Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 15:22
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
Som rubriken lyder. Har det alltid varit så? Jag är ju bara 25 men tycker mig minnas att man fick en fetare yoghurt variant på dagis/förskola. Eller är det något jag inbillar mig kanske.

Det känns som att marknaden är stenhårt anpassad för folk som inte vill gå upp i vikt, som att fett vore den största boven...

Köpte nyligen två st Yoghurt sorter. Den ena hade 0.8 i fett % eller liknande och det var som att äta rinnande smaksatt mjölk. Den andra hade 2.1 i fett % (värt att notera att det var det högsta jag fann på Ica Maxi) och smakade bra men jag hade gärna velat ha den lite tjockare.

Finns det yoghurtar runt 3-5 fett%?
Tycker de bör tänka på folk som behöver mer fett i sin kost. Jag är inte påläst inom ämnet så rätta mig om jag har fel angående fettprocenten förr och idag.
Citera
2016-08-08, 16:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Som rubriken lyder. Har det alltid varit så? Jag är ju bara 25 men tycker mig minnas att man fick en fetare yoghurt variant på dagis/förskola. Eller är det något jag inbillar mig kanske.

Det känns som att marknaden är stenhårt anpassad för folk som inte vill gå upp i vikt, som att fett vore den största boven...

Köpte nyligen två st Yoghurt sorter. Den ena hade 0.8 i fett % eller liknande och det var som att äta rinnande smaksatt mjölk. Den andra hade 2.1 i fett % (värt att notera att det var det högsta jag fann på Ica Maxi) och smakade bra men jag hade gärna velat ha den lite tjockare.

Finns det yoghurtar runt 3-5 fett%?
Tycker de bör tänka på folk som behöver mer fett i sin kost. Jag är inte påläst inom ämnet så rätta mig om jag har fel angående fettprocenten förr och idag.

Det är väl till största delen fettskräcken som lever kvar. Lightprodukter har väl inte dömts ut än på bred front, men värt att nämna är att där fettet är lågt är mängden kolhydrater desto högre. Enter GI och LCHF. Läs boken Matrevolutionen, tips.

Men jo, det börjar väl komma mer och mer low-carb och proteinrika livsmedel sedan några år. Vi får väl se om trenden håller i sig.

Visst finns det gott om produkter med högre fettmängd. Både gammaldags mjölk och yoghurt, det bör väl inte vara några svårigheter att hitta?
Citera
2016-08-08, 16:16
  #3
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Det är väl till största delen fettskräcken som lever kvar. Lightprodukter har väl inte dömts ut än på bred front, men värt att nämna är att där fettet är lågt är mängden kolhydrater desto högre. Enter GI och LCHF. Läs boken Matrevolutionen, tips.

Men jo, det börjar väl komma mer och mer low-carb och proteinrika livsmedel sedan några år. Vi får väl se om trenden håller i sig.

Visst finns det gott om produkter med högre fettmängd. Både gammaldags mjölk och yoghurt, det bör väl inte vara några svårigheter att hitta?
Jag förstår. Jag ska ta och kika på den boken, tack för tipset!
Citera
2016-08-08, 20:30
  #4
Medlem
Faunuss avatar
Lindahls har riktigt god grekisk yoghurt med 10% fetthalt. Smaksätta kan du göra själv med bär, sylt, honung eller något annat gott som passar dig. Den är också jättegod att göra Tsatsiki av.

http://lindahlsmejeri.se/produkter/grekisk-yoghurt/
Citera
2016-08-08, 20:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Som rubriken lyder. Har det alltid varit så? Jag är ju bara 25 men tycker mig minnas att man fick en fetare yoghurt variant på dagis/förskola. Eller är det något jag inbillar mig kanske.

Det känns som att marknaden är stenhårt anpassad för folk som inte vill gå upp i vikt, som att fett vore den största boven...

Köpte nyligen två st Yoghurt sorter. Den ena hade 0.8 i fett % eller liknande och det var som att äta rinnande smaksatt mjölk. Den andra hade 2.1 i fett % (värt att notera att det var det högsta jag fann på Ica Maxi) och smakade bra men jag hade gärna velat ha den lite tjockare.

Finns det yoghurtar runt 3-5 fett%?
Tycker de bör tänka på folk som behöver mer fett i sin kost. Jag är inte påläst inom ämnet så rätta mig om jag har fel angående fettprocenten förr och idag.
Hittade du inte yoghurt med mer än 2,1% fett på Ica Maxi? Problemet är inte att det inte finns fet yoghurt för det finns det mängder av, problemet är att du i motsats till 99,999999999% av befolkningen har problem att hitta det trots att det finns gott om det i hyllorna.
Citera
2016-08-08, 20:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Finns det yoghurtar runt 3-5 fett%?

När jag äter yoghurt (inte så ofta nu för tiden) så brukar jag köpa Arla Yoghurt Naturell, antingen 3% eller naturlig fetthalt (3,8-4,5%). Andra producenter brukar i a f ha 3%, men naturlig fetthalt vet jag inte om någon annan har.
Citera
2016-08-09, 07:37
  #7
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Det är väl till största delen fettskräcken som lever kvar. Lightprodukter har väl inte dömts ut än på bred front, men värt att nämna är att där fettet är lågt är mängden kolhydrater desto högre. Enter GI och LCHF. Läs boken Matrevolutionen, tips.

Men jo, det börjar väl komma mer och mer low-carb och proteinrika livsmedel sedan några år. Vi får väl se om trenden håller i sig.

Visst finns det gott om produkter med högre fettmängd. Både gammaldags mjölk och yoghurt, det bör väl inte vara några svårigheter att hitta?
Vilket de inte kommer att göra eftersom det inte kommer något genombrott/paradigmskifte eftersom LCHF religionen är baserad på en lögn.

TS hur svårt är det att läsa innehållsförteckningen på förpackningarna i mjölkdisken?
Det finns youghurt som är 10% fet till och med.
Citera
2016-08-14, 09:15
  #8
Medlem
Lindahls har till och med ännu fetare yoghurt än 10 % om man är ute efter det.

Rysk yoghurt 17 % fett
Cypriotisk yoghurt 24 % fett

Själv föredrar jag deras Turkiska yoghurt på 10 %.
Citera
2016-08-14, 09:22
  #9
Medlem
gurkmajjas avatar
En av de märkligaste trådstarter jag sett. På nittiotalet marknadsfördes minimjölken stenhårt, m h a Emma. På den tiden kanske det var lite knepigt att hitta fullfettprodukter i mejerihyllan, men i dagsläget fattar jag inte för mitt liv hur man inte kan lyckas hitta det i en butik som ICA-Maxi?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback