Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-12, 21:22
  #1
Medlem
cavalls avatar
en äldre polare nära 50-års åldern som har en lite sliten kropp (dålig rygg) och taskig kondis...

finns det nån kampsport som man kan tipsa honom om, som är mer lämpligt?
Citera
2016-08-12, 22:15
  #2
Medlem
Brottning! Då får han igång ryggen och blir stabil igen. Mer teknik än kondis
Citera
2016-08-12, 23:47
  #3
Medlem
Aikido.

Finns ingen bättre efter din beskrivning. Även om han inte kan gradera.
Citera
2016-08-13, 01:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Aikido.

Finns ingen bättre efter din beskrivning. Även om han inte kan gradera.

KampSPORT, inte dans och hjulningar.

BJJ eller brottning som sagt. Mjuka upp och stärk den där dåliga ryggen.
Citera
2016-08-13, 01:36
  #5
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Aikido.

Finns ingen bättre efter din beskrivning. Även om han inte kan gradera.

Är du galen? Alla rullningar man måste göra där är inte bra för ryggen, speciellt inte för en lång person. Sedan måste man gå i hukande position eller halvt på knäna ganska ofta, inte bra för ryggen.

Ren Karate (där man står på benen) eller svensk ju jutsu vore bättre. Tai Chi är en annan lösning.
Citera
2016-08-13, 07:04
  #6
Medlem
Fris avatar
Krav maga.
Om syftet är självförsvar och inte japansk fetischism i lustiga kostymer. Alla kan lära sig döda, även om man är rörelsehindrad.
Citera
2016-08-13, 11:42
  #7
Avstängd
DougLees avatar
Ju Juitsy är väl bäst för självförsvar 1vs1? (jag kan inte mkt om kampsport så jag kan vara helt ute o cykla)
Citera
2016-08-13, 16:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Ju Juitsy är väl bäst för självförsvar 1vs1? (jag kan inte mkt om kampsport så jag kan vara helt ute o cykla)

De säger det. Allt är dock relativt.
Citera
2016-08-13, 19:10
  #9
Medlem
Här ska du få ett vettigt råd, till skillnad från råden innan. Börja med simning. Simning bygger upp kroppen utan att belasta. Det är en av de bästa träningar du kan då. När du har nått en fysisk status som du känner dig ok med kan du välja en kampsport. Välj då en som du tycker är roligt, inte för att någon finnig arab på 19 år tycker att det är häftigt när dennes bruscha pucklar på fjortisar och våldtar brudar.
Citera
2016-08-13, 19:16
  #10
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Ju Juitsy är väl bäst för självförsvar 1vs1? (jag kan inte mkt om kampsport så jag kan vara helt ute o cykla)
Spelar väl mindre roll om det är en 50-åring det handlar om. Känns som om bra träning är vad som söks, inte metoder för att försvara sig på stan.

Säger också brottning eller BJJ/SW. Känns mest skonsamt för ryggen om det är det som det hänger på mest.
Citera
2016-08-13, 23:02
  #11
Moderator
Protons avatar
BJJ kan ju vara värt ett försök som sagt?
Citera
2016-08-14, 13:23
  #12
Medlem
cavalls avatar
orsaken till att han vill börja med detta är just självförsvar då han börjat känna sig otrygg...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback