Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-13, 09:18
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Det finns en tråd om evigt solsken, så det vore därför vettigt med en tråd om det motsatta - en evig storm i Sverige.

Jag tänker mig något i stil med Saturnus, och de eviga stormarna där.
Hade vädret på Jorden kunnat löpa amok så till den milda grad att det blev en evig, oomkullrunkelig orkan?

Dvs en orkan som bara snurrar och snurrar ... kanske inte just alltid över Sverige, men som höll sig på samma breddgrad och bara svepte runt, runt klotet?
Fast stormen på Saturnus kanske står stilla?

I vilket falls om helst - hade det kunnat bli så olyckligt?
Hade en evig storstorm kunnat utvecklats här på Jorden, för att aldrig klinga av?
Vad hade krävts för det?
Citera
2016-08-13, 09:44
  #2
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns en tråd om evigt solsken, så det vore därför vettigt med en tråd om det motsatta - en evig storm i Sverige.

Jag tänker mig något i stil med Saturnus, och de eviga stormarna där.
Hade vädret på Jorden kunnat löpa amok så till den milda grad att det blev en evig, oomkullrunkelig orkan?

Dvs en orkan som bara snurrar och snurrar ... kanske inte just alltid över Sverige, men som höll sig på samma breddgrad och bara svepte runt, runt klotet?
Fast stormen på Saturnus kanske står stilla?

I vilket falls om helst - hade det kunnat bli så olyckligt?
Hade en evig storstorm kunnat utvecklats här på Jorden, för att aldrig klinga av?
Vad hade krävts för det?

En mycket tätare atmosfär är min första tanke. Venus har ju ett vädersystem som är som en enda storm. Det som skiljer Venus, Saturnus och Jupiter från Jorden är ju att Jorden har en väldigt annorlunda atmosfär i jämförelse. En tätare atmosfär som absorberar mer solenergi. Det tror jag skulle ge dramatiskt kraftigare stormar.
Citera
2016-08-13, 12:14
  #3
Medlem
Fris avatar
En great red spot över Sverige. Som om augustivädret inte varit tillräckligt dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En mycket tätare atmosfär är min första tanke. Venus har ju ett vädersystem som är som en enda storm. Det som skiljer Venus, Saturnus och Jupiter från Jorden är ju att Jorden har en väldigt annorlunda atmosfär i jämförelse. En tätare atmosfär som absorberar mer solenergi. Det tror jag skulle ge dramatiskt kraftigare stormar.
Varför har vi inte en malström i hydrosfären i så fall? Den är ju ganska tät.

Venus har 100 gånger tätare och Mars 100 gånger tunnare atmosfär än Jorden, Titan bara 1.5 gånger tätare. Både Jorden och Titan har hav. Cassinis radar ska ha mätt upp vågor på Titan som bara är några millimeter höga (bra gjort, man skulle knappt se dem med blotta ögat om man stod på stranden), så ingen storm där ute i solsystemets frysrum. Jupiters stormar har nog med dess exotiska inre att göra. Jag föreställer mig röda fläcken som en tromb med roten nere i metalliskt väte eller nåt sånt. Juno lär kunna mäta densiteten en bra bit ned och avslöja en del. Kanske finns paralleller till Solens fläckar och väder.

Varje planet/måne är så unik. Solsystemet är inte stort nog för några statistiska slutsatser.
Citera
2016-08-15, 08:33
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Vi har ju många beständiga strömmar i hydrosfären. Golfströmmen till exempel. I övre atmosfären har vi jetströmmar: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jetström
Men evig storm på marknivå finns det inte energi till.
Citera
2016-08-15, 22:52
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns en tråd om evigt solsken, så det vore därför vettigt med en tråd om det motsatta - en evig storm i Sverige.

Jag tänker mig något i stil med Saturnus, och de eviga stormarna där.
Hade vädret på Jorden kunnat löpa amok så till den milda grad att det blev en evig, oomkullrunkelig orkan?

Dvs en orkan som bara snurrar och snurrar ... kanske inte just alltid över Sverige, men som höll sig på samma breddgrad och bara svepte runt, runt klotet?
Fast stormen på Saturnus kanske står stilla?

I vilket falls om helst - hade det kunnat bli så olyckligt?
Hade en evig storstorm kunnat utvecklats här på Jorden, för att aldrig klinga av?
Vad hade krävts för det?
Nog för att det finns stormar på Saturnus men ingen som varat så länge och är så berömd som den stora jäkla blaffan som Jupiter har snurrande mitt i plytet, den s.k. stora röda fläcken som funnits minst så länge som vi haft bra nog teleskop för att kunna observera den.
Citera
2016-08-16, 00:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns en tråd om evigt solsken, så det vore därför vettigt med en tråd om det motsatta - en evig storm i Sverige.

Jag tänker mig något i stil med Saturnus, och de eviga stormarna där.
Hade vädret på Jorden kunnat löpa amok så till den milda grad att det blev en evig, oomkullrunkelig orkan?

Dvs en orkan som bara snurrar och snurrar ... kanske inte just alltid över Sverige, men som höll sig på samma breddgrad och bara svepte runt, runt klotet?
Fast stormen på Saturnus kanske står stilla?

I vilket falls om helst - hade det kunnat bli så olyckligt?
Hade en evig storstorm kunnat utvecklats här på Jorden, för att aldrig klinga av?
Vad hade krävts för det?

Det gör det väl redan. Där jag bor har vi kanske Max 3-10 vindstilla dagar per år och det är oftast innan vinden vrider sig eller hämtar mer fart. Ständigt sydvästliga vindar minst 340 dagar om året. Vindstyrkans medianvärdet lär ligga på minst 10 m / s. Vad jag sett på vetenskapensvärd så ovanför gran canari så blåser det sydväst och under grancanaria, Sahara blåser det sydost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback