Vad innebär det att köpa en mobil utan abonnemang? Jag har en mobil med abonnemang nu, och om jag köper en ny mobil utan abonnemang, innebär det att jag bara flyttar över mitt sim kort till den nya mobilen så är allt som vanligt förutom att jag har bytt mobil? Jag tänkte köpa en ny men ändå fortsätta med samma abonnemang (eller simkort) eller hur man nu säger det.
Köper du en mobil utan abonnemang så får du just det, en mobil utan abonnemang.
Sen är det bara att flytta över SIM-kortet och fortsätta som vanligt. Telefonen kan vara låst till ett vistt abonnemang, men det brukar den bara vara om du köper direkt hos någon operatör eller eventuellt begagnat.
Nya telefoner är sällan låsta nuförtiden då säljaren måste erbjuda upplåsning utan kostnad, så har de flesta valt att strunta i att sälja låsta telefoner.
Man satsar istället på att höja abonnemangsavgifterna eller att sälja telefoner på kredit.
I dagsläget så är det smidigaste att köpa en telefon kontant (om man har kontanta medel) och använda lämpligt abonnemang/kontantkort.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!