Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-10, 19:17
  #1
Medlem
Hej!
Jag har på recept Tramadol som jag tar eftersom jag har nervsmärta. Idag fick jag också Pregabalin Sandoz GmbH som också skulle hjälpa mot smärta sa min läkare. Såg att det stod att det är mot Perifer och central neuropatisk smärta bland annat på FASS.

Nu till frågan:
Är Pregabalin Sandoz GmbH exakt samma medicin som medicinen Lyrica som har samma effekt, bara det att det är ett annat namn?
http://www.fass.se/LIF/substance?sub...YTWF8S8JD4MSRV

Båda innehåller ju samma verksamma ämne:

Aktiv substans:
"Pregabalin"

Som det står på FASS sida.
__________________
Senast redigerad av ReweloX 2016-08-10 kl. 19:24.
Citera
2016-08-10, 23:16
  #2
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReweloX
Hej!
Jag har på recept Tramadol som jag tar eftersom jag har nervsmärta. Idag fick jag också Pregabalin Sandoz GmbH som också skulle hjälpa mot smärta sa min läkare. Såg att det stod att det är mot Perifer och central neuropatisk smärta bland annat på FASS.

Nu till frågan:
Är Pregabalin Sandoz GmbH exakt samma medicin som medicinen Lyrica som har samma effekt, bara det att det är ett annat namn?
http://www.fass.se/LIF/substance?sub...YTWF8S8JD4MSRV

Båda innehåller ju samma verksamma ämne:

Aktiv substans:
"Pregabalin"

Som det står på FASS sida.


Att två mediciner med verksamma ämne skulle vara "exakt samma sak" är en sanning med modifikation. Ja, det verksamma ämnet är självklart detsamma, men förutom verksamma ämnen finns bindemedel, färgämnen och annat som kan skilja sig mellan de olika namnen.

Exempelvis tar jag Citodon vid behov mot smärta, vilket fungerar bra, men tar jag Panocod eller Kodein+Paracetamol, vilket är samma sak som Citodon, mår jag oerhört illa och kräks och får inte samma smärtlindring. Det handlar alltså inte enbart om det verksamma ämnet utan även om alla andra ämnen.

Vill du ha "originalet" på apoteket kan du få betala extra för det, men du kan be din läkare att skriva "får ej utbytas". Då får du det l'karen skrivit utan extra kostnad.
Citera
2016-08-10, 23:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Att två mediciner med verksamma ämne skulle vara "exakt samma sak" är en sanning med modifikation. Ja, det verksamma ämnet är självklart detsamma, men förutom verksamma ämnen finns bindemedel, färgämnen och annat som kan skilja sig mellan de olika namnen.

Exempelvis tar jag Citodon vid behov mot smärta, vilket fungerar bra, men tar jag Panocod eller Kodein+Paracetamol, vilket är samma sak som Citodon, mår jag oerhört illa och kräks och får inte samma smärtlindring. Det handlar alltså inte enbart om det verksamma ämnet utan även om alla andra ämnen.

Vill du ha "originalet" på apoteket kan du få betala extra för det, men du kan be din läkare att skriva "får ej utbytas". Då får du det l'karen skrivit utan extra kostnad.


Okej, Tack ska du ha!
Citera
2016-08-13, 01:10
  #4
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReweloX
Okej, Tack ska du ha!


Så lite så. Glad om jag kan hjälpa!
Citera
2017-06-21, 14:07
  #5
Medlem
AlltidOnlines avatar
Kanske oftopic men Tramadol & Lyrica är ingen bra kombo. Risken för EP är otroligt stor. Och har man väl en gång fått ett EP orsakat av kemiska substanser är risken också stor för EP igen och igen och igen....Ska tillägga också att det är högst individuellt.
Citera
2017-06-26, 00:50
  #6
Medlem
Vilken otroligt duktig läkare du har som skriver ut dessa två mediciner tillsammans.

Man blir fan mörkrädd. Vissa läkare är ju totalt inkompetenta.
Citera
2017-06-26, 08:45
  #7
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidOnline
Kanske oftopic men Tramadol & Lyrica är ingen bra kombo. Risken för EP är otroligt stor. Och har man väl en gång fått ett EP orsakat av kemiska substanser är risken också stor för EP igen och igen och igen....Ska tillägga också att det är högst individuellt.

Be om Kodein istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback