Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-12, 23:25
  #73
Medlem
nobbenss avatar
Skulle kunna vara kommunister detta. Inga självmordsbombare utan fjärrstyrt. Inte lika blodiga attacker men fan så effektivare. Hela Thailand är ju lamslaget. Värst är väl att islamisterna nu lär sig hur dom ska gå till väga för att lamslå. Tänk om det var här hemma hos oss. Små bomber i elva av våra största städer. Fy fan vilket elände det skulle vara

Såg på text-TV att de gripit två man nu som de förhör
Citera
2016-08-13, 00:33
  #74
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Skulle kunna vara kommunister detta. Inga självmordsbombare utan fjärrstyrt. Inte lika blodiga attacker men fan så effektivare. Hela Thailand är ju lamslaget. Värst är väl att islamisterna nu lär sig hur dom ska gå till väga för att lamslå. Tänk om det var här hemma hos oss. Små bomber i elva av våra största städer. Fy fan vilket elände det skulle vara

Såg på text-TV att de gripit två man nu som de förhör

Förhör? Troligtvis med bilbatteri och vattenhink.

Du har rätt i att fjärrstyrt inte är något signum för Islamistisk terror. Allt för high tech.
Lutar åt någon annan grupp.
Citera
2016-08-13, 06:43
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Skulle kunna vara kommunister detta. Inga självmordsbombare utan fjärrstyrt. Inte lika blodiga attacker men fan så effektivare. Hela Thailand är ju lamslaget. Värst är väl att islamisterna nu lär sig hur dom ska gå till väga för att lamslå. Tänk om det var här hemma hos oss. Små bomber i elva av våra största städer. Fy fan vilket elände det skulle vara

Såg på text-TV att de gripit två man nu som de förhör

Thailand är knappast lamslaget. Det ända jag har märkt är att ogillandet mot rödskjortorna och Thaksin har ökat lite.
__________________
Senast redigerad av Gangstah4life92 2016-08-13 kl. 06:45.
Citera
2016-08-13, 06:49
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Thailand är knappast lamslaget. Det ända jag har märkt är att ogillandet mot rödstjortorna och Thaksin har ökat lite.

Om, och nu spekulerar jag, en falang av rödskjortor lierat sig med muslimerna är det alvarligt.

OT, kul avatar du har. Är det en flytväst jag ser. Just avstigen från en flyktingbåt ser det ut som.
Citera
2016-08-13, 08:37
  #77
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Thailand är knappast lamslaget. Det ända jag har märkt är att ogillandet mot rödskjortorna och Thaksin har ökat lite.
OK, jag bedömde efter det jag såg och hörde på TV där det visades upp gator som var helt öde och som tidigare hade blomstrat av turism och handel. Jo klart att det så småningom återgår till det normala och lamslaget var nog en överdrift men ordentligt omskakade verkade folk allt ha blivit.
Citera
2016-08-13, 08:46
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
OK, jag bedömde efter det jag såg och hörde på TV där det visades upp gator som var helt öde och som tidigare hade blomstrat av turism och handel. Jo klart att det så småningom återgår till det normala och lamslaget var nog en överdrift men ordentligt omskakade verkade folk allt ha blivit.

Ja , klart det var öde , när polisen och militären stängde alla varuhus , marknader mmm. Alla beordades att stanna hemma.
I dag lördqag är allt som vanligt åtminstone i Hua Hin
Att sedan vissa faranger typ Pelle andersson pratade i AB mer än vad han begrep ,
det är en vanlig företelse.
Journalister har en förmåga att få upp stämningen
Citera
2016-08-13, 10:39
  #79
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Kan Yasri Khan vara inblandad?
Jag förstår att bakgrunden i så fall ska vara att Yasri Khan är son till en välkänd terrorledare i Thailand – Samsudine Khan, som är ledare för PULO – Patani United Liberation Organisation – vilket är en muslimsk terrororganisation som kämpar för att skapa en separat muslimsk stat i delar av nuvarande Thailand?

Organisationen är känd för bilbomber och andra terrorattacker i Thailand. Framför allt riktar PULO terrorattacker främst mot organisationer och individer med kopplingar till den Thailändska staten såsom skolor, lärare, statligt anställda, polis och militär.

Vi får väl hoppas att de skyldiga avslöjas.

https://petterssonsblogg.se/2016/05/...msk-terrorist/
Citera
2016-08-14, 04:10
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jag förstår att bakgrunden i så fall ska vara att Yasri Khan är son till en välkänd terrorledare i Thailand – Samsudine Khan, som är ledare för PULO – Patani United Liberation Organisation – vilket är en muslimsk terrororganisation som kämpar för att skapa en separat muslimsk stat i delar av nuvarande Thailand?

Organisationen är känd för bilbomber och andra terrorattacker i Thailand. Framför allt riktar PULO terrorattacker främst mot organisationer och individer med kopplingar till den Thailändska staten såsom skolor, lärare, statligt anställda, polis och militär.

Vi får väl hoppas att de skyldiga avslöjas.

https://petterssonsblogg.se/2016/05/...msk-terrorist/

Kan mycket väl vara fallet.
Tidpunkten för dåden, just efter det viktiga val Thailand haft, tyder på att skapa splittring är syftet.
Pheu Thai förnekar naturligtvis inblandning och jag tror inte de har något med dåden att göra heller.
Om det skulle vara inblandade och lierar sig med militanta muslimer är det katastrof.
Citera
2016-08-14, 13:49
  #81
Medlem
Vossevangens avatar
En mann arrestert; navn Sakarin Karuehat. Politiet antar hovedmannen bak er en thai national, og 10-20 gjerningsmenn antas involvert i det som thaiene nå kaller for "Mothers day bombings". Mobil telefoner kjøpt i Malysia brukt til å detonere bombene, et uspesifisert antall personer er tatt inn til politiavhør:

http://www.khaosodenglish.com/news/c...etained-junta/

Skandinaviske medias dekning er dårlig.
BBC har en artikkel med mye bra stoff, inkl bakgrunnsstoff vedr separatistene i Sør Thailand som har brukt denne typen bomber i mange år i de 4-5 sørligste provinsene:

http://www.bbc.com/news/world-asia-37063637
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2016-08-14 kl. 14:12.
Citera
2016-08-23, 12:07
  #82
Medlem
JumpingJacks avatar
Polischefen Chakthip Chaijinda hade veckans presskonferens igår och enligt honom var de flesta bakom bombningarna muslimer från de södra provinserna.

Citat:
Police chief Chakthip Chaijinda told reporters investigators believe a group of “more than 20 people” were behind the coordinated attacks.

“Most of them are from the area of the southern border provinces police operation centre,” he said, referencing a policing area that encompasses the Muslim-majority southernmost region.

Asked whether the suspects were Thai nationals he replied: “They are not Buddhists.”

He added that investigators had recently searched an Islamic school where he believed some of the suspects had studied or graduated from.

http://www.themalaymailonline.com/wo...uth-say-police
Citera
2016-08-24, 05:30
  #83
Medlem
arbetets avatar
Nya explosioner i natt:

Nya bomber i Thailand – en död och 30 skadade
Citat:
En person har dödats och 30 skadats efter att två nya bomber briserat i en turistort i Thailand.

Det sker mindre än två veckor efter att en bombvåg drabbat södra delarna av landet.

– Den andra explosionen kom från en lastbil parkerad utanför en hotellentré, säger poliskommissarie Winyu Tiamraj.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23395741.ab

Oroande utveckling minst sagt.
Citera
2016-08-24, 19:30
  #84
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nya explosioner i natt:

Nya bomber i Thailand – en död och 30 skadade


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23395741.ab

Oroande utveckling minst sagt.

Noterar att Aftonbladet utelämnar uppföljning kring vilka som misstänks ha utfört sommarens tidigare dåd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback