Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-10, 19:45
  #1
Medlem
se_där...s avatar
Har idag en 17 tums PC som börjar kacka ihop, och funderar på att köpa min första macbook (annars blir det Asus Zenbook).
I första hand blir det vanlig soffsurfning och kolla fotboll/filmer. Är ju van vid 17 tummare och är därför lite rädd att 13 tum skulle kännas lite litet, samtidigt som prispåslaget på MBP 15 är väldigt saftigt.
En Air är intressant, men priorterar retina skärmen i MBP.

Hur stor är skillnaden i upplevelse när man kollar film/sport på en 13 tummare jämfört med en 15 tummare?

Eventuellt kan det i framtiden bli en del programmering på den också, hur mycket gör skärmstorleken där?
Citera
2016-08-10, 19:52
  #2
Medlem
puq123s avatar
Jag själv hade ju tagit 15 tummaren alla dagar i veckan, men jag är ute efter bättre prestanda. Om du endast ska kolla på fotboll osv, så spelar det verkligen ingen stor roll vilken du köper. 15 tummaren är mer framtids säker, + att den har lite bättre upplösning. 13 tummaren är lite billigare om du är på en budget, och den har lite bättre batteritid.

Jag har själv en Macbook Air 13 tummare, och bättre laptop har jag aldrig haft. Den blir aldrig varm, funkar alltid, och är en skitgrym film/serie dator.
Citera
2016-08-10, 20:02
  #3
Medlem
Kör på Macbook, den är 12 tum och det räcker långt om du bara ska kolla på på film/fotboll, det är precis det jag gör. Om du ställer bort den på bordet två meter bort kan det bli lite litet man om den ska vara nära/brevid/på din lår så fungerar det perfekt, så kör på 13 tum MB pro eller 12 tum MB
Citera
2016-08-10, 21:25
  #4
Medlem
se_där...s avatar
Precis vad jag behövde höra för att våga släppa min mångåriga 17 tums mani.
Lutar nu starkt åt en MBP 13 som verkar ha högre pris/prestanda än 15 tummaren, utifrån det jag värderar.

Får känna och klämma mer i butik. Vore skönt att slippa det förbannade Windows operativet för en gångs skull.
Citera
2016-08-10, 21:34
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Precis vad jag behövde höra för att våga släppa min mångåriga 17 tums mani.
Lutar nu starkt åt en MBP 13 som verkar ha högre pris/prestanda än 15 tummaren, utifrån det jag värderar.

Får känna och klämma mer i butik. Vore skönt att slippa det förbannade Windows operativet för en gångs skull.

13" räcker gott för dina behov. Retina-skärmen är grym, ett bra val.
Citera
2016-08-10, 21:46
  #6
Medlem
Direktinsprutnings avatar
Har själv en MBP 13" och hade helt klart valt 15" om inte prisskillnaden varit så brutal som den är... Edit: stavfel.
Citera
2016-08-10, 21:50
  #7
Medlem
Ett tips är att avvakta ett tag om det är möjligt. Nya modeller är på väg. När vet bara Apple, men det dröjer nog inte alltför länge.

http://www.macrumors.com/2016/08/10/...rhaul-4-years/
Citera
2016-08-10, 21:50
  #8
Medlem
kroxies avatar
Ett tips är att vänta på att beställa en Macbook, de planerar att släppa nya modeller som ser riktigt saftiga ut inom en rätt snar framtid.

https://9to5mac.com/guides/2016-macbook-pro/
http://www.macrumors.com/roundup/macbook-pro/

Har suttit på en äldre Macbook 15" ett tag men den har lagt av nu. Fick en 13" retina att låna idag fram tills de nya modellerna kommer ut, och i mitt tycke är 13" mycket mer praktisk än 15". Däremot, är man ute efter prestandan är 15" ett självklart val.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback