Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 10:45
  #1
Medlem
kjellkritisks avatar
I ett uttalande på sin facebooksida plus intervju anser Ekeroth att asylsökande som inte ska få demonstrera, detta backas upp av SDs partitopp Jomshof se http://www.dn.se/nyheter/politik/jom...oth-uttalande/ med att de borde vara inlåsta.

Borde inte ett parti som annars klagar på att de begränsas i sin möjlighet till yttrandrefrihet vara för att alla ska få ha yttrandefrihet?

Vilka mer kommer de vilja begränsa yttrandefrihet för?

Ter sig som ett hyckleri där det inte är yttrandefrihet dessa representanter vill ha utan lyssningskrav på de "rätta" åsikterna.
Citera
2016-08-08, 11:24
  #2
Medlem
Diamondgrits avatar
I artikeln påstås det att förslaget bryter mot de mänskliga rättigheterna. Det stämmer inte.

The Universal Declaration of Human Rights
Article 14.
(1) Everyone has the right to seek and to enjoy in other countries asylum from persecution.
(2) This right may not be invoked in the case of prosecutions genuinely arising from non-political crimes or from acts contrary to the purposes and principles of the United Nations.


Innan vi kontrollerat om personen är efterlyst för icke-politiska brott i sitt hemland (vilket ska, men är inte alltid, en del av hanteringen av ett asylärende) så existerar inte rätten till asyl och därmed kan asylsökande behandlas som vilken person som helst som kommer hit utan visum eller annan rätt till inträde.
Citera
2016-08-08, 11:30
  #3
Medlem
Logisksvensks avatar
Jag tycker Kent Ekeroth har rätt i sitt uttalande. Asylsökande har ej fått godkänt att de får stanna i landet och bör därför inte få röra sig fritt i landet. När de får sitt medborgarskap alternativt uppehållstillstånd så är det en annan sak rent lagmässigt iallafall. Personligen kan jag känna att även om en invandrare fått medborgarskap så ska de ta cirka 10 år innan de får rösträtt.
Citera
2016-08-08, 11:32
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Det blir ju märkligt att dom, som inte ens är svenska medborgare, ska ha yttrandefrihet men inte vi. De kan ordna en demonstration där de klagar på oss, men vi skulle aldrig få ordna en demonstration där vi klagar på dom.

Jag håller med om att de asylsökande borde vara inlåsta. Skulle lösa många problem: tryggare för i synnerhet flickor och kvinnor, de kan inte gå under jorden om de får nej på sin ansökan, de kan inte hämnas (tänk IKEA-mordet) på random svenskar om de får nej, de kan inte göra en kåt och dum svensk kvinna med barn för att få stanna "för baaaaaarnets skull"...
Citera
2016-08-08, 13:02
  #5
Medlem
Midus avatar
Jaha, men VARFÖR ska icke-medborgare, som dessutom inte är här i turist- eller näringssyfte, erhålla yttrandefrihet och andra av våra grundlagsstadgade medborgerliga rättigheter?

Ska vi åka ner, trettiotusen svenskar och ställa oss på ett jävla torg i typ Kairo och demonstrera för någon jävla åsikt vi har om deras samhälle och land? Är det en rimlig rättighet?

Sverige har byggts av oss och är till för oss. Våra skyldigheter och rättigheter är för oss, samt våra förmåner och laster. Det har inget med andra nationer och folk att göra per automatik.

Folk är ta mig fan helt jävla förstörda numer.
Arma Sverige, ta mig fan.
Citera
2016-08-08, 13:22
  #6
Medlem
vasaduellers avatar
Jag anser att det är ett tokigt uttalande.

Problemet är inte yttrandefriheten. Det är att vi tar in folk som vi inte vill ha.

Jag anser att alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Det är vårt fel om vi delar ut våra egna pengar till otacksamma. Vi skall alltså begränsa invandringen och den felriktade välfärden, inte yttrandefriheten.

Jag vill gärna tro att det är liknande tankegångar hos Ekroten, fastän att han oskickligt och osakligt angriper fel huvud på hydran.
Citera
2016-08-08, 13:33
  #7
Medlem
Jag tycker det är bra att Ekroth tände lite eld i brasan. SD skall inte sitta tysta. Visst är denna fråga "känslig" man kan förlora några sympatier bland kärringar men jag tror inte den vanlige lönearbetaren känner för asylanternas rättigheter.

Mycket bra att vara aktiva i debatten. Jag anar en liten liten spricka. Jimmie Åkesson är mer slipad och man ser också vissa nyansskillnader mellan hur Ekroth och Jomshof uttrycker sig.

Men som helhet mycket bra. Det gäller att reta PK människorna, journalisterna, ja hela förb...etablissemanget,, ....först då får vi en frisk debatt.
Citera
2016-08-08, 14:02
  #8
Medlem
Lydans avatar
Det här är så klart väldigt problematiskt. Klart man inte kan förbjuda icke-svenska medborgare från att demonstrera, det hade varit väldigt märkligt.

Dock kan jag anse att just demonstrationer är något av en rättighet för MEDBORGARE, och det ter sig väldigt märkligt att icke-medborgare ska ut och demonstrera för "sina" rättigheter i Sverige. De är som sagt inte ens medborgare, och gör de ett aktivt val att färdas genom flertal länder för att komma hit får de också finna sig i att acceptera reglerna som gäller tills de själva förtjänar medborgarskap.

Bara illamåendet av den uppvisade otacksamheten bör vara skäl nog att anse det ett hälsoproblem att låta asylsökande muslimer demonstrera.

Det är det stora problemet med det här landet. Man tror någonstans att Sverige är världen, och alla är svenskar och har rätt till våra friheter.

Man pissar på alla som byggde det här samhället tillsammans, för att skapa en bättre framtid för sina barn och nära.

Edit: Sen är det någonstans så att man bör söka demonstrationstillstånd. Söks det av en svensk medborgare är det inte mycket att göra tyvärr. Har det inte sökts så är det störning av ordningen. Arrestera, utvisa. Klart. Vi har inte plats med fler bråkstakar och kravmaskiner.
__________________
Senast redigerad av Lydan 2016-08-08 kl. 14:05.
Citera
2016-08-08, 14:07
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart han har rätt. De rättigheter som nu finns ett land är förbehållet medborgare i detta land. Asylsökande ska inte få vistas alls ute i samhället innan de nu antingen får ett ja eller ett nej till asyl. Detta innebär då givet att de inte ska kunna få demonstrera. Såhär ser det liksom ut överallt annars i världen bortsett då från några få dumma länder i Europa.
Citera
2016-08-08, 14:47
  #10
Medlem
Varulvs avatar
Nej vi måste stå upp för att alla har rätt att yttra sig i Sverige, annars så kan inte folk som är på politisk flykt lyfta problemen med hemlandet i syfte att försöka förbättra situationen. Ett riktigt muppigt uttalande från en som kallar sig demokrat.
Citera
2016-08-08, 14:57
  #11
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Nej vi måste stå upp för att alla har rätt att yttra sig i Sverige, annars så kan inte folk som är på politisk flykt lyfta problemen med hemlandet i syfte att försöka förbättra situationen. Ett riktigt muppigt uttalande från en som kallar sig demokrat.

Så bra. Då kan väl någon driftig själ anordna en rejäl nazist-demonstration med hitresta Kroater. Det är tydligen det som krävs för att skygglappssvenskar ska förstå vad det är de faktiskt vurmar för. En nordkoreansk militärmarsch över sergels torg (medels gåssteg) tycker jag också vore lämpligt. Allt i yttrandefrihetens namn, såklart.
Citera
2016-08-08, 15:11
  #12
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Så bra. Då kan väl någon driftig själ anordna en rejäl nazist-demonstration med hitresta Kroater. Det är tydligen det som krävs för att skygglappssvenskar ska förstå vad det är de faktiskt vurmar för. En nordkoreansk militärmarsch över sergels torg (medels gåssteg) tycker jag också vore lämpligt. Allt i yttrandefrihetens namn, såklart.

Vad exakt är det som förhindrar detta menar du? Militärmarschen kan bli svår när det gäller vapendelen av en sådan marsch men i övrigt finns det fan inget som förhindrar sådana demonstrationer att hända.

Fixa en själv vet jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback