Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-12, 13:07
  #1
Avstängd
Omsveps avatar
ΛCDM (Lambda cold dark matter) föreskriver att 27% av Universums massa/energi består av mörk materia (DM)

Detta fastställdes på den tiden man var övertygad om att DM fanns överallt.

Ungefär var tredje galax är sk. elliptisk i Universum och det har kommit rön som visar att DM inte verkar finnas i dessa galaxer genom observation av gravitationslinser.
https://astrobites.org/2013/04/04/do...-matter-halos/

Kommer detta påverka sammansättningen om det stämmer?
Hur mycket?
Citera
2016-08-12, 16:28
  #2
Medlem
Fris avatar
DISCLAIMER: Jag bara konsumerar astronomi ytligt, så jag kan missa nånting jätteviktigt.

Mörk materia är ju "extraklustulär". Kosmiska filament vars massa har attraherat baryoner till galaxgrupper i noderna när filamenten möts. I galaxgrupper är väl elliptiska och spiralformade galaxer blandade med varandra. Att de verkar ha olika mycket lokal mörk materia associerade till sig verkar ju konstigt, och det är säkert sant att verkligheten är konstig. Men jag tror man måste titta på större skalor än på enskilda galaxer för att kunna säga hur mycket mörk materia det finns.

Jag såg eller läste någon astronom spekulera att mörk materia kan vara baryonisk, eller snarare bestå av svarta hål. Det har tidigare avfärdats men dels skulle ett nyligen upptäckt mattefel(!)(en astronom som räknar fel!? FY skam! Brottsling!) i någon modell från 1980:talet som man byggt vidare på, och dels LIGOs upptäckt av ett binärt svart hål med 2x30 solmassor tala för den möjligheten. Att stellära svarta hål är större och vanligare än man förväntat sig.

Ska se om jag hittar källan till mattefelet, eller om jag missuppfattade det där.
EDIT: Här, 5 minuter in. (Hela är högst sevärd)
https://webcast.stsci.edu/webcast/de...=5129&parent=1
Space Telescope Institute.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-08-12 kl. 16:54.
Citera
2016-08-12, 17:29
  #3
Avstängd
Omsveps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
DISCLAIMER: Jag bara konsumerar astronomi ytligt, så jag kan missa nånting jätteviktigt.

Mörk materia är ju "extraklustulär". Kosmiska filament vars massa har attraherat baryoner till galaxgrupper i noderna när filamenten möts. I galaxgrupper är väl elliptiska och spiralformade galaxer blandade med varandra. Att de verkar ha olika mycket lokal mörk materia associerade till sig verkar ju konstigt, och det är säkert sant att verkligheten är konstig. Men jag tror man måste titta på större skalor än på enskilda galaxer för att kunna säga hur mycket mörk materia det finns.

Jag såg eller läste någon astronom spekulera att mörk materia kan vara baryonisk, eller snarare bestå av svarta hål. Det har tidigare avfärdats men dels skulle ett nyligen upptäckt mattefel(!)(en astronom som räknar fel!? FY skam! Brottsling!) i någon modell från 1980:talet som man byggt vidare på, och dels LIGOs upptäckt av ett binärt svart hål med 2x30 solmassor tala för den möjligheten. Att stellära svarta hål är större och vanligare än man förväntat sig.

Ska se om jag hittar källan till mattefelet, eller om jag missuppfattade det där.
EDIT: Här, 5 minuter in. (Hela är högst sevärd)
https://webcast.stsci.edu/webcast/de...=5129&parent=1
Space Telescope Institute.

Tack. Intressant och sjukt bra att de fått snurr på LIGO till slut! Gravitationsvågor och Einstein förutsåg ovetande mörk materia innan den ens fanns om det stämmer. Go Einstein

Avsaknaden av mörk materia i elliptiska galaxer skulle i så fall bero på att formen för dessa har gjort det svårt för svarta hål att bildas.

Stämmer detta så kan man fylla igen tunneln i Schweiz för ett tag och ägna sig åt RIKTIG astronomi.

Jag slänger ut min teori bara för att det är fredag och jag alltid varit sugen på ett Nobelpris. Gravitationsvågorna/massförlusten vid sammanslagningar av svarta hål står för expansionen, eller den sk. mörka energin. Alltså försvinner rumstiden ut ur galaxen så måste den återfinnas mellan dessa efter att gravitationsvågen ebbat ut.

Glöm inte vem sa det först. Theory of Everything solved utan att en partikel avlossats.
__________________
Senast redigerad av Omsvep 2016-08-12 kl. 18:10.
Citera
2016-08-12, 19:06
  #4
Medlem
Fris avatar
Jag förstår inte varför mörk materia måste "vara partiklar". Kan det inte vara en egenskap, en regional skrynkling, av rumtiden i sig? Känns litegrann som Newtons corpusculumteori för ljus på 1600:talet. Visade sig vara en partikel-våg-dualitet som vi fortfarande kan grunna på vad det betyder även om vi kan använda det exceptionellt bra. Mörk materia kan kräva nytt tänkande, och det är väldigt svårt om det ska vara rätt.
Citera
2016-08-18, 09:51
  #5
Avstängd
Omsveps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag förstår inte varför mörk materia måste "vara partiklar". Kan det inte vara en egenskap, en regional skrynkling, av rumtiden i sig? Känns litegrann som Newtons corpusculumteori för ljus på 1600:talet. Visade sig vara en partikel-våg-dualitet som vi fortfarande kan grunna på vad det betyder även om vi kan använda det exceptionellt bra. Mörk materia kan kräva nytt tänkande, och det är väldigt svårt om det ska vara rätt.

Jag skulle säga att det är liten chans att det är en partikel, likväl som att graviton skulle existera.

Nu har man letat länge nog i partikelfysiken utan resultat samtidigt som nya rön visar motsägelsefullheter om det ens existerar mörk materia i en tredjedel av alla galaxer.

Jag säger tillbaka till ritbordet. Kartlägg och studera fenomenet inom astronomin. Framförallt spännande att mörka hål finns i så stor omfattning och att vi faktiskt detekterat så få.

Jag skulle tro att standardmodellen får revideras relativt kraftigt och med den även Big Bang, expansion mm. Frågan är hur mycket?

Vilket är bra. Vi kan ju inte gå runt och inte förstå oss på DM liksom när allt annat Einstein kom fram till verkar stämma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback