Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-11, 04:49
  #13
Medlem
Helt fel att uppmana fotbollsspelare att sjunga, vad är det viktiga i en fotbollsmatch, att sjunga i 1 minut för sitt land eller att spela fotboll och kämpa och kriga till sig en vinst i 90 minuter+ för sitt land och sitt lag?

Zlatan har inte deltagit en enda gång när man sjunger nationalsången och ändå är alla stolta över honom och kallar han svensk just för att han bär eller rättare sagt bar landslaget på sina axlar, varför ska man uppmanas att sjunga när man kan representera sitt land på det sättet man egentligen bör göra, att prestera på plan?
Citera
2016-08-11, 08:42
  #14
Medlem
dajevlars avatar
Bra Janne !

Äntligen någon som ser hur man ska hålla ihop ett landslag. Inte bara beroende på om man sjunger eller inte egentligen... Grejen är att man ska VILJA sjunga, och tyvärr räcker det kanske inte med att "tvinga" dem, för problemet är så mycket större - ett samhällsproblem.

Många av dagens "svenska" invånare känner sig inte och vill inte vara svenskar, vilket gör att landet inte håller ihop längre.

Jag störde mig alltid på att Zlatan dessutom som LAGKAPTEN aldrig sjöng den, inte heller Martin Olsson.... och aldrig "nysvenskarna".

Såg hur Island i EM 2016 fick så mycket mer energi när de kunde hålla ihop sitt landslag (Alla sjöng för full hals, och när de sedan tillsammans gjorde vulkanen så var det ett bevis på stor sammanhållning, vilket hjälpte dem framåt).

De som inte tycker man ska sjunga nationalsången är ofta de som tycker att Sverige inte borde ha några gränser, så saken är större än en match....

Återstår att se om Janne kan få alla att sjunga, kan bli roligt att se....
Citera
2016-08-11, 09:35
  #15
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Det gjorde det visst. Zlatan fick kritik från börja. Sen svalnade det när kritiker insåg att Zlatan gör som han vill. En spelare som är född i Sverige och spelar eller tävlar för Sverige bör kunna landets nationalsång. Det är den svenska nationen personen tävlar för.


Okey, minns inte den kritiken.
Jag tycker absolut att om man ska representera Sverige så ska man sjunga nationalsången.
Men så mycket elände som händer i samhället idag så orkar jag inte bry mig speciellt mycket om denna grej.

Dock tycker jag att Janne antingen accepterar att folk inte sjunger med, eller så ger han fan i att ta ut dom som inte sjunger i laget nå mer.
Citera
2016-08-11, 10:09
  #16
Medlem
Ajdarevic fick frågan på presskonferensen och drog iväg en lång harang, en sak som stack ut var det här:

– Jag kan bara prata för mig själv och ingen annan. Jag är från Kosovo från början och växte upp i Sverige. Jag är stolt över att få representera det här landet och vara lagkapten. Men du och andra i Sverige måste förstå att vi har familj och vänner som har varit med om väldigt svåra saker i krig som jag måste respektera.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle23318729.ab

På vilket sätt skulle det vara respektlöst gentemot familj och vänner som haft det svårt om han, som har bott i Sverige sedan 2 års ålder, sjöng den svenska nationalsången?
__________________
Senast redigerad av Foolson 2016-08-11 kl. 10:12.
Citera
2016-08-11, 12:49
  #17
Moderator
pudelluss avatar
Frågan är ju inte primärt huruvida alla ska sjunga, utan om det var rätt eller inte av en förbundskapten att uppmana spelarna att sjunga.

Det var inte fel av honom.

Tidigare tråd
(FB) Anderssons uppmaning till spelarna "Lär er nationalsången"
Citera
2016-08-11, 14:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Ajdarevic fick frågan på presskonferensen och drog iväg en lång harang, en sak som stack ut var det här:

– Jag kan bara prata för mig själv och ingen annan. Jag är från Kosovo från början och växte upp i Sverige. Jag är stolt över att få representera det här landet och vara lagkapten. Men du och andra i Sverige måste förstå att vi har familj och vänner som har varit med om väldigt svåra saker i krig som jag måste respektera.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle23318729.ab

På vilket sätt skulle det vara respektlöst gentemot familj och vänner som haft det svårt om han, som har bott i Sverige sedan 2 års ålder, sjöng den svenska nationalsången?

Kan tycka det är värt att återge hela utläggningen från Ajdarevic.

Här kommer den:

– Jag kan bara prata för mig själv och ingen annan. Jag är från Kosovo från början och växte upp i Sverige. Jag är stolt över att få representera det här landet och vara lagkapten. Men du och andra i Sverige måste förstå att vi har familj och vänner som har varit med om väldigt svåra saker i krig som jag måste respektera.
– Jag har släktingar som gått igenom fruktansvärda saker. Föreställ dig själv att vara i den situationen. Jag kommer alltid älska Sverige, var jag än reser säger jag att jag är svensk kosovoalban. Var jag än reser. Det är mitt svar till dig. Så nu vet du min sida av historien.
– Jag är stolt svensk, jag är stolt kosovoalban. Jag är stolt över att vara lagkapten och jag kommer alltid vara stolt, oavsett om jag vinner eller förlorar.
– Om någon påpekar att jag inte sjunger, och säger att ”om jag inte sjunger”, bla bla bla, då är det upp till honom. Jag kommer ha en diskussion med honom.
– Punkt.


vidare:

Efter presskonferensen, på väg till den mixade zonen, kunde Ajdarevic inte hålla tårarna tillbaka, påtagligt berörd.
Sedan utvecklade han resonemanget ytterligare:
– Jag har fått ett uppdrag att ta hand om laget för att jag har varit med ett tag, för att jag är äldst. Jag har varit med i Håkans planer förut. Sjungandet har inget med fotboll att göra. Jag vet mina känslor. Allt handlar om respekt. Att ta upp en sådan fråga är inte relevant i nuläget om jag sjunger eller inte. Jag vet var jag kommer ifrån. Jag vet vad jag representerar. Jag vet varför jag spelar fotboll. Jag vet vad Sverige har gjort för mig som kom hit när jag var två år gammal. Jag pratar för alla som har utländsk bakgrund. Alla kommer från svåra omständigheter. Man ska aldrig ta det ifrån en människa, aldrig. Vi är stolta över att vara här och representera det här landslaget. Jag har representerat alla landslagskullar sedan jag var 14 år gammal, jag kommer aldrig att låta någon ta det ifrån mig.


jag har lite svårt att förstå vad som är så illa med att sjunga svenska nationalsången? Han får gärna sjunga den kosovialbanska också, om de har någon. Sårar inte mig. Och vad är det som tas ifrån honom om han sjunger den svenska nationalsången?

Är det inte bara en massa löjligt snack?

Sen Zlatan, jamen vilket lysande exempel.

Zlatan skiter fullständigt i landslaget om han inte kan ta några titlar där. Visst han spelar och ställer upp, men jobbar inte skiten ur sig de senaste åren i landslaget. Det var annat förr när det kunde gynna hans karriär. Visst han köper dyra kåkar i Sverige men bor aldrig där.
Citera
2016-08-11, 16:17
  #19
Medlem
tokidokis avatar
Den finns ingenting som heter svensk kosovoalban, är han kosovoalban, vad nu det är, så skall han åka hem till Kosovo. Svensk är han i vart fall inte och kommer aldrig att bli.
En annan sak är att Svenska statens reprentationslag ingenting har att göra med svenskarna och därför inte bör associeras med en sång som är historiskt förknippad med detta folk.
Citera
2016-08-11, 21:59
  #20
Medlem
dajevlars avatar
>jaja, naturligtvis så fick han pudla...


Krafterna....


oavsett så hejar vi på Sverige !
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback