Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 01:05
  #25
Medlem
Smakar som kalles kaviar....som är från torsk + salt och smakämnen, Finns en anleding till att svensk "kaviar" är populärt.
Citera
2017-04-17, 12:48
  #26
Medlem
manodepressivs avatar
Mons Kallentoft levererar i radioprogrammet Meny i P1 en anekdot om en svensk arvtagare som hänger med Shahen av Iran. De smetar kaviar på prostituerades blygdläppar och inmundigar denna.

Tydligen ska ljummad märg med kaviar på vara det närmaste man kommer denna upplevelse i smak- och konsistensväg utan att göra det på riktigt.

Det skulle jag gärna prova.
Citera
2017-04-18, 09:43
  #27
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag tycker löjrommen från Kalix är så mycket godare, den ryska(tror det var osetra) var för salt för min smak.
Citera
2017-04-18, 14:10
  #28
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nått jag läste för ett tag sen, är att Iransk kaviar är snäppet bättre, eftersom den delen av Kaspiska havet som gränsar mot Iran är renare. Stämmer det?
Citera
2017-04-19, 12:25
  #29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har inte smakat det själv. Men min morfar fick tag i en burk på ett halvt kg, men han tyckte inte om det, så han slängde den...

Var i.o.f. på 40-talet. Då kanske den inte var så dyr.

Var din morfar sovjetisk spion eller smugglare?
Nä, under Stalin var den ryska kaviarn nog vanligare och billigare.

Har aldrig provat och till det priset får det vara, det ser ut som någon sån där skrytdelikatess som folk äter bara för de har råd med det.

Stenbit och löjrom är gott dock
Citera
2017-04-20, 02:20
  #30
Medlem
Priset stör.
Citera
2017-04-21, 17:50
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Priset stör.

Det är årets bästa ordvits, alla kategorier
Citera
2017-04-23, 12:33
  #32
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Tycker både beluga-kaviar och löjrom är gott, men på tok för dyrt för att vara prisvärt.
Men det är väl klart, men skall väl ha provat innan man dör

Sikrom blir det oftast för egen del, det tycker jag duger fint. Skulle nog haft svårt att med förbundna ögon känna någon större smakskillnad mellan de tre, än mindre peka ut vilket som var vad.
Citera
2019-09-22, 10:40
  #33
Medlem
Min farfar köpte nyligen rysk kaviar. Han var i ryssland för att besöka olika platser från ww2. Mitt i ett gammalt sovjetiskt skyttevärn vände sig guiden om och öppnade jackfickan där brukar med kaviar låg😂. Och ja! Han sålde även små vodka flaskor.
Citera
2019-09-22, 18:47
  #34
Medlem
TraXzmans avatar
Är rysk kaviar värd pengarna?

Skulle inte tro det men definitivt värt att sno och sälja det :P
Citera
2019-09-22, 18:53
  #35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Är rysk kaviar värd pengarna?

Skulle inte tro det men definitivt värt att sno och sälja det :P

Köp svenskt istället. Kalixrom!
Citera
2019-09-23, 11:26
  #36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Köp svenskt istället. Kalixrom!
Man skall inte köpa den heller, har blivit på tok för dyrt.
Kostar numera 2-3000 kr kg i butik för rom som kommer från en i övrigt halvt om halvt sedd skräpfisk.
Det är ett löjligt högt pris för lite sälta imho, men det finns uppenbart folk som betalar...

Tror säkert det skulle gå att producera likvärdig rom från mört och andra vanligt förekommande vitfiskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback