Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-12, 18:28
  #1
Medlem
Hej

Funderar på vad trummorna spelar i introt av thåströms - beväpna dig med vingar.

Är det trioler?

https://youtu.be/tuRN7e2_76s

Och hur hör man om det spelas fjärdedels trioler, förstår inte hur man räknar dom.
Citera
2016-08-12, 18:41
  #2
Medlem
Nix, det är inte trioler utan skulle antagligen noteras som en åttondels- och två sextondelsnoter i detta fallet. Trioler går mer "mot" pulsen, man spelar tre exakt lika långa toner under två slag till skillnad från ett långt och två korta i det här fallet.

Eller tre lika under ett slag iofs, definitionsfråga.
__________________
Senast redigerad av uttsuri 2016-08-12 kl. 18:42. Anledning: Förtydligande.
Citera
2016-08-12, 18:52
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiltop
Hej

Funderar på vad trummorna spelar i introt av thåströms - beväpna dig med vingar.

Är det trioler?

https://youtu.be/tuRN7e2_76s

Och hur hör man om det spelas fjärdedels trioler, förstår inte hur man räknar dom.
Nej. Tre slag i en triol är lika långa, men i exemplet du gav är ju var tredje slag längre än de andra två.
Citera
2016-08-13, 00:22
  #4
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiltop
Hej

Funderar på vad trummorna spelar i introt av thåströms - beväpna dig med vingar.

Är det trioler?

https://youtu.be/tuRN7e2_76s

Och hur hör man om det spelas fjärdedels trioler, förstår inte hur man räknar dom.
Grundrytmen i introt är (per taktslag) en åttondel följt av två sextondelar.
Citera
2016-08-16, 22:25
  #5
Medlem
Är väl därför fick för mig att det var trioler..
Så första fjärdedelen i takten är en åttondel och två sextondelar

Om jag hör rätt så går den: första taktslaget en åttondel följt av två sexondelar. Andra taktslaget är en fjärdedelsnot. Sen är börjar det om på tredje och fjärde taktslaget?

Ibland får jag för mig att jag vill lära mig höra vad som spelas, men det kräver övning o tid om man ska höra vad som spelas utan att överanalysera... Brukar bli att jag slutar fundera på det, då det känns som allt låter lika.
Citera
2016-08-17, 22:55
  #6
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiltop
Är väl därför fick för mig att det var trioler..
1. Så första fjärdedelen i takten är en åttondel och två sextondelar

2. Om jag hör rätt så går den: första taktslaget en åttondel följt av två sexondelar. Andra taktslaget är en fjärdedelsnot. Sen är börjar det om på tredje och fjärde taktslaget?

3. Ibland får jag för mig att jag vill lära mig höra vad som spelas, men det kräver övning o tid om man ska höra vad som spelas utan att överanalysera... Brukar bli att jag slutar fundera på det, då det känns som allt låter lika.

1. Ja, precis.
2. Nej. Rytmen (en åttondel följt av två sextondelar) upprepas på varje taktslag i takten.
3. Ja, det krävs ju lite träning. Framförallt måste man ju på något sätt kontrollera att man har hört rätt, så man på så vis kan bekräfta (eller förbättra) sitt gehör.
Citera
2016-08-31, 08:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
1. Ja, precis.
2. Nej. Rytmen (en åttondel följt av två sextondelar) upprepas på varje taktslag i takten.
3. Ja, det krävs ju lite träning. Framförallt måste man ju på något sätt kontrollera att man har hört rätt, så man på så vis kan bekräfta (eller förbättra) sitt gehör.

Så i låten spelas det en åttondel följt av två sexondelar på varje taktslag. Jag kanske hör fel för jag blandar ihop fjärdedelen från bastrumman som spelas på varje taktslag.

Problemet om man ska lära sig sånt här är att någon måste bekräfta om man hör rätt. Jag har lite svårt att försöka räkna och samtidigt försöka lista ut vad som spelas, någon som har några tips?

Sedan kanske det inte är nödvändigt att veta vad som spelas, kan bli ganska krångligt kan jag tänka mig om det är lite avancerat...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback