Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-10, 08:52
  #1
Medlem
Fris avatar
Varför inte?
Logik och resultat saknar ju helt och hållet rum inom politik och nyhetsmedia idag. Varför inte deklarera Libertarianism som en religion, så att alla som kan anses ha kränkt den kan arresteras och kastas in i fängelse? Libertarianism skulle därmed få lika hög och okränkbar demokratisk status som radikal islamistisk terrorism och sharialagen.
Citera
2016-08-10, 10:50
  #2
Medlem
jnilssons avatar
Det är inte religionen det hänger på utan pigmentet.
Citera
2016-08-11, 20:11
  #3
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är inte religionen det hänger på utan pigmentet.
Man får inte vara för orange för att vara media-PK?
Citera
2016-08-12, 06:42
  #4
Medlem
scoremaxs avatar
Jag har faktiskt tänkt tanken själv.

frågan är vilket man skulle tjäna mest på om man prövade frågan rättsligt.

"-det är min politiska övertygelse att"
"- min religion påbjuder att"
Citera
2016-08-13, 13:46
  #5
Medlem
jnilssons avatar
Räcker att se på t.ex. Plymouthbröderna för att se att inte bara religion räcker utan att främsta orsaken till särbehandling är att du pigment- eller utseendemässigt är "svag". Funkar alltså för romer, samer, afrikaner, araber men inte européer, ostasiater och judar.
Citera
2016-08-14, 01:34
  #6
Medlem
Djeydjeys avatar
För att vi då måste medge att religion är något okränkbart, vilket vi förkastar till varje pris. Jag har faktiskt inte själv jättestora problem med just islam i allmänhet (även om jag håller med om att dagens islam generellt ger ett rent ut sagt katastrofalt intryck), men om du har det så är det fortfarande din rätt. Libertarianer måste alltid respektera varandras personliga preferenser, speciellt när något kan vändas mot just libertarianismen. Det är ju därför som vi även stödjer rätten att diskriminera.
__________________
Senast redigerad av Djeydjey 2016-08-14 kl. 01:37.
Citera
2016-08-25, 04:45
  #7
Medlem
Tyvärr fungerar det väl inte då bra för t.ex. rastafarians?

Har inre läst denna tråden men hittade inget bättre:
(FB) Religionsfrihet och cannabis

Men ja, jag undrar vilka lagar man får bryta mot och hur stor religion man behöver för att få göra det.

Islam kommer undan med att man får maskera sig. Och hets mot folkgrupp, men det är ju hets mot män så det räknas inte, jag menar de har ju sina spökdräkter för att män inte ska bli upphetsade (för män är djur som inte kan kontrollera sig?). Vilket borde räknas som hets, men män är väl ingen folkgrupp eller...

(Tänk typ om fler män hade gått runt med likande budskap mot kvinnor/transor, på något sätt, kanske text)

Folkgrupp kan man väl bara vara som utsatt osv. Orkar inte söka ordentligt nu, men på wikipedia står det faktiskt:
"Vanliga kategorier omfattar etnisk härkomst, religiös övertygelse, på senare tid även sexuell läggning och könsidentitet."

Men det är väl säkert bara hets mot folkgrupp om man "hetsar" transor/tjejer/eller något annan "utsatt/förtryckt" grupp. Antar jag, någon kanske är mer insatt i detta.
Citera
2016-09-02, 22:32
  #8
Medlem
Kristendomen är helt ok att kritisera i dagens samhälle.
Citera
2016-09-02, 22:45
  #9
Medlem
Eoppoyzs avatar
Prova att hävda att libertarianismen är en form av islam. Det kanske kan fungera?
Citera
2016-09-02, 22:47
  #10
Medlem
Djeydjeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Kristendomen är helt ok att kritisera i dagens samhälle.
Tänk om man kunde gilla Flashback-kommentarer!
Citera
2016-09-02, 22:49
  #11
Medlem
Djeydjeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Prova att hävda att libertarianismen är en form av islam. Det kanske kan fungera?
Det finns faktiskt muslimer som försöker föra fram den bilden, även om de är grovt marginaliserade och nog aldrig kommer få resten av muslimerna med sig.
Citera
2016-09-09, 23:15
  #12
Medlem
Gamlings avatar
Därför att då skulle vi gå emot våra egna grundprinciper! Dvs. att alla får tycka och säga vad fan de vill!

Där skiljer sig ju Libertarianerna åt mot de flesta andra ideologier, som oftast vill förbjuda folk att säga vad de vill eftersom det skulle kunna kränka någon

Libertarianer är extremt för yttrandefrihet! Men, vi är också för allas rätt att vägra lyssna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback