Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-08, 10:06
  #1
Medlem
Mintafs avatar
Hej, nu är jag sugen igen på ytterligare en säsong men denna gången i alperna. Förra året så lyckades båda mina korsband gå av i Whistler så jag kände inte att det var så lyckat där.

Nu är jag sugen på antingen frankrike eller österrike. Bomba mig med era erfarenheter om skidorter, varför ni stack dit, hur ni tyckte att det var. Sedan tips på boende och diverse jobb uppskattas enormt.

!Mod, inte helt 100 om jag la detta ämnet rätt.!

Om någon vill veta något om min resa till Whistler så kan jag ta det.
Citera
2016-08-08, 10:27
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Hej, nu är jag sugen igen på ytterligare en säsong men denna gången i alperna. Förra året så lyckades båda mina korsband gå av i Whistler så jag kände inte att det var så lyckat där.

Nu är jag sugen på antingen frankrike eller österrike. Bomba mig med era erfarenheter om skidorter, varför ni stack dit, hur ni tyckte att det var. Sedan tips på boende och diverse jobb uppskattas enormt.

!Mod, inte helt 100 om jag la detta ämnet rätt.!

Om någon vill veta något om min resa till Whistler så kan jag ta det.

Åker du skidor eller bräda? Är du en hiker eller nöter du park eller vad vill du ha för åkning? Sen kan jag väl inte tänka mig att korsbanden skulle må bättre av åkning i Europa.
Citera
2016-08-08, 11:22
  #3
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Åker du skidor eller bräda? Är du en hiker eller nöter du park eller vad vill du ha för åkning? Sen kan jag väl inte tänka mig att korsbanden skulle må bättre av åkning i Europa.

Skidor, mest puder. Men går inte detta så är det park. Skit i korsbanden, dom får fan tåla skidåkningen.
Citera
2016-08-08, 11:28
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Skidor, mest puder. Men går inte detta så är det park. Skit i korsbanden, dom får fan tåla skidåkningen.

Du har inte funderat något på att åka till japan då? Vansinnigt puder där.

Annars kan jag varmt rekommendera att åka till mindre orter i Alperna, brukar vara mindre folk = mer puder, dock sämre med parker i mindre orter. Vill man dock ha hela paketet med både bra åkning och bra fest så är det väl st anton i österrike eller val diserre i frankrike som gäller, annars är ju les deux alpes avsett enkom för hikers och offpist.
Citera
2016-08-08, 11:41
  #5
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Du har inte funderat något på att åka till japan då? Vansinnigt puder där.

Annars kan jag varmt rekommendera att åka till mindre orter i Alperna, brukar vara mindre folk = mer puder, dock sämre med parker i mindre orter. Vill man dock ha hela paketet med både bra åkning och bra fest så är det väl st anton i österrike eller val diserre i frankrike som gäller, annars är ju les deux alpes avsett enkom för hikers och offpist.

Jag har redan varit i val diserre, älskade det. Lite lite puder för min del eller var jag för onykter? Japan har man ju självklart tänkt på men känns som att det är för långt bort? sedan lite dött typ, inget ställe man vill göra en säsong i?
Citera
2016-08-08, 13:16
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Du har inte funderat något på att åka till japan då? Vansinnigt puder där.

Annars kan jag varmt rekommendera att åka till mindre orter i Alperna, brukar vara mindre folk = mer puder, dock sämre med parker i mindre orter. Vill man dock ha hela paketet med både bra åkning och bra fest så är det väl st anton i österrike eller val diserre i frankrike som gäller, annars är ju les deux alpes avsett enkom för hikers och offpist.


Dött menar jag inte, utan har inte kollat så mycket på det. Men verkar inte som att det är så många från europa som åker dit utan mest extremåkare?
Citera
2016-08-08, 16:58
  #7
Medlem
En stor skillnad mellan Frankrike och Österrike är att det överlägset vanligaste i F är lägenheter medan det i Österrike är mycket vanligare med hotell även om det finns lägenheter där också. Singeltilläggen i Frankrike på hotell var enbart löjeväckande, det blev ingen resa till Frankrike det året det var aktuellt.

Jag har varit på diverse ställen i Österrike och i Sydtyrolen, bara ett ställe i Frankrike. Om du kan vara mer specifik på vad du söker kan jag kanske komma med tips. Är det åkningen, boendet eller nattlivet som är det viktiga t.ex.? Letar du efter off-pist eller är du nöjd med pisterna men vill ha ett stort system? Går ett mindre system bra om det är något mer okänt så att du vill prova något nytt? Etc, etc.
Citera
2016-08-09, 08:48
  #8
Medlem
Mintafs avatar
Jag vet faktiskt inte helt riktigt själv vad det är jag är ute efter. Men det jag gillar är främst offpist. När det inte finns lössnö så åker jag park, så jag vill att orten ska ha en bra part för att kunna köra i dom dåliga dagarna. När det kommer till boende så kan jag nog inte vara mer flexibel än vad jag är nu, finns det toalett, dusch och spis så är jag nöjd. Men jag vill helst att det ska vara mycket turister som kommer dit och gärna även mycket andra säsongare.

Jag åker och säsongar för att främst åka skidor, supa lite och bara ha det jävligt underbart.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2750200

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback