Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-12, 10:53
  #1
Medlem
SAANDs avatar
Vilket skulle ni välja?

Vi är på väg bort från vår ort och det är turbulent då jag letar jobb på flera ställen och har fått intervjuer från flera håll.

Strängnäs har vi kikat på, men med ett av jobberbjudandena fungerar det mindre bra. Då är Malmköping ett bättre alternativ för både mig och maken som lätt kan ta sig till sitt jobb då.

Men, där finns inga bostäder att köpa i nuläget och inget att hyra som jag har hittat. Då tänkte vi på Flen, lite mindre bra för min man, men det fungerar.

Så, vad säger ni? Ge mig ris och ros om de båda orterna

Att det är lugnt och 'inget händer' gör oss inget. Vi har heller inte behov av skola eller förskola då barnen går på gymnasium i Strängnäs. Vi vill helt enkelt bara veta hur det är att bo på de olika orterna
Citera
2016-08-12, 12:00
  #2
Medlem
Malmköping alla dagar i veckan. Det är lugnt, och föreningslivet är bra och dom ordnar aktiviteter. Finns en anledning varför det sällan kommer ut hus till försäljning, och när husen kommer ut så går dom åt som smör och blir sålda innan visning. Finns en del hyresrätter, men där man vill bo blir sällan ledigt. Sen tycker jag M-köping är mysigare helt enkelt. Har ni råd att köpa, så kontakta mäklaren innan visning om ni vill köpa nåt i Malmköping.

Fördelen med Flen är att dom har en tågstation, så det går smidigt att pendla till Sthlm/Norrköping om man väljer att jobba där. Huspriserna är dock oftast lite lägre där en M-köping.

Strängnäs är ju såklart superfint, men att köpa nåt vettigt där är dyrt.
__________________
Senast redigerad av MildaMakaroner 2016-08-12 kl. 12:08.
Citera
2016-08-12, 12:09
  #3
Medlem
gurkmajjas avatar
Flen är helvetet på jorden så Malmköping bör ni satsa på.
Citera
2016-08-12, 15:07
  #4
Medlem
Att flytta till Flen är som att flytta till Bagdad. Gör det INTE. Det kommer bli ditt livs sämsta beslut.

Malmköping däremot, är en trevlig stad. Vägen har man lett om så att ingen tung trafik dånar genom staden. Det är förhållandevis vitt och svenskt fortfarande. Arkitekturen är fin med många 1800-tals två/tre-våningsbyggnader. Det finns ett flertal fik, mataffärer, klädaffärer, frisörer, ett bankkontor, Systembolag, en badplats/camping. Man har många aktiviteter, marknader osv. Några museer.

Majoriteten av invånarna är svenska pensionärer, så staden är således lugn och trevlig. Perfekt för barnfamiljer.

Hela staden ger ett välvårdat intryck. Alltid rent och snyggt, fina hus och minimalt med vandalism/klotter.

En liten mängd blattar vad jag har förstått.

Jag skulle kunna skriva en mängd om Flen, men det är lättast att säga att den staden är ungefär precis tvärtom vad Malmköpimg är.

Flyttar du till Flen är ditt liv över.
Citera
2016-08-14, 10:56
  #5
Medlem
SAANDs avatar
Tack så mycket för svaren. Vi har släkt i Malmköping så det är vårt förstahandsval. Men som ni skriver så säljs inget där. Det fanns ett objekt till salu och det försvann samma dag som jag såg det.
Det finns inte heller några hyresrätter lediga så...

Flen visste vi inget om, men vi vill inte bo med för många asylboenden i närheten eftersom vi har dåliga erfarenheter av dem.
Dock, där finns en hel del till salu, bla ett som jag blev väldigt förtjust i. Men, jag går efter devisen att ett hus kan man ändra, men inte läget så...

Får hoppas att min kusin ska sälja sitt hus i Malmköping då som de har talat om och att de kan tänka sig att sälja till oss Inte ett sånt hus vi eg vill ha men men det är jättefint Och att det är i vår prisklass Beror nog mycket på om de hittar någon annanstans att bo själva.
Citera
2016-08-14, 11:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Tack så mycket för svaren. Vi har släkt i Malmköping så det är vårt förstahandsval. Men som ni skriver så säljs inget där. Det fanns ett objekt till salu och det försvann samma dag som jag såg det.
Det finns inte heller några hyresrätter lediga så...

Flen visste vi inget om, men vi vill inte bo med för många asylboenden i närheten eftersom vi har dåliga erfarenheter av dem.
Dock, där finns en hel del till salu, bla ett som jag blev väldigt förtjust i. Men, jag går efter devisen att ett hus kan man ändra, men inte läget så...

Får hoppas att min kusin ska sälja sitt hus i Malmköping då som de har talat om och att de kan tänka sig att sälja till oss Inte ett sånt hus vi eg vill ha men men det är jättefint Och att det är i vår prisklass Beror nog mycket på om de hittar någon annanstans att bo själva.

Det fetmarkerade. Exakt, vem fan har bra erfarenheter av invandrarboenden? Flen kryllar av blattar, flytta inte dit vad du än gör, snälla.
Citera
2016-08-15, 21:09
  #7
Medlem
SAANDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbelanga
Det fetmarkerade. Exakt, vem fan har bra erfarenheter av invandrarboenden? Flen kryllar av blattar, flytta inte dit vad du än gör, snälla.


Nej, det blir inte Flen även om jag verkligen gillar huset jag hittade på nätet Verkar som om alla är överens och jag antar då att alla områden är lika illa. Vi får hoppas på Malmköping helt enkelt.
Citera
2016-08-17, 13:30
  #8
Medlem
Ska Ni köpa hus eller hyra bostad, se då till att Ni gör det på rätt sida av Landsvägsgatan! D v s inte Malmagatan, Trädgårdsgatan, Skolgatan, Parkgatan, Ringvägen, Bygatan, för då hamnar Ni mitt i sk-ten! Det är där Wonna I de Jong har sina fastigheter och där är ca 90% invandrare. Det är ett j-a liv, sopor, råttor och kackerlackor. Vi som fortfarande bor kvar i eländet, har försökt få hjälp hos Polisen, Kommunfullmäktige, Miljö o Hälsovårdsmyndigheten, Hyresgästföreningen, men för oss finns ingen hjälp att få.
Citera
2016-08-17, 13:32
  #9
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Flen är närmare Mogadishu än en svensk stad .. Åk in valfri dag o se procentantalet svenskar på stan. Det är skrämmande.

Malmköping är det ENDA valet mellan dessa byar
Citera
2016-08-17, 23:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuldaSkymning
Ska Ni köpa hus eller hyra bostad, se då till att Ni gör det på rätt sida av Landsvägsgatan! D v s inte Malmagatan, Trädgårdsgatan, Skolgatan, Parkgatan, Ringvägen, Bygatan, för då hamnar Ni mitt i sk-ten! Det är där Wonna I de Jong har sina fastigheter och där är ca 90% invandrare. Det är ett j-a liv, sopor, råttor och kackerlackor. Vi som fortfarande bor kvar i eländet, har försökt få hjälp hos Polisen, Kommunfullmäktige, Miljö o Hälsovårdsmyndigheten, Hyresgästföreningen, men för oss finns ingen hjälp att få.

Lite överdrivet kanske, visst Malmagatan är inte så rolig, de övriga gatorna har många fina villor oxå. Som sagt tidigare blir det sällan villor ledigt.
Citera
2016-08-19, 14:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Tack så mycket för svaren. Vi har släkt i Malmköping så det är vårt förstahandsval. Men som ni skriver så säljs inget där. Det fanns ett objekt till salu och det försvann samma dag som jag såg det.
Det finns inte heller några hyresrätter lediga så...

Flen visste vi inget om, men vi vill inte bo med för många asylboenden i närheten eftersom vi har dåliga erfarenheter av dem.
Dock, där finns en hel del till salu, bla ett som jag blev väldigt förtjust i. Men, jag går efter devisen att ett hus kan man ändra, men inte läget så...

Får hoppas att min kusin ska sälja sitt hus i Malmköping då som de har talat om och att de kan tänka sig att sälja till oss Inte ett sånt hus vi eg vill ha men men det är jättefint Och att det är i vår prisklass Beror nog mycket på om de hittar någon annanstans att bo själva.

I Malmköping så kan jag starkt rekommendera Generalshöjden om du gillar radhus, annars villaområdet nedanför. Var många år sedan jag var där dock men vad jag hört så är det fortfarande lugnt. Fint läge nära sjön och mil av skog åt andra hållet med otroligt fina naturområden. Att det dessutom luktar nybakade bullar över området tack vare bullfabriken bredvid gör ju inte saken sämre.
Kan vara partisk men mellan Malmköping och Flen så är det inte ens en match..
__________________
Senast redigerad av HalfRunar 2016-08-19 kl. 14:12.
Citera
2016-08-20, 10:15
  #12
Medlem
SAANDs avatar
Ja, nu får vi nog inte vara så kräsna iom att det sällan kommer ut bostäder till salu, men om sagt, har släkt där så vi får kolla av med dem. Ev ska ju en släkting sälja sin villa då denne inte har några barn hemma längre och de har fritidsintressen som tar tid nu Och det huset står ju där det står Minns inte vad vägen heter dock haha. Jag hittar dit bara
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback