Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-07, 10:54
  #1
Medlem
Igår kom grannen över och sa att vi ej får använda våran kallrök för att röka fisk
när de är hemma för det luktar och deras tvätt luktar rök.

Finns det någon lagreglering kring detta för kan ej hitta det?

Röken står på en tomt på 1800 kvadratmeter så det är ju inte jättenära till grannen, men ska försöka få grannsämja för bådas skull
Citera
2016-08-07, 11:46
  #2
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Högre skorsten?
Citera
2016-08-07, 12:27
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Högre skorsten?

Skorsten i en kallrök?
Citera
2016-08-07, 12:34
  #4
Medlem
hee4rs avatar
Har aldrig någonsin hört talas om att man inte får grilla, eller röka då, på den egna tomten?
Snacka om grannar som söker bråk och osämja.
Men svara att det skall ni inte göra mera men fortsätt grilla, röka, på så får se var gnällgrannen tar sitt lilla case vidare då.
Citera
2016-08-07, 17:20
  #5
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Skorsten i en kallrök?

Ah, det har man kanske inte? Varför inte då? Det bildas väl rök och den vill man väl inte ha i ansiktet?
Citera
2016-08-07, 20:44
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Ah, det har man kanske inte? Varför inte då? Det bildas väl rök och den vill man väl inte ha i ansiktet?

På min kallrök har jag en eldstad i en brink. Röken leds sedan genom ett långt nergrävt rör som mynnar ut i en liten byggnad där jag hänger in det som ska rökas t ex. kött, korv eller fisk. Vitsen med röken är ju att den ska fylla det lilla huset och röker maten trots att röken nu är kall efter att ha transporterats genom röret. Röken vädrar jag ut genom att öppna dörren då det rökt klart.

Jag undrar om grannarna blev mer vänligt sinnade om TS förärade dom några nyrökta harrar?
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-08-07 kl. 20:49. Anledning: störande upprepning
Citera
2016-08-08, 15:59
  #7
Medlem
IMBILDENs avatar
Kommuner har rätt att utfärda kommunala ordningsföreskrifter för när det är tillåtet att elda på sin tomt. Där jag bor tror jag att det endast är tillåtet att elda 3 veckor på våren och 3 veckor på hösten. Övrig tid råder eldningsförbud. Anledningen är just lukt och rök.

Det något paradoxala är att vedeldning i byggnad inte omfattas. Inte heller utomhusgrillning. Vad ordningsföreskrifterna säger om fiskrökning vet jag inte. Troligen inte reglerat. Om någon skulle få för sig att starta ett fiskrökeri mitt i ett villaområde förstår jag om det skapar osämja.
Citera
2016-08-08, 21:48
  #8
Medlem
SportquattroS1s avatar
Rekommendera grannen att införskaffa torktumlare. Klargör även det förträffliga med att kallröka.

Vik inte en centimeter för då kommer grannen att köra över dig i alla framtida diskussioner.
Citera
2016-08-09, 07:06
  #9
Medlem
tzjs avatar
Den här frågeställningen passar bättre i juridikdelen. Flyttas!

Jakt, fiske och vildmark --> Juridik
/Moderator
Citera
2016-08-09, 09:15
  #10
Medlem
Be grannen att inte hänga tvätt när du röker...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback