Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 17:28
  #1
Avstängd
Hej

Håller på att öva för fullt för att träffa höga toner men det låter liksom inge bra. Har ni några tips?

Här försöker jag träffa A4 i chest voice vilket låter lite skrikigt och falskt
http://vocaroo.com/i/s1TSGYfsiugL

Och här försöker jag att inte pusha utan i head voice. Låter ändå förjävligt.
Vad tycker ni?

https://soundcloud.com/simonovhell/a3-a4
Citera
2016-08-06, 17:44
  #2
Medlem
note-its avatar
Ja alltså du sjunger skalor och jobbar dig uppåt.
Lika enkelt som do-re-mi-fa-so.
Det tipset ger jag till alla.
Citera
2016-08-06, 17:48
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ja alltså du sjunger skalor och jobbar dig uppåt.
Lika enkelt som do-re-mi-fa-so.
Det tipset ger jag till alla.

Jo men att få det att låta bra är ju en annan sak. Lät det bra?
Citera
2016-08-06, 18:05
  #4
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStalker1988
Jo men att få det att låta bra är ju en annan sak. Lät det bra?
Det tar ofta ett tag innan det sitter. Man måste jobba på det och att få kontroll.
Citera
2016-08-06, 18:53
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det tar ofta ett tag innan det sitter. Man måste jobba på det och att få kontroll.
Låter det okej eller har jag lång väg att gå?
Citera
2016-08-06, 23:07
  #6
Medlem
Du har väldigt långt kvar att gå. För att sjunga bra måste du kunna sjunga avslappnat. Du låter som att du spänner dej och klämmer ihop halsen nåt oerhört, förmodligen för att du vill få fram det där fräcka raspet, men då börjar du i fel ände.
En vanlig övning är att du ska tänka dej att du har en het potatis i munnen när du sjunger, alternativt att du "gäspar" när du sjunger. Detta för att du ska slappna av i hals och käkar, samt att hålla struphuvudet sänkt.

Det finns ju hur många sångpedagoger som helst på youtube, kolla in några som börjar från grunden. Sen är det bara att köra på och att sjunga ofta. Bra coverval förresten. Lycka till!
Citera
2016-08-07, 00:16
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Du har väldigt långt kvar att gå. För att sjunga bra måste du kunna sjunga avslappnat. Du låter som att du spänner dej och klämmer ihop halsen nåt oerhört, förmodligen för att du vill få fram det där fräcka raspet, men då börjar du i fel ände.
En vanlig övning är att du ska tänka dej att du har en het potatis i munnen när du sjunger, alternativt att du "gäspar" när du sjunger. Detta för att du ska slappna av i hals och käkar, samt att hålla struphuvudet sänkt.

Det finns ju hur många sångpedagoger som helst på youtube, kolla in några som börjar från grunden. Sen är det bara att köra på och att sjunga ofta. Bra coverval förresten. Lycka till!
Jo jag försöker att inte spänna av mig genom att öppna munnen mer. Har hört att en del tycker det låter bra. Här försökte jag att slappna av mer. Fick ett tips om att man skulle försöka dra in mer luft och ut med magen så att man kniper lite från magen.

https://soundcloud.com/simonovhell/f...acoustic-cover

Den här blev jag rätt stolt över. Jag och en annan kille ska spela denna låten på stopet i norrköping.
__________________
Senast redigerad av MrStalker1988 2016-08-07 kl. 00:22.
Citera
2016-08-07, 16:31
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStalker1988
Jo jag försöker att inte spänna av mig genom att öppna munnen mer. Har hört att en del tycker det låter bra. Här försökte jag att slappna av mer. Fick ett tips om att man skulle försöka dra in mer luft och ut med magen så att man kniper lite från magen.

https://soundcloud.com/simonovhell/f...acoustic-cover

Den här blev jag rätt stolt över. Jag och en annan kille ska spela denna låten på stopet i norrköping.
Det är helt rätt att föröka om man har intresset och, det låter ju inte helt åt helvete för en svensk amatör.
Det krävs som sagt en del träning innan det sitter. Det är magen du ska använda och "forma" tonerna med stämbanden och inget annat. Hur du gör det är helt upp till dig och den teknik som passar dig men att vara helt avslappnad är helt rätt utgångs läge. Sen bör man värma upp rösten innan man ger sig på liknande typ av låtar.
Citera
2016-08-08, 00:03
  #9
Medlem
serbers avatar
Börja med lite lättare låtar och sätt dom, jag kastade mig också in i metalens värld och trodde jag kunde sjunga Judas och Pantera efter någon månad, nu två år senare med sporadiska inspelningar 2-3timmar/veckan så börjar det låta allt bättre men långt ifrån bra.

Börja med att värma upp med lite övningar sen ta några lätta låtar och få ansiktet och käken att slappna av sen kan man börja klämma på.
Citera
2016-08-08, 12:14
  #10
Avstängd
Ska jag använda head voice på de höga tonerna? Är det viktigt att sjunga i pitch?
Citera
2016-08-16, 21:33
  #11
Medlem
JONFREDs avatar
Som de flesta skrivit tidigare så är det bara att övaövaöva och kolla tutorials och ev. gå till en riktig sångpedagog. Sen försöka hitta din/eran stil och inte köra som alla andra!

Lycka till!

Mvh
Citera
2016-10-21, 06:43
  #12
Moderator
MondoBizarros avatar
Egen musik: feedback --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback