Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-14, 16:02
  #13
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
orsaken till att han vill börja med detta är just självförsvar då han börjat känna sig otrygg...
Då ska han ju inte träna någon sport utan självförsvar. Krav Maga exempelvis. Bor han i någon större stad finns det säkert någon utbildning för helt otränade.
Citera
2016-08-15, 01:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
orsaken till att han vill börja med detta är just självförsvar då han börjat känna sig otrygg...

Krav Maga som andra sagt tror jag kan vara ett förnuftigt val. Det borde få honom i dugligt skick rätt snabbt.

Om det inte finns där han bor så skulle jag faktiskt rekommendera striking (slag och/eller sparkar) hellre än grappling (BJJ/brottning/judo etc).

Dels går det snabbare för honom att bli hyfsat bra.

Dels måste han faktiskt sparras hårt då och då ifall det ska vara för självförsvar. Då läker ett blått öga eller t o m bruten näsa mycket snabbare än t ex ett vridet knä eller ett par sprickor på revbenen när man är lite äldre.

Om han absolut vill träna grappling så skadar han sig nog minst på BJJ eftersom det inte är så mycket fokus på kast. Judo eller brottning är dock "taktiskt" bättre för självförsvar.

Japansk ju-jutsu, aikido etc ger jag inte mycket för tbh, och samma gäller för traditionell karate etc där dom mest håller på och "katar". Vid samma antal träningstimmar håller jag på t ex en brottare eller boxare varje dag i veckan eftersom dom åtminstone sparras ordentligt.
Citera
2016-08-15, 09:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Krav Maga som andra sagt tror jag kan vara ett förnuftigt val. Det borde få honom i dugligt skick rätt snabbt.

Om det inte finns där han bor så skulle jag faktiskt rekommendera striking (slag och/eller sparkar) hellre än grappling (BJJ/brottning/judo etc).

Dels går det snabbare för honom att bli hyfsat bra.

Dels måste han faktiskt sparras hårt då och då ifall det ska vara för självförsvar. Då läker ett blått öga eller t o m bruten näsa mycket snabbare än t ex ett vridet knä eller ett par sprickor på revbenen när man är lite äldre.

Om han absolut vill träna grappling så skadar han sig nog minst på BJJ eftersom det inte är så mycket fokus på kast. Judo eller brottning är dock "taktiskt" bättre för självförsvar.

Japansk ju-jutsu, aikido etc ger jag inte mycket för tbh, och samma gäller för traditionell karate etc där dom mest håller på och "katar". Vid samma antal träningstimmar håller jag på t ex en brottare eller boxare varje dag i veckan eftersom dom åtminstone sparras ordentligt.
Jag menar på att man snabbare blir bättre i grappling än i striking, på grund av att man kan köra mycket hårdare utan att skada varandra. Det finns nog få klubbar i någon typ av striking i Sverige där man regelbundet kör 100% i sparringen, då skulle ju hjärnan vara rätt slut efter bara någon termin, men man kör 100% i grappling överallt utan att skada varandra på samma sätt. Jag tror att risken för sprickor i revbenen är större vid striking än vid grappling. Ja ett blått öga läker snabbt, men inte en skadad hjärna. Jag håller med om att Judo bör undvikas om man vill undvika skador, åtminstone om det är klubbar liknande de jag känt till. Däremot så är det problematiskt med grappling om man har en dålig rygg utan förbättringspotential, då kanske tex Muay Thai är bättre än MMA/Krav Maga som annars vore en bra kombination, tex varannan termin.
__________________
Senast redigerad av northpolesanta 2016-08-15 kl. 10:01.
Citera
2016-08-15, 10:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag menar på att man snabbare blir bättre i grappling än i striking, på grund av att man kan köra mycket hårdare utan att skada varandra. Det finns nog få klubbar i någon typ av striking i Sverige där man regelbundet kör 100% i sparringen, då skulle ju hjärnan vara rätt slut efter bara någon termin, men man kör 100% i grappling överallt utan att skada varandra på samma sätt. Jag tror att risken för sprickor i revbenen är större vid striking än vid grappling. Ja ett blått öga läker snabbt, men inte en skadad hjärna. Jag håller med om att Judo bör undvikas om man vill undvika skador, åtminstone om det är klubbar liknande de jag känt till. Däremot så är det problematiskt med grappling om man har en dålig rygg utan förbättringspotential, då kanske tex Muay Thai är bättre än MMA/Krav Maga som annars vore en bra kombination, tex varannan termin.

Tycker du verkligen det? Jag har själv kört båda och vill nog säga att man blir "stridsduglig" mycket snabbare i striking. Då boxades jag iofs, och kanske tar det längre att bli bra på t ex muay thai pga sparkarna?

Nej sparras fullt är kanske att ta i, annat än då och då. Men regelbunden sparring på, säg, 80-90% av full styrka är att rekommendera. Skulle säga att samma gäller i grappling, dvs man drar inte in submissions så snabbt och hårt man bara kan t ex.

Hjälm för att skydda hjärnan är en bra idé.
Citera
2016-08-15, 10:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Tycker du verkligen det? Jag har själv kört båda och vill nog säga att man blir "stridsduglig" mycket snabbare i striking. Då boxades jag iofs, och kanske tar det längre att bli bra på t ex muay thai pga sparkarna?

Nej sparras fullt är kanske att ta i, annat än då och då. Men regelbunden sparring på, säg, 80-90% av full styrka är att rekommendera. Skulle säga att samma gäller i grappling, dvs man drar inte in submissions så snabbt och hårt man bara kan t ex.

Hjälm för att skydda hjärnan är en bra idé.
Jag tycker inte att det är att rekommendera regelbundet, och hjälmar skyddar inte mycket mot hjärnskador. I brottningsbiten osv så tar man i maximalt, självklart låser man inte ut submissions maximalt. Och vi båda vet ju att man måste kunna grappling. Du kan ju sätta en som kört MMA/Bjj en termin mot en som kört Boxning en termin och se hur 99% av de "matcherna" slutar.
__________________
Senast redigerad av northpolesanta 2016-08-15 kl. 11:25.
Citera
2016-08-15, 10:47
  #18
Medlem
systemkollapss avatar
Själv kör jag bodycpmbat. Hållt på i något år. Aldrig kört kampsport innan Tekniker från karate, taekwondo, capoeira, boxning och muay thai. Det passar mig.
Citera
2016-08-15, 13:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Själv kör jag bodycpmbat. Hållt på i något år. Aldrig kört kampsport innan Tekniker från karate, taekwondo, capoeira, boxning och muay thai. Det passar mig.
Finns det överhuvudtaget något kampmoment i bodycombat?
Citera
2016-08-15, 13:28
  #20
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Krav maga.
Om syftet är självförsvar och inte japansk fetischism i lustiga kostymer. Alla kan lära sig döda, även om man är rörelsehindrad.

Citat:
Ursprungligen postat av cavall
orsaken till att han vill börja med detta är just självförsvar då han börjat känna sig otrygg...

Då kan jag definitivt också rekommendera KM. Men din kompis får vara beredd på väldigt hård träning och på att få en hel del stryk. Det är dock fruktansvärt roligt och realistiskt.
Citera
2016-08-26, 02:26
  #21
Medlem
cavalls avatar
tack för alla svar...

har pratat med honom.

dessvärre går det mesta bort då han måste undvika slag mot näsan pga en sjukdom han har som gör att hans läkare har sagt åt honom att undvika sånt...
Citera
2016-09-18, 20:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
tack för alla svar...

har pratat med honom.

dessvärre går det mesta bort då han måste undvika slag mot näsan pga en sjukdom han har som gör att hans läkare har sagt åt honom att undvika sånt...

Karate kan vara bra. Där tränar man hela kroppen, man behöver inte köra med kontakt mot ansiktet, bara träna blockeringar mm. som stannar innan träff..
Citera
2016-09-19, 17:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
tack för alla svar...

har pratat med honom.

dessvärre går det mesta bort då han måste undvika slag mot näsan pga en sjukdom han har som gör att hans läkare har sagt åt honom att undvika sånt...
Vad är det för sjukdom?
Citera
2016-09-19, 18:26
  #24
Medlem
AngryWhiteWarriors avatar
Med tanke på alla saker som hans rygg samt att han inte får ta slag emot huvudet så kanske...Boxercise ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback