Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-29, 10:02
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Hej!

Tränar löpning men kör även styrketräning för att förbättra min löpning samt den allmäna styrkan i vardagen. I nuläget har jag bara tid för ett pass i veckan på gymmet och funderar på hur jag ska lägga upp det. Jag kör enbart basövningar, tungt. Knäböj, marklyft, bänkpress, stångrodd och militärpress, samt tåhävningar.

Knäböj och marklyft på samma pass låter sig knappast göras, har testat och benen (och även överkroppen) blir för trötta av den ena övningen för att den andra ska bli optimal, oavsett i vilken ordning jag kör dom.

Bör jag köra marklyft och knäböj vartannat pass, och de pass när knäböj står på schemat lägga in rodd och någon övning för hamstrings? Och när det är marklyfts-vecka, skippa rodd?

Ett alternativ skulle kunna vara att kila iväg till gymmet på lunchen mitt i veckan och köra antingen marklyft eller knäböj, om det finns tid.

Brukar du komplettera din löpträning med någon form av styrke- eller stabilitetsträning?
Citera
2017-06-29, 11:17
  #26
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Brukar du komplettera din löpträning med någon form av styrke- eller stabilitetsträning?

Nä, inte mer än det där passet på gymmet. Jag kör lite löpskolning innan intervallpasset, det är väl det enda utöver själva löpningen.
Citera
2017-07-01, 17:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nä, inte mer än det där passet på gymmet. Jag kör lite löpskolning innan intervallpasset, det är väl det enda utöver själva löpningen.


Har du något vettigt "coreprogram" du testat?
Citera
2017-07-01, 19:49
  #28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har du något vettigt "coreprogram" du testat?

Innan jag började med basöningar så körde jag sit ups med fötterna mot en vägg och en viktskiva på bröstet. Och ryggresningar i en sån där ställning, höll en viktskiva mot bröstet där också. Det var väl allt i core-väg jag körde. Testade även att stå på en balansbräda och göra knäböj utan vikt, då får core-musklerna jobba. Men strax därefter läste jag om fördelar med tung styrketräning när man vill bli en bättre löpare och hoppade in på det istället.
Citera
2017-07-02, 12:02
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Innan jag började med basöningar så körde jag sit ups med fötterna mot en vägg och en viktskiva på bröstet. Och ryggresningar i en sån där ställning, höll en viktskiva mot bröstet där också. Det var väl allt i core-väg jag körde. Testade även att stå på en balansbräda och göra knäböj utan vikt, då får core-musklerna jobba. Men strax därefter läste jag om fördelar med tung styrketräning när man vill bli en bättre löpare och hoppade in på det istället.

Hur lägger du upp basövningar? Har en skivstång hemma och en del vikter, så hade tänkt typ 10-12 km distans för att sedan avsluta med basövningar. Hur ska jag köra? Är väldigt svag.
Citera
2017-07-02, 12:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst finns olika teorier, men det är ändå en sanning att fler reps bygger muskler och färre styrka, om än "med modifikation".



Den bygger säkert muskler (nånstans), annars skulle man ju inte bli starkare. Men marklyft bygger lite mer allround, lita baksida lår, lite rumpa, lite gluteus maximus, lite erector spinae, kanske lite trapezius. Men ingen av de riktigt stora byggarna har ju nått dit de är p g a marklyft.

Eh, om det är någon övning som bygger massa så är det marklyft och knäböj. Sedan vet jag inte vem du räknar som "stor byggare" men både Arnold Schwarzenegger och Ronnie Coleman har ett förflutet inom styrkelyft på elitnivå.
Citera
2017-07-02, 12:29
  #31
Avstängd
Kör alla musklelgrupper på ett pass, och kör dom riktigt jävla fitthårt!
Du kommer ha en veckas återhämtning, lika bra å köra helt slut på dig själv, tunga vikter, många reps, många sets, kort vila, lång vila, supersets, dropsets, allt!
Citera
2017-07-02, 13:43
  #32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur lägger du upp basövningar? Har en skivstång hemma och en del vikter, så hade tänkt typ 10-12 km distans för att sedan avsluta med basövningar. Hur ska jag köra? Är väldigt svag.

Lägg helst styrkepasset på en annan dag än löpträningen, kanske funkar i början med att köra på samma dag, men när man börjar lyfta tyngre är det ingen bra uppladdning att ha ett löppass i benen innan man kör tex. knäböj.

Så jag kör ett pass på gymmet i veckan. Knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress (den hoppar jag över i bland) och en roddövning. Varannan vecka kör jag tungt knäböj och lättare marklyft och då funkar det att springa ett lätt distanspass dagen efter. Varannan vecka blir det istället lätt knäböj och tungt i marklyft och då är benen såpass fräscha dagen efter att jag kan springa ett intervallpass.

Jag kör såpass mycket vikt att jag precis orkar 4-5 repetitioner.

Du kan ju börja med det du har hemma för att få in teknik och komma igång, men det underlättar ju sedan om du kan gå till gymmet där urvalet är större.
Citera
2017-07-19, 12:04
  #33
Medlem
JoeBuddens avatar
Själv under vissa perioder slängt in 1 pass när man haft svårt att hitta tid. Då gäller det att gå igenom så många muskler som möjligt på minsta tid. Nyckeln är baslyft.
Kör Marklyft, Knäböj, Bänkpress, stångrodd. Är du vältränad & kan pressa ut 10chins lr mer är även det en grym övning!
Citera
2017-07-19, 17:40
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBudden
Själv under vissa perioder slängt in 1 pass när man haft svårt att hitta tid. Då gäller det att gå igenom så många muskler som möjligt på minsta tid. Nyckeln är baslyft.
Kör Marklyft, Knäböj, Bänkpress, stångrodd. Är du vältränad & kan pressa ut 10chins lr mer är även det en grym övning!


Hur mycket löpning sysslar du med parallellt?
Citera
2017-08-14, 08:04
  #35
Medlem
Hur går det Rassa?
Citera
2017-08-14, 15:45
  #36
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur går det Rassa?

Det går bra tycker jag, ett pass basövningar per vecka på gymmet, fyra-fem dagar löpning per vecka. Missade ett par gympass när vi var borta på semester i juli, men är igång igen nu. Blir starkare i långsam takt, och tycker löpningen gynnas av detta. Benen känns piggare. Sen är det rätt trevligt att att ha lite "vardagsstyrka" också så att man orkar bära sitt barn upp i klätterställningar dagarna i ända 😁
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback