Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-13, 14:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jovisst är vi alla döda. Men inte "redan döda" utan bara döda. Vi är köttrobotar. Våra tankar är förutbestämda på sätt som vi alltid kunnat ana men aldrig helt kommer att kunna förstå. På så vis regerar vi på det vi ser och hör och känner, tar vi hand om den genetiska gåva vi fick av de döda ting - de rörliga statyer av organisk massa vi kallade mamma och pappa, kör vi våra program tills vi slits ned eller får funktionsfel. Och sen slutar vi fungera. Det finns ingen utväg, vi är totalt viljelösa slavar till vår egen existens. Någon räddning finns inte och levde, på riktigt, gjorde vi aldrig.

Upp med hakan, köttgubbe. Det är efter denna analys som medvetandet kan vända uppmärksamheten mot sig självt och upphäva den illusoriska identifikationen med kropp och tanke.

Här finns en utväg: https://en.wikipedia.org/wiki/Choiceless_awareness, som 1200-talsmystikern Rumi beskrev som följande:
This aloneness is worth more than a thousand lives.
This freedom is worth more than all the lands on earth.
To be one with the truth for just a moment,
Is worth more than the world and life itself.
Citera
2016-08-13, 20:16
  #14
Moderator
Ruskigbusss avatar
OT raderat
/Mod
Citera
2016-08-13, 20:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
OT raderat
/Mod

Tack.
Citera
2016-08-13, 21:34
  #16
Medlem
lossnuss avatar
”cogito, ergo sum” (jag tänker, alltså finns jag)
Men vi kanske tänker i en dröm
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vilka argument finns för att vi redan är döda?
Jag bryr mig inte ifall du tror det eller ej, hitta argument för.
Citera
2016-08-13, 23:24
  #17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vilka argument finns för att vi redan är döda?
Jag bryr mig inte ifall du tror det eller ej, hitta argument för.
- Kvantmekanikens obestämbarhet.
- Relativitetsteorins böjda tid(?)
- Kosmologins platta oändlighet.

Nä, jag tar den vardagliga mänskliga fajten för döden! Kill death!
Den enklaste förklaringen är att vi har dött och bara drömmer om livet.
Citera
2016-08-15, 12:54
  #18
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Vi har missförstått vad liv är.
Liv är evigt.
Allt som är på väg mot döden är redan dött eftersom tiden är en illusion och allt sker samtidigt.
Citera
2016-08-17, 14:54
  #19
Medlem
hinhales avatar
Postar man i den här tråden lever man troligen...eller bara har dödligt tråkigt?
__________________
Senast redigerad av hinhale 2016-08-17 kl. 14:57.
Citera
2016-08-17, 15:05
  #20
Avstängd
DougLees avatar
När vi sover utsöndras DMT i vår hjärna och precis när vi dör utsöndras DMT i vår hjärna. Med det vill jag säga att vi är fast i en tripp och en ny börjar varje gång vi dör.
Citera
2016-08-17, 15:24
  #21
Medlem
En tanke som slog mig är att när vi föds delas vi från "gud" och när vi dör återförenas vi med "gud".
Och ja, jag vet att det låter väldigt kristet men ibland känns det nästan som att det ligger något i det.
Kan jag bevisa det? Absolut inte. Tycker bara att den här världen är så jävla konstig på många sätt och det är så otroligt mycket stress och konstant lidande. Det känns nästan som om det vore logiskt om man i princip tar av sig VR-settet när man dör, återvänder till "verkligheten" och säger wow, what a crazy dream that was.

En annan provokativ tanke är ju om vi befinner oss i "helvetet" ?
Citera
2016-08-18, 00:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postapokalyptisk
En tanke som slog mig är att när vi föds delas vi från "gud" och när vi dör återförenas vi med "gud".
Och ja, jag vet att det låter väldigt kristet men ibland känns det nästan som att det ligger något i det.
Kan jag bevisa det? Absolut inte. Tycker bara att den här världen är så jävla konstig på många sätt och det är så otroligt mycket stress och konstant lidande. Det känns nästan som om det vore logiskt om man i princip tar av sig VR-settet när man dör, återvänder till "verkligheten" och säger wow, what a crazy dream that was.

En annan provokativ tanke är ju om vi befinner oss i "helvetet" ?

Jag håller helt med dig om att det är en rimlig slutsats så länge vi inte tar med den solipsistiska iden. Men att vi blir ett med gud när vi dör motsäger ju inte att vi blir återfödda. Det kan helt enkelt innebära att vi spenderar en tid upplösta i gud för att sedan återvända.
Citera
2016-09-14, 00:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vilka argument finns för att vi redan är döda?
Jag bryr mig inte ifall du tror det eller ej, hitta argument för.

Vad är då döden? Argument för att vi redan skulle vara döda... Hmm.

Döden och livet är ord som människan använt och skapat, vi begränsar oss i tanken på vad vi tror oss veta om livfullhet och dödlighet.

Vi kanske redan är döda i vårt levande eller tvärtom. Vad definierar att något inte är vid liv? Att en människas puls slutar slå? Vad händer då med själen... Den kanske aldrig har varit mer vid liv?

Jag tänker såhär;

Vi kan tänka oss knäppa på att definiera dessa betydelser och vad som är vad, mening osv... Man kan gå runt runt runt i skallen.

Jag försöker ha så få begränsningar i mitt mentala sinne för att resa genom tanken.

Jag kanske ser det som att det inte finns någon vägg mellan död och liv, liv och död... Människan är rent fysiologiskt bara inte skapad till att förstå hur. Människans saknar trots allt förmågan att förstå och vi är till viss del begränsade intellektuellt. Det är vår kroppsliga skapelse.

Själens längtan säger dock något annat... Lyssna på den...
Citera
2016-09-14, 01:09
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supergiraffen
Ser du hur dåligt det är i Sverige och i världen idag? Vi levde förr, sedan dog vi och detta är helvetet.

Även om det du skrev var lite sarkastiskt så är det lite ologiskt, alla andra som är lyckliga då?

Att vi inte existerar är mer logiskt än att vi är döda, alltså att vi aldrig har levt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback