• 1
  • 2
2016-08-13, 12:25
Medlem
Det är lätt att komma till slutsatsen att allt som existerar existerar i våra huvuden som mentala bilder. Verkligheten är vår bild av något som ska finnas utanför oss men som egentligen finns inuti oss. Ifall det är så så är även utsträckning en illusion. Alltså är avståndet emellan oss egentligen 0. Vi är enbart medvetande och allt som finns är bilder av denna fysik som vi inbillar oss finns utanför oss.

Problemet är att alla mentala fenomen vi känner till annars är flyktiga, men det är inte fysiken. Drömmar, tankar och fantasier ersätter varann konstant utan några speciella lagbundenheter, men när vi öppnar ögonen ligger fysiken och alla dess prylar alltid kvar på samma ställen. Hur kommer det sig att fysiken skiljer sig i detta avseende? Vad är det som upprätthåller fysikens lagar?

Den gamla Berkeley menade att det var gud som upprätthöll verkligheten genom att hålla alla prylar i minnet. Så kanske det kan vara. Men finns det alternativa förklaringsmodeller? Jag vet att det finns vissa som skyller på det undermedvetna och säger att det finns lagrat där, men det känns också som en väldigt otydlig förklaringsmodell.

Vad tror panelen? Vem eller vad upprätthåller verkligheten?
Citera
2016-08-13, 12:32
Medlem
nedboys avatar
Det här var bland det snurrigaste jag läst på länge.

Världen hålls uppe av massa, energier och dess fysiska lagar. Om du dör så försvinner ditt medvetande och vi gräver ner dig. Världen kommer ändå att se likadan ut även när ditt medvetande är borta.
Citera
2016-08-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Världen hålls uppe av massa, energier och dess fysiska lagar. Om du dör så försvinner ditt medvetande och vi gräver ner dig. Världen kommer ändå att se likadan ut även när ditt medvetande är borta.

Det är ett superenkelt och vattentätt resonemang. Vad är det du inte förstår?

Vad som händer efter min död är irrelevant för tråden.
Citera
2016-08-13, 13:21
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är ett superenkelt och vattentätt resonemang. Vad är det du inte förstår?

Vad som händer efter min död är irrelevant för tråden.

Jag skulle vilja påstå att du har fel angående din död och topic i tråden. Det jag påtalar om din död är det som bräcker hela din tanke.

Så speciellt vattentätt var det alltså inte.
Citera
2016-08-13, 13:23
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja påstå att du har fel angående din död och topic i tråden. Det jag påtalar om din död är det som bräcker hela din tanke.

Då får du förklara varför det förhåller sig så. Vad har immatrialismen (iden om att allt är mentalt) men min död att göra?
Citera
2016-08-13, 13:37
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Då får du förklara varför det förhåller sig så. Vad har immatrialismen (iden om att allt är mentalt) men min död att göra?

Jag förklarade ju det i mitt första inlägg.

Nu lever du och verkligheten ser ut på ett visst sätt. När du dör så ser verkligheten exakt likadan ut. Din personliga upplevelse av verkligheten dör givetvis med ditt medvetande.
Citera
2016-08-13, 13:46
Medlem
Citat:
Jag förklarade ju det i mitt första inlägg.

Nu lever du och verkligheten ser ut på ett visst sätt. När du dör så ser verkligheten exakt likadan ut. Din personliga upplevelse av verkligheten dör givetvis med ditt medvetande.

Och det har inget med immatrialism att göra. Det finns inget i min död som motsäger immatrialism. Det finns inget som säger att världen inte kan fortsätta efter min död bara för att den är mental, det finns ju tydligen naturlagar även om dessa styr mentala skeenden.
Citera
2016-08-13, 13:52
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Och det har inget med immatrialism att göra. Det finns inget i min död som motsäger immatrialism. Det finns inget som säger att världen inte kan fortsätta efter min död bara för att den är mental, det finns ju tydligen naturlagar även om dessa styr mentala skeenden.

Om detta stämmer så faller hälften av det du skriver i topic och därmed är vi tillbaka på ruta ett. Alltså, snurrigt.
Citera
2016-08-13, 13:55
Medlem
Jag tror det är Gud.

Gud har skapat "den objektiva" naturen och annat genom input av information. Eftersom att han är ursprunget till allting, informationens författare, så är det samma för alla som tolkar den tillgängliga informationen.

Flera framstående fysiker har kommit fram till att information är fundamentalt och att tid och rum är något som kommer ur denna information.

"In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God."- 1.1 St Johns NT
Citera
2016-08-13, 15:44
Medlem
Citat:

Du kan ju läsa detta och dra dig till minnes den kända frasen ofta tillskriven Aristoteles om att det är det (ut)bildade sinnets signum att kunna underhålla en tanke utan att nödvändigtvis acceptera den, eller reflektera över din nuvarande omåttligt självsäkra position genom Ernest Beckers följande rader: The average man is at least secure that the cultural game is the truth, the unshakable, durable truth. He can earn his immortality in and under the dominant immortality ideology, period. It is all so simple and clear-cut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Idealism
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-realism

Eftersom TS eftersöker alternativa förklaringsmodeller är det värt att nämna att många idétraditioner som ägnar sig åt inre kontemplation och noga fäst uppmärksamhet på den direkta varseblivningen är av uppfattningen att sinnevärlden inte alls är särskilt robust, utan snarare bär flyktighetens kännetecken på samma sätt som tanken eller drömmen. Se t.ex.: vipassana
Citera
2016-08-15, 02:08
Medlem
AdFontess avatar
Citat:

Inte alla delar av "världen" kommer att se likadana ut, dör man så påverkar det de efterlevande och deras medvetande är (inte än) borta.

För att ge min tanke kring vad som upprätthåller verkligheten. Givetvis existerar det helt fysiska (helt utan vår inblandning, neutral, utan begrepp och attribut).

Däremot lutar åt att det är människan som helt upprätthåller till begrepp och koncept 'verkligheten', vi observerar och tolkar. För att nåt ska fästa sig som verklighet, kräver den ändå mänsklig aktivitet och observation. Utan vår aktivitet/observation, är det bara (i det tomma intet) materia, men som ingen kan "se".
Citera
2016-12-16, 05:31
Medlem
Citat:
Det är lätt att komma till slutsatsen att allt som existerar existerar i våra huvuden som mentala bilder. Verkligheten är vår bild av något som ska finnas utanför oss men som egentligen finns inuti oss. Ifall det är så så är även utsträckning en illusion. Alltså är avståndet emellan oss egentligen 0. Vi är enbart medvetande och allt som finns är bilder av denna fysik som vi inbillar oss finns utanför oss.

Problemet är att alla mentala fenomen vi känner till annars är flyktiga, men det är inte fysiken. Drömmar, tankar och fantasier ersätter varann konstant utan några speciella lagbundenheter, men när vi öppnar ögonen ligger fysiken och alla dess prylar alltid kvar på samma ställen. Hur kommer det sig att fysiken skiljer sig i detta avseende? Vad är det som upprätthåller fysikens lagar?

Den gamla Berkeley menade att det var gud som upprätthöll verkligheten genom att hålla alla prylar i minnet. Så kanske det kan vara. Men finns det alternativa förklaringsmodeller? Jag vet att det finns vissa som skyller på det undermedvetna och säger att det finns lagrat där, men det känns också som en väldigt otydlig förklaringsmodell.

Vad tror panelen? Vem eller vad upprätthåller verkligheten?

KANSKE skulle du gilla att läsa "How Thoughts Form Matters - Coordination Points". Det är kapitel 5 i boken "Seth Speaks". Kolla på Amazon t ex.

Jag tror boken finns uppläst på YouTube också.

Och eller boken "The Nature of the Psyche".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in