Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-15, 16:23
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConradRLM
Hädelse! Älskar du inte miljön? Karaktärerna? Storyn? Använd en walkthrough om du måste, för spelet är verkligen helt fantastiskt! Men, jag har ju själv lite svårt för äventyrsspel. Är för dum eller för otålig.

Och ja, frågan är väl om det finns något behov. Men jag tycker nog det. Problemet är nog främst att knappt någon känner till oss. Men för mig är det terapi så vi kör ett tag till. Vi har ju några tusen lyssna iaf och det får räknas som godkänt.

Och tack att du tog dig tid att kommentera iaf. =)

Jo jag kollade lite på en walkthrough vilket fick mig att tappa intresset ännu mer. Det blev lite som att följa instruktioner i en manual typ, IKEA-manualen såhär skruvar du ihop hyllan Grim fandango... Och varför sitta och försöka lista ut något där lösningen finns ett knapptryck bort.
Citera
2017-04-15, 16:42
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Jo jag kollade lite på en walkthrough vilket fick mig att tappa intresset ännu mer. Det blev lite som att följa instruktioner i en manual typ, IKEA-manualen såhär skruvar du ihop hyllan Grim fandango... Och varför sitta och försöka lista ut något där lösningen finns ett knapptryck bort.

Hm. Fast med den inställningen så är ju alla äventyrsspel (och även andra) alltid helt menlösa, no?

Men det är svårt detdär, det håller jag med om. Om man väl börjar med walkthrus så sitter man fast. Finns ju ställen där man får ledtrådar bara. Betydligt bättre.
Citera
2017-04-15, 18:55
  #39
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Jag köpte fandango efter att ha hört er hylla det (har ju hört det hyllas tidigare men ni satte sista spiken i kistan) och måste säga att jag är besviken.

Ingen gameplay-känsla, känns mer som att klicka sig igenom en sån där "när du hör denhär signalen är det dags att vända blad"-bok...

Fastnade inte för storyn heller. Kan säga att jag matade lite fåglar på ett tak innan jag gav upp.
Grim Fandango? Misstänker att man behöver nostalgiglasögon för att kunna uppskatta det. Tvivlar på att det har åldrat speciellt bra. Dock har jag inte spelat det själv, men jag tycker det är återkommande med många andra spel, bland annat inom peka-och-klicka genren.
Citera
2017-04-15, 19:13
  #40
Medlem
Run3s avatar
Ett peka-och-klicka spel som jag spelade mycket som liten var Riven (uppföljaren till Myst). Det är helt brutalt svårt, och det var först många år senare med hjälp av en walkthrough som jag lyckades klara det. När jag gick igenom walkthroughn kändes det sinnessjukt att någon skulle kunna lista ut allt det där på egen hand. Fascinerande spelserie med intressant historia, mystiska karaktärer och tjusiga miljöer. Alla spel i Myst-serien kräver dock en stor dos tålamod om man ska klara dem utan hjälp. Det känns som att Myst-serien verkligen tangerar den kluriga skalan bland peka-och-klicka spel, medan ett spel som Broken Age kanske känns lite väl simpelt. Det är en svår balans minst sagt.
Citera
2017-04-15, 19:38
  #41
Medlem
Tycker definitivt Spelnationen är en lyssningsvärd podcast, men visst krävs det ett spelintresse för att uppskatta den... Obviously...

Enda negativa är väl att ni hatar mycket på konsoler.

Ni har pratat (nämnt) achievements vid ett par tillfällen. Är det något ni skulle kunna prata mer om i nåt avsnitt?

Är det kul/tråkigt/värdelöst med achievements?
Hur mycket vikt lägger ni vid achievements?
Jagar ni aktivt? Vill ni gärna ta alla achievements i ett spel?
Har ni någon gång köpt något spel bara för att det har lätta achievements i det?

Osv osv... Diskutera!

Kanske kunde mailat men nu skriver jag här istället.
__________________
Senast redigerad av Jourhavande.svensk 2017-04-15 kl. 19:42.
Citera
2017-04-15, 20:31
  #42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande.svensk
Tycker definitivt Spelnationen är en lyssningsvärd podcast, men visst krävs det ett spelintresse för att uppskatta den... Obviously...

Enda negativa är väl att ni hatar mycket på konsoler.

Ni har pratat (nämnt) achievements vid ett par tillfällen. Är det något ni skulle kunna prata mer om i nåt avsnitt?

Är det kul/tråkigt/värdelöst med achievements?
Hur mycket vikt lägger ni vid achievements?
Jagar ni aktivt? Vill ni gärna ta alla achievements i ett spel?
Har ni någon gång köpt något spel bara för att det har lätta achievements i det?

Osv osv... Diskutera!

Kanske kunde mailat men nu skriver jag här istället.
Det verkar framförallt vara Kristian som är kåt på achievements. Han får gärna bikta sig i podden.

Inte bara hat på konsoler – hat på allt som inte finns på Steam. Ärligt talat är t.ex. inte Origin så dåligt, eller Battle.net. Vill dock säga att Kristian är bra på att lyfta GOG, men annars är det lite väl mycket utsträckta nazismarmar som vajar mot Steam. Jag tycker det är bra med konkurrens, och förstår varför publicister vill äga sitt eget innehåll. Och så mentalt efterbliven är man väl inte, eller har en så pissig dator, att man inte klarar att hantera 2-3 stycken spelbutiker installerade på sin dator.
Citera
2017-04-26, 13:10
  #43
Medlem
Behov eller inte, här är nästa avsnitt:

https://soundcloud.com/spelnationen/spelnationen-17
Citera
2017-05-16, 12:14
  #44
Avstängd
Etnopluralists avatar
Kristian från Frihetsfaxen verkar ha tagit sitt beslut

Citat:
Jag började spela in Frihetsfaxen och Spelnationen för att det var roligt, men det är inte roligt längre.
Jag kände inte till Hannas bakgrund och blev lite chockerad över den senaste tidens händelser…
Jag har beslutat mig för att sluta spela in Frihetsfaxen och Spelnationen

Kristian

Hur påverkar detta Conrad? Jag tror att även han kommer klippa banden med Hanna.
Citera
2017-05-17, 14:35
  #45
Medlem
Enydrions avatar
Tråkigt att höra, det var väl inte ens brottsligt det hon gjorde, och det var ju inte igår direkt... DN har ju tex en mördare anställd, som antagligen avtjänat sitt straff, men tydligen anses helt ok idag. Medan det Hanna gjort tydligen aldrig blir avskrivet.

Henrik Schyffert verkar ju också ha hållit på med bajs (enligt flashback) men han verkar ju inte bli det minsta utstött pga det...

Jag tycker nog mest synd om Hanna får jag säga, hade hoppats att sådana här drev hörde hemma bland pk-folket.

Hoppas du är ok Hanna!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback