• 14 680 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 993 729 inlägg
2016-08-09, 18:27
Medlem
Fred Friendlys avatar
Fick ett psykbryt igår kväll när AirParrot strejkade och köpte en Mac mini. Tänkte koppla den via HDMI in i tvn och ha den som "server". Tankar ibland och det känns smidigt att se på film via VLC.

Så: kommer det funka bra, smärtfritt? Fick precis en känsla av att det ej kommer fungera särskilt bra.
Citera
2016-08-09, 18:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Fick ett psykbryt igår kväll när AirParrot strejkade och köpte en Mac mini. Tänkte koppla den via HDMI in i tvn och ha den som "server". Tankar ibland och det känns smidigt att se på film via VLC.

Så: kommer det funka bra, smärtfritt? Fick precis en känsla av att det ej kommer fungera särskilt bra.

Jag har det så, och det funkar hur bra som helst.
Citera
2016-08-09, 18:32
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har det så, och det funkar hur bra som helst.
Grazie. Skönt!
Citera
2016-08-09, 18:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Grazie. Skönt!

Men sen handlar det också om hur bra TV du har.
Jag har en 60 tum UltraHD. När jag spelar upp bluray-filmer som jag har laddat ner, blir det sylvass bild.
Citera
2016-08-09, 18:37
Medlem
990099s avatar
Har kört mac mini med min 65" i ett par år nu skit bra lösning toktankar dygnet runt typ kollar film streamar surfar testade en kodi box här om veckan va som att gå tilbaka till stenåldern,

Once you go mac you never go back
Citera
2016-08-09, 18:40
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Men sen handlar det också om hur bra TV du har.
Jag har en 60 tum UltraHD. När jag spelar upp bluray-filmer som jag har laddat ner, blir det sylvass bild.
Ok. Tankar ej bluray utan serier i 720/1080 generellt. Tusen tack för svar!
Citera
2016-08-09, 19:56
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ok. Tankar ej bluray utan serier i 720/1080 generellt. Tusen tack för svar!

Funkar hur bra som hälst kör på bara!
Citera
2017-02-23, 09:23
Medlem
Mosbulles avatar
Ja det är en jättebra lösning. Rekommenderas dig av mig!
Citera
2017-02-23, 11:24
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Funkar skitbra, jag har haft den lösningen sedan 2009. Jag sitter i skrivande stund på golvet och skriver mot TV:n med tangentbordet på soffbordet så det fungerar bra att surfa oxo

Se till att du ställer in skärmupplösningen korrekt bara. Text/grafik ska vara knivskarp, som en datamonitor. Många missar detta när de kopplar dator till TV och det ser fördjävligt ut. Du kan behöva experimentera lite i bildkskärmsinställningar på datorn.

Sedan rekommenderar jag en fullständigt neutral färgprofil på TV:n med alla extraprylar (dynamic contrast och skit) frånkopplade, sedan kalibrerar du färg/kontrast/etc i datorn.

Vissa TV-apparater föredrar en HDMI-port framför en annan mot dator (som min) av oklar anledning så testa olika portar oxo. Kan ha att göra med att TV:n har olika inställningar för olika portar, jag vet inte.
Senast redigerad av mrtowlie 2017-02-23 kl. 11:36.
Citera