Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 10:34
  #1
Medlem
Hej alla glada! tänkte försöka mig på att lära mig spela lite elgitarr,och syftet är endast att tillfredsställa mina egna öron,har aldrig spelat något instrument i hela mitt liv,jag fick betyg i musik för att jag reparerade trasiga förstärkare,elgitarrer mm......något man ångrar lite,men jag älskar riktig goa gitarriff så de hade varit kul att sitta hemma o efterapa lite låtar,så var ska man börja? akustisk?

Kom med tips på hur jag lär mig utan att ge upp
Citera
2016-08-06, 11:17
  #2
Medlem
togapartys avatar
Är det elgitarr som är målet så tycker jag du ska gå på det direkt. Blir nog roligare att öva då. Sen om du är helt nybörjare så kan du

1) ta lektioner (ett bra ställe att fråga kan vara lokala musikaffären). Fördel- instruktören säger åt dig vad du ska göra och hur du ska öva, du har någon som utifrån kan bedöma om du gör rätt eller fel och justera så att du inte "lär dig fel" från början vilket kan vara svårt att åtgärda senare - till skillnad från övriga metoder där du får utvärdera dig själv vilket är svårt om man är helt grön.

2) böcker. Köp en bok i musikaffären eller kolla vad de har på biblioteket. Finns böcker som går igenom grunderna - hur man håller, hur man slår an strängar o.s.v. och lär dig spela lite grand. Se till att det är en bok specifikt för elgitarr om du nu börjar med det, inte för akustisk.

3) internet. Mer svåröverskådligt än att ha en bok eller en instruktör. Kan vara ett bra komplement till övriga metoder. T.ex, du har en bok men förstår inte hur de menar att du ska göra - då finns det antagligen en film på Youtube som visar precis den tekniken. "Allt" finns på internet men den fasta strukturen och planen som du får genom en bok eller av en instruktör är guld värd.


När du börjar lära dig lite grand att spela så lär du dig också vad det är du INTE kan och vad det är du ÖNSKAR att du kunde. När du kan lite grunder kan du därför sen enklare själv se vad du behöver göra för att nå dina specifika egenuppställda mål och jobba mot att uppnå dem.
Citera
2016-08-06, 12:13
  #3
Medlem
note-its avatar
Tycker du ska börja akustiskt för att få upp styrkan i grepp handen utan att skära sönder fingertopparna för mycket. Den väger också lätt och är enkel att plocka fram. Du kan även ha den i knät och öva framför teven när du kollar film.
Kolla in tips på youtube, där finns allt du behöver.
Citera
2016-08-06, 12:22
  #4
Medlem
retrospectives avatar
Tipsen ovanför är lite väl utstakade för min smak.

Traska ner till din lokala musikaffär och testa gitarrerna. Tycker du fortfarande att det är kul - trots att det låter illa, vilket det gör för alla i början - så kan du köpa en och öva hemma.

Lektioner tycker jag är till för lata människor, eller de utan tålamod. Det intressanta med kreativa strävanden är ju bl a att man får ett individuellt uttryck. Det hämmas av att någon säger vad du ska göra och vad du inte ska göra. Dessutom vill jag påstå att det både är nyttigare för utvecklingen och att man generellt får tillbaka mer av att lära sig någonting på egen hand, till skillnad ifrån om någon håller dig i handen genom det hela. Naturligtvis kan en lärare hjälpa dig väldigt mycket, men det är knappast nödvändigt.

Du ska hålla gitarren, och spela på den, på det sätt som känns bäst för dig. Såhär tidigt i processen behöver du inte tänka på saker som du kan lära dig "fel".
Citera
2016-08-06, 13:02
  #5
Medlem
togapartys avatar
Jag förstår retrospective ovan och att börja helt själv att jobba sig upp från ingenting lär vara riktigt kul och härligt- för vissa. För andra tror jag att det är svårt, känns tungt och man är helt vilse i pannkakan. Att ha ett färdigt system att följa, via bok eller lärare, är nog nyttigt för vissa för att komma över de första trösklarna. Det är ändå studenten som drar det tunga lasset, böckerna eller läraren säger hur och åt vilket håll lasset ska dras.

Retrospective ger bra råd- om du är en person som gillar det sättet att lära. Det kan kanske bli mer lustfyllt att bestämma själv vad och hur man vill göra och att upptäcka saker på egen hand. Utvecklar nog viktiga förmågor och färdigheter också. Men svårare för vissa. Don efter person. Det sätt som gör att det är roligast är bäst för då kommer man träna mest. Och man kan ju pröva olika tillvägagångssätt.
Citera
2016-08-06, 13:04
  #6
Medlem
Härligt med alla tips men om man ska köpa grejer,ska man köpa begagnade kvalitetsprylar redan från början eller köpa skit för 200:- ?
Citera
2016-08-06, 13:18
  #7
Medlem
togapartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren95
Härligt med alla tips men om man ska köpa grejer,ska man köpa begagnade kvalitetsprylar redan från början eller köpa skit för 200:- ?

Billig skrot: då kan du lära dig spela lite och ha mer på fötterna när du sen vill ha en "bra"gitarr. Om du lägger ner har du inte förlorat så mycket pengar. Begagnat nybörjarset från blocket kan du kanske sälja vidare till samma pris när du är färdig med det. Det kommer inte låta som dina favoritgitarrister låter (men kan absolut låta "åt det hållet"). Du behöver inte tänka så mycket på precis vilken modell och vilket ljud du är ute efter.

Bra grejer: att skaffa något bättre som du kan och vill trivas med länge innebär en besparing i längden då du inte behöver köpa upp dig. Det är mer lättspelat och låter bättre (även om helt otränade händer och öron inte nödvändigtvis märker det). Är du en sån som alltid vill att saker ska vara högklassiga även om du inte är en kännare, ja då är psykologin viktig och du kommer må bättre av att veta att det är "bra grejer".
Citera
2016-08-06, 13:23
  #8
Medlem
togapartys avatar
Riskerna med att köpa bra grejer är att du gör fel val eftersom du inte är tillräckligt insatt så att du kommer på senare att annan utrustning hade passat bättre. Eller att du slutar och har lagt ut en massa pengar och andrahansvärdet är inte så lysande på det du köpte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback