Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-09, 15:58
  #109
Medlem
LuluBrooksies avatar
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.
Citera
2016-08-09, 20:28
  #110
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.
I Vällingby sitter en kloss
Citera
2016-08-09, 20:30
  #111
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.
Utanför Lidl här i Umeå brukar det sitta en ziggeluring.....
Citera
2016-08-09, 21:22
  #112
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.

Här i Södertälje har hej-hejare skaffat en lya utanför Lidl, Netto, två Willys, alla COOP och alla utom en ICA.
Citera
2016-08-09, 22:15
  #113
Medlem
Jag har faktiskt ett par olika sätt att skrämma bort dom. Dels råkade jag av en tillfällighet ha ont i bihålorna - och var tvungen att sätta på mig stora plåster med bomull på kinderna. (ser inte kul ut men när det är vinter och man måste ut och handla)
Men när jag närmade mig entren på tre olika butiker fick jag en märklig reaktion av zigenarna. De stirrade skräckslaget på mig, och en till och med reste sig och flydde vid blotta åsynen av mig!
Till saken hör att även andra normala människor tittar lite tvivelaktigt på mig - men aldrig att jag sett denna reaktion förut.
Jag skulle bra gärna vilja veta vad som försiggick i skallen på dom? Nån här som kan förklara? Jag borde ha bifogat en bild - men jag har skägg och luva och två stora plåster på kinderna - försök och föreställ er vad som händer i zigenarna när dom flyr?

Ett annat sätt är att skratta åt dom, inte skadeglatt utan mera: Jaså du tror du kan lura mig, va! Lite hånfullt kanske men som att vara en reflexion av deras egna sätt.
Samma attityd som "slå vatten på en gås" - flina och skaka lite på huvudet. Visa att du genomskådar dom, att dom minsann inte kan lura dig. Och till och med visa förståelse för deras bluffverksamhet.
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2016-08-09 kl. 22:22.
Citera
2016-08-09, 23:04
  #114
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har faktiskt ett par olika sätt att skrämma bort dom. Dels råkade jag av en tillfällighet ha ont i bihålorna - och var tvungen att sätta på mig stora plåster med bomull på kinderna. (ser inte kul ut men när det är vinter och man måste ut och handla)
Men när jag närmade mig entren på tre olika butiker fick jag en märklig reaktion av zigenarna. De stirrade skräckslaget på mig, och en till och med reste sig och flydde vid blotta åsynen av mig!
Till saken hör att även andra normala människor tittar lite tvivelaktigt på mig - men aldrig att jag sett denna reaktion förut.
Jag skulle bra gärna vilja veta vad som försiggick i skallen på dom? Nån här som kan förklara? Jag borde ha bifogat en bild - men jag har skägg och luva och två stora plåster på kinderna - försök och föreställ er vad som händer i zigenarna när dom flyr?

Ett annat sätt är att skratta åt dom, inte skadeglatt utan mera: Jaså du tror du kan lura mig, va! Lite hånfullt kanske men som att vara en reflexion av deras egna sätt.
Samma attityd som "slå vatten på en gås" - flina och skaka lite på huvudet. Visa att du genomskådar dom, att dom minsann inte kan lura dig. Och till och med visa förståelse för deras bluffverksamhet.
De trodde säkert att du hade tyfus eller liknande...
Citera
2016-08-10, 21:58
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.

Det finns då alltid en tiggare utanför varenda Lidl i Göteborg. Jag brukar smita in där för Lidl har ett par varor som blivit mina favoriter.

EN gång såg jag två kärringar som faktiskt gav något till en tiggartjej. Två stora kassar med kläder. Jag höll på att skratta på mig. Vad skulle tiggaren med kläderna till? Släpa på dem varenda dag?
Citera
2016-08-19, 20:55
  #116
Medlem
finskmans avatar
polis
Citera
2016-08-27, 18:50
  #117
Medlem
osamahcoders avatar
mitt svar kanske låter dumt men kan man inte ringa polisen och säga han ställer till problem och är jobbig mot kunderna och så .. han har säkert inga papper eller något så förhoppningsvis tar dem honom ?
Citera
2016-08-27, 19:35
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni tänkt på en sak? Varför sitter de aldrig utanför Lidl? Har aldrig sett en tiggare sitta utanför en Lidl i Stockholm län.

Bor visserligen inte i Stockholms län men jag handlar ofta på Lidl. Utanför min Lidl-butik sitter det alltid en tiggare.


Vad TS kan göra, något som även butiker i allmänhet kan göra, är att sätta upp en lapp i entrén som säger ''ge INTE pengar till tiggaren!''

Problemet är dock - om de efter ett tag faktiskt skulle lämna butiken pga att de inte får några pengar - att de så klart inte kommer lämna landet utan endast förflytta sig till en annan butik. Man tar alltså ett problem och flyttar det någon annanstans, till någon annan butik.
Citera
2016-08-27, 19:39
  #119
Medlem
En lösning för Lidl-butiker överhuvudtaget är att sluta hantera pengar. Att bara godkänna kort-köp.

Sakta men säkert så kommer ju kunderna att inte ha några pengar i fickan att ge till tiggarna eftersom alla gör sina köp med kort.
Citera
2016-08-27, 21:32
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
En lösning för Lidl-butiker överhuvudtaget är att sluta hantera pengar. Att bara godkänna kort-köp.

Sakta men säkert så kommer ju kunderna att inte ha några pengar i fickan att ge till tiggarna eftersom alla gör sina köp med kort.

Det är nog en bra idé om man vill få bukt med tiggeriet. Jag personligen handlar alltid med kort, mest för att jag tycker det är mer effektivt. Detta medför alltså att jag aldrig har kontanter på fickan när tiggaren utanför butiken ber om pengar. Önskar egentligen att fler kunde göra likadant - vilket många gör - men nog fan ser man då och då att vissa personer lite diskret lägger i en slant till tiggarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback