av husets 130kvm mellan Maj och september. Jag försöker uppskatta hur mycket pengar som det skulle kunna inbringa, vilket inte är så enkelt. Är det någon som har provat något liknande i Umeå eller någon annan mellanstor stad som kan dela med sig av erfarenheter? Vad vore ett lämpligt pris och vad kan man hoppas på för beläggning under de olika månaderna?

Tack på förhand!
Citera
2016-08-13, 19:25
  #2
Medlem
bytnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Hej,
Vår familj bor i ett radhus nära umeå centrum, ca 300m från centralstationen och några hundra meter till från centrum. På sommaren flyttar vi till sommarstugan och huset står tomt. Detta känns onödigt och jag har börjat leka med tanken att hyra ut genom airbnb eller liknande.

Vi skulle då flytta alla personliga saker till källaren och hyra ut resten av husets 130kvm mellan Maj och september. Jag försöker uppskatta hur mycket pengar som det skulle kunna inbringa, vilket inte är så enkelt. Är det någon som har provat något liknande i Umeå eller någon annan mellanstor stad som kan dela med sig av erfarenheter? Vad vore ett lämpligt pris och vad kan man hoppas på för beläggning under de olika månaderna?

Tack på förhand!


jag har en vän som hyrde ut sin villa där för 16tussen kr i månaden till 4 studenter där.

Du kan göra en saftig vinst , Kör på det du har inget att förlora bara pengar att hämta!!
Citera
2016-08-13, 19:26
  #3
Medlem
bytnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytnamn
jag har en vän som hyrde ut sin villa där för 16tussen kr i månaden till 4 studenter där.

Du kan göra en saftig vinst , Kör på det du har inget att förlora bara pengar att hämta!!

PLus att ditt ligger nära centrum då kan du ta 20lax i månaden bostadsbristen är sjuk just nu!!
Citera
2016-08-13, 19:32
  #4
Medlem
Det är ju dock dåligt med studenter under maj-sep. Jag var mer inne på kortare uthyrning till turister och liknande. Några dagar, en vecka eller så.
Hur sätter man priset för att maximera intäkterna? Vad kan man hoppas dra in under perioden?
Citera
2017-01-15, 20:45
  #5
Medlem
Tänkte se om det går att väcka liv i denna fundering då fet fortfarande är aktuellt. Huset har tre sovrum med två sängar i varje pluss ett familjerum i källaren.

Vad ska jag sätta för pris?
Citera
2017-01-15, 21:14
  #6
Medlem
Ufojesuss avatar
Varför skulle någon skulle välja att spendera sin sommar i centrala Umeå? Personligen är en norrländsk stad det sista stället man vill vara på under sommaren, landsbygd eller skärgård i söder känns mycket mer aktuellt. Om du inte kan besvara denna fråga tycker jag du ska släppa idén om korttidsuthyrning.
Citera
2017-01-15, 21:23
  #7
Moderator
rotadents avatar
Finns det inget annat ute på AirBnB eller Blocket i Umeå? Det borde väl ge en fingervisning på vad du kan ta. I värsta fall är det väl bara att räkna lite på vad ni tycker är okej och sen ta det. Nappar ingen så är det för dyrt, nappar massor av folk är det förmodligen för billigt och ni kan höja nästa sommar.

Jag kan tänka mig att det knepiga är att efterfrågan förmodligen är skyhög under terminerna och avsevärt lägre på sommaren. Många studenter åker väl hem och vill hyra ut sin lägenhet, så jag antar att utbudet är rätt stort under sommaren? Det kan nog tala för en lite defensivare prissättning...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback