Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-11, 01:49
  #13
Medlem
neuron-drones avatar
Jag lånar tråd.

Hur är det att bo i Flen? Vad är det som gör Flen så hemskt? Detta gäller boende i bostadsrättsförening. Har knappt varit i Flen så har ingen uppfattning. Förutom Malmköping, finns det någon ort eller stad i närheten som har billiga bostadsrätter?
Citera
2018-07-11, 02:09
  #14
Medlem
neuron-drones avatar
Plus hur är det att bo i Hallstahammar?
Citera
2018-07-12, 21:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur är det att bo i Flen? Vad är det som gör Flen så hemskt? Detta gäller boende i bostadsrättsförening. Har knappt varit i Flen så har ingen uppfattning. Förutom Malmköping, finns det någon ort eller stad i närheten som har billiga bostadsrätter?

Det är väl kombinationen av en arkitektoniskt och stadsplaneringsmässig katastrof, ortens demografiska sammansättning(väldigt många invandrare främst från Afrika i kombination med de som inte lyckats flytta därifrån), den svaga arbetsmarknaden och att det trots att det geografiska läget inte är så dåligt erbjuds riktigt dåliga kommunikationer. Ska man säga någonting positivt är det väl att det i närområdet finns ganska fin natur. Jag har inte själv bott i Flen, men vet av olika anledningar tillräckligt om orten för att uttala mig.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Plus hur är det att bo i Hallstahammar?

Även Hallstahammar är en bruksort. Den har dock bättre förutsättningar att klara sig än Flen, främst på grund av att den ligger på ganska okej pendlingsavstånd från Västerås. Ortens centrum hade ett skapligt serviceutbud vill jag minnas. Jag har tack och lov emellertid inte bott där heller, men vet av olika anledningar tillräckligt om orten för att uttala mig. Det som länge(alltid?) har stuckit ut i Hallstahammar är det extremt stora inslaget av narkomaner i centrum. Men som sagt. Lite positivare stämning överlag än i Flen.
Citera
2018-07-13, 01:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag lånar tråd.

Hur är det att bo i Flen? Vad är det som gör Flen så hemskt? Detta gäller boende i bostadsrättsförening. Har knappt varit i Flen så har ingen uppfattning. Förutom Malmköping, finns det någon ort eller stad i närheten som har billiga bostadsrätter?

Alltså, Flen och väl fått ett litet oförtjänt rykte kan jag tycka. Tror inte det är mkt sämre än nåt annat faktiskt, visst centrumkärnan är föga lockande, men allt man behöver finns, förutom vettiga butiker för kläder, då får man åka några mil bort. Har du inga problem med att det rör sig mkt invandrare på stan, så funkar det nog. Har inte hört att det ska vara särskilt brottsligt eller dylikt där. Fin natur runt om. Ligger centralt bra placerat i länet, nära till större städer som E-tuna, Nyköping m.m. Bra kommunikationer till Sthlm, en timme bort bara. Även bra kommunikationer till Norrköping.
Citera
2018-07-13, 01:41
  #17
Medlem
neuron-drones avatar
Tack för svar! Tog hjälp av gatuvyn på googlekartorna och kollade runt i orterna. Jösses vad Flen var fult. Och vad Malmköping var gulligt.

Flen känns väl bra på det viset att det finns tåg. Fast har man bil så kanske Malmköping är ett bättre val. Det som öht känns bra med de mindre orterna är ju att man ofta har naturen inpå knuten.
Citera
2018-07-13, 01:47
  #18
Medlem
Jag växte upp strax utanför Flen men hängde inne i Flen för det mesta med mina vänner.
På den tiden var det inte alls så hemskt, förutom vissa saker.
Jag kan inte säga hur det är nu men att det är kalabalik och lilla Afrika är rykten att ta med några skopor salt, lilla Afrika kallas de mesta såfort man ser en grupp afrikaner.

När jag växte upp var det typiskt småstadsliv. Det enda som verkligen sög, var att det inte fanns någonting att göra som barn och ungdom. För vuxna spelade det väl ingen roll eftersom man som vuxen ändå har en massa saker att alltid göra. Men som barn var det skittråkigt. Det mesta stängde vid 19:00, fanns inget ställe för att kids att hänga på. Det fanns en fritidsgård vars medlemskap man skulle betala för men det var allmänt otrevligt där, mycket damp-ungar som hängde där eftersom de saknade familj.

Jag har dock hört att det rustats upp ganska ordentligt sen jag var där, det ska finnas systemet och Willys, har förmodligen bidragit med bättre möjligheter till att storhandla och bättre öppettider.

På den tiden var det endel invandrare i Flen också men de skapade inga problem, det ligger ju faktiskt en flyktingförläggning där så det är ju inte konstigt om man ser fler utländska än vanligt. De flesta brukar dock flytta såfort de fått uppehållstillstånd, till någon större stad.

Och alla i Flen jobbar på Glassfabriken. Johan och hans föräldrar och deras föräldrar och deras farföräldrar å så vidare. Och Johans barn kommer också börja där, men man börjar ju med sommarjobb. Det är så det är men vet inte om det är så jävla hemskt? Inte särskilt konstigt eftersom det genererar mycket jobb till invånarna.

Det fanns riktigt fina området i Flen och då är det andra sidan järnvägen som gäller. Brogetorp var ett ökänt villaområde och en riktigt idyll när jag var barn.

Och det var i princip 0 kriminalitet när jag hängde där. Det största som hände var att en flykting hotade att hoppa från ICA-taket (typ 2 meter högt) om han inte fick stanna i Sverige. Det var det största som hände Flen på typ...6 år.

Är man helt okej med småstadsliv och man inte har några barn så tycker jag nog inte Flen är så hemskt. Ganska värt det ändå om man hittar ett riktigt fint hus man gillar och har råd med.
Handla kläder får man åka till Katrineholm för, inget problem om man prioriterar annat i livet, så som villa vovve och volvo-liv.
Citera
2022-08-15, 21:33
  #19
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Malmköping alla dagar i veckan. Det är lugnt, och föreningslivet är bra och dom ordnar aktiviteter.

Mitt intryck är att Malmköping är Grönköping, dvs invånarna (pensionerade lärare) håller koll på varandra och passar man inte in blir man utfryst. I Flen bryr sig ingen om du färgar håret grönt.
Citera
2022-08-20, 12:31
  #20
Medlem
Adelaides avatar
Att någon ens funderar på att flytta till Flen.

Flen flyttar man ifrån, inte till.

Malmköping är dock nice med mycket äldre och mysigt centrum.
Citera
2022-08-20, 12:58
  #21
Medlem
chaoswithins avatar
Jag säger som flera tidigare, står det mellan Malmköping och Flen så är det inte ens något att fundera på.

Men det dom är positivt med Flen är att det finns gott om billiga hus en bit utanför Flen, där det faktiskt är lugnt och verkligen är livet på landet.

Har du inga tankar på att behöva hänga centralt så kan det fungera att bo utanför Flen.

Har själv ett projekt cirka 5 km utanför och märker inga av problemen som finns centralt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback