Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-09, 22:00
  #1
Medlem
Jag vet att man inom logik kan uttrycka att något är "och", "eller", "antingen eller", "både och", o.s.v.

Men jag kan mig inte minnas något uttryck för när minst ett krav är sant och det andra okänt (men ska liksom ingå i svaret om det är sant). Hoppas att jag förklarar så någon förstår.

Finns det något logiskt uttryck för "Detta, och kanske detta också"?

En maskin som stötte på uttrycket i en if-sats skulle alltså beräkna den första operationen och begära att uttrycket är sant, men också beräkna den andra operationen men strunta i svaret.

Psuedokod:
Kod:
if( x = x() ?? y = y() ?? z = z() ) {
log('x was true but y and z was:' + y + ' ' + z)
}

Mitt "problem" är alltså att jag vill utföra all beräkning i if-satsen, men resultatet ska inte spela någon roll. Och jag vill hitta ett bra uttryck för det. ?? är ett "och kanske"
__________________
Senast redigerad av .Suarez 2016-08-09 kl. 22:11.
Citera
2016-08-09, 22:11
  #2
Medlem
Ett boolskt uttryck är sant eller falskt. Du kan inte trycka in mer information i det.

Så nej, det går inte.
Citera
2016-08-09, 22:17
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Oj! Det var länge sedan jag läste logiska kretsar, och med logiska kretsar kan man bygga en hel dator!
(Som är "hårdlödad"). Har dock aldrig insett att logiska kretsar skulle höra till ämnet "filosofi".

Kommer jag ihåg rätt från min utbildning rörande logiska, så är det ungefär så här:

JA/NEJ, KANSKE, med mera. OR, NOR etc.
Man skulle skriva en "historia", eller snarare tolka en historia med logiska kretsar. Funkade väldigt bra, om man tänker efter vad som ska göras. Logiska kretsar är ofta bättre än dagens "softkodade" datorer, då logiska kretsar inte "gör fel" eller får "virus". Som svar på din fråga, om jag minns rätt, är det XOR. Googla på "logiska kretsar", då får du nog svar.

(Läste detta på 80-talet, så det är en tid sedan.)
Citera
2016-08-09, 22:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ett boolskt uttryck är sant eller falskt. Du kan inte trycka in mer information i det.

Så nej, det går inte.
Fuck logic

Men vilka uttryck används inom logik med fler svar? Finns det inget lika fint som typ XOR? Jag tänker typ vid skapandet av kvantdatorer och dylikt så måste man ju behövt lämpliga hyfsat lättanvända uttryck för att kunna kommunicera med varandra. Är inte säker dock, man vet aldrig
Citera
2016-08-09, 22:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Oj! Det var länge sedan jag läste logiska kretsar, och med logiska kretsar kan man bygga en hel dator!
(Som är "hårdlödad"). Har dock aldrig insett att logiska kretsar skulle höra till ämnet "filosofi".

Kommer jag ihåg rätt från min utbildning rörande logiska, så är det ungefär så här:

JA/NEJ, KANSKE, med mera. OR, NOR etc.
Man skulle skriva en "historia", eller snarare tolka en historia med logiska kretsar. Funkade väldigt bra, om man tänker efter vad som ska göras. Logiska kretsar är ofta bättre än dagens "softkodade" datorer, då logiska kretsar inte "gör fel" eller får "virus". Som svar på din fråga, om jag minns rätt, är det XOR. Googla på "logiska kretsar", då får du nog svar.

(Läste detta på 80-talet, så det är en tid sedan.)
Tack ditt inlägg! Problemet är bara att uttrycket XOR bara vill att ett av alternativen är sant, så det är väl typ motsvarande "antingen eller".

Jag placerade tråden i filosofi eftersom jag tänkte att ämnet berör logik, som en en filosofisk gren
Citera
2016-08-09, 23:10
  #6
Medlem
Märklig frågeställning och svaren rör till det mer.
Du snackar i assembler, men har din uppgift i basic???

I övrigt så ser jag inte riktigt problemet. Du har villkorat X, men vill också få svaret på y och z dokumenterat?
Eller vill du inte alls räkna ut y och z, utan nöja dig med att dom kanske är sanna under förutsättning att x är sann?

Utveckla!
Vore enklare att ge dig hjälp om du kan redogöra lite för tänkt applikation?
Citera
2016-08-10, 08:32
  #7
Medlem
Gör en sanningstabell så kanske det blir lättare att se vad du menar.
Citera
2016-08-10, 11:56
  #8
Medlem
[Uttryck] AND ( [Det som ska evalveras] OR [Uttryck] )

Fungerar i interpreterande språk och om optimeringarna är avslagna i kompilatorn.
Citera
2016-08-10, 15:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Suarez
Men jag kan mig inte minnas något uttryck för när minst ett krav är sant och det andra okänt (men ska liksom ingå i svaret om det är sant). Hoppas att jag förklarar så någon förstår.

Finns det något logiskt uttryck för "Detta, och kanske detta också"?

I SQL (Structured Query Language) designat för relationsdatabaser har man löst det med något som kallas för LEFT OUTER JOIN. D v s ta med allt som uppfyller villkoret för X och ta med de delar som uppfyller villkoret för Y.

SELECT OrderNumber, TotalAmount, FirstName, LastName, City, Country
FROM Customer C LEFT OUTER JOIN [Order] O
ON O.CustomerId = C.Id

Vilket listar alla Customer och eventuella Order.
Citera
2016-08-10, 19:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Suarez
Mitt "problem" är alltså att jag vill utföra all beräkning i if-satsen, men resultatet ska inte spela någon roll. Och jag vill hitta ett bra uttryck för det. ?? är ett "och kanske"

Om det nu är något som inte påverkar resultatet av det logiska uttrycket, så ska det väl inte vara i det logiska uttrycket? Varför måste z och y vara i det logiska uttrycket? Det är väl bara att göra så som du gjort fast ta bort z och y ur det logiska uttrycket.

Eller menar du med "kanske" att en viss andel av gångerna så måste det vara sant men de andra gångerna så spelar det ingen roll?
__________________
Senast redigerad av Konservburk 2016-08-10 kl. 19:24.
Citera
2016-08-11, 01:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Suarez
Finns det något logiskt uttryck för "Detta, och kanske detta också"?

Inte vad jag vet och jag kan inte se att det skulle vara eftersträvansvärt heller.

"Detta, och kanske detta också" är spekulerande flummeri.

Ursäkta mitt brutala svar.
Citera
2016-08-11, 02:00
  #12
Medlem
Dessutom:

hrm ... harklar mig ...

Logik är ett systematiskt manipulerande av symboler. Om du adderar "kanske" eller "eventuellt" till systemets fundamentala operatorer faller det isär.

Men för all del, gör ett försök att addera dem med meta logik. Det är möjligt att det är möjligt. Kanske andra med mer insikt kan addera kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback