Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-14, 06:57
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Jo, men ibland känns de ju inte ens. Riktigt pinsamt när nån står där på scenen och energiskt vevar på gitarren och så hörs den knappt alls ut.

Men visst, det är ett kompinstrument och ibland kan den finnas där för medhörning av ackord på scen = lättare att sjunga till, eller PGA att en sångare vill ha "nånting att göra med händerna". Så är det nog ofta med t ex Uffe, Springsteen mfl, att gitarren är rekvisita. Makes sense, till skillnad från när man har separata gitarrister vars gitarrer inte hörs...
Ja, det är så mycket vanligare än vad man kanske tänker på att band/orkestrar missgynnar gitarristen/-erna.

Bortsett från de exempel jag angett här ovan, så finns det också andra.
Jag lade tex märke till att de hade gjort samma sak under en Marilyn Manson-konsert.
Där hade de en gästartist med, som spelade gitarr (både komp och solo).
Det var den kände skådespelaren Johnny Depp faktiskt.
Och hans ljud var så lågt inställt ut mot publiken att inget alls, inget överhuvudtaget, hördes ...

Det måste ju vara medvetet från ljudteknikerns sida. Att någon velat sabotera Depps framträdande.
Inte ens när hans solo kom höjde dem, så det såg ju bara skrattretande ut ... En Johhny Depp som posade och lekte gitarrhjälte där i mitten av scenen, men det enda man hörde var det vanliga kompet ...



Men, min teori är ju att det finns en allmän utbredd missunnsamhet mot just gitarrister.
Särskilt bland såna som inte själv spelar något instrument.
Dvs såna som "hejar på trummisen" när det är dags för trumsolo
De förstår inte syftet med gitarr, eller ens hur det ska trakteras.

Vilket framträder särskilt tydligt när de har hand om en Kamera, som filmar en konsert.
Dvs det är de som filmar gitarristernas Högerhänder ... t.o.m. under ett gitarrsolo.
Och så kan man ju BARA göra om man är totalt okunnig om gitarr
För de som inte vet vad jag menar så är högerhanden den hand gitarristen vevar uppochner med alltså - inte den handen som är och pillar uppe på själva halsen på gitarren, den smala avlånga delen ....
Men för den som är intresserad av gitarr, den fokuserar ju aktivt på just Vänsterhanden, för att kunna följa vad gitarristen spelar, vilka toner den tar på gitarren.


Och självklart kan såklart en ljudtekniker vara precis lika okunnig och korkad som en filmare ...

Frågan är väl bara varför ett band accepterar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback