Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 11:37
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleroma
Hur kan du säga det och påstå att det var "tjejer" när jag citerar från FUP att en "Ibrahim Achmad" säger att det var 3 vuxna där. Ibrahim Achmed är uppenbarligen ingen "tjej". Du har gått på medias lögner. Du fattar inte att media är en politisk apparat som har noll med sanningen att göra.



Det är enligt min åsikt otroligt att någon skulle slå en flicka när det var vuxna muslimska män där som kan slås på och slå tillbaka. Så otroligt att det måste vara påhittat. Det logiska är ju att de som hittar på i politiskt syfte säger att det var den minsta mest tjejiga personen i huckle som fick smällen.

Enligt samstämmiga uppgifter i FUP så hade dem vuxna gått. Och tro mig finns många fega kräk som går på den minsta och inte största personen i sällskapet. Speciellt White trash folk är kända för att puckla på kvinnor
Citera
2017-10-31, 11:40
  #1118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
För du läste väl att många svenskar är jävligt trötta på islamister som dig? Ni är oönskade i det här landet, både när det gäller svenskar och andra invandrargrupper som inte vill behöva se något som har med din religion att göra.

Om de är trötta på islamister som mig så se till att era västerländska grannar slutar stödja våra diktatorer och sioniststaten Israel.
Så är jag den första att flytta och lämna detta kalla mörka land åt er.

T.ex när arabiska våren kom så var jag påväg att flytta till Egypten, men plötsligt så stödde Väst inklusive Sverige en militärkupp som satte dit en militärdiktatur.

Så vi har samma mål du och Jag, islamister ska vara i islamiska länder. Problemet är att väst inte tillåtet islamiska länder för det är ett hot mot Israel....så tyvärr måste islamisten vara här.
Citera
2017-10-31, 12:25
  #1119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Nej, det inte optimalt med så glesa vittnesförhör. Men traumatiska upplevelser minns man. Vi vet alla vad vi gjorde när vi tex fick höra att Palme blev skjuten och om 9/11. I detta fall handlade det om att man blev slagen, hotad med vapen och fått skott avfyrat mot sitt håll. Tämligen minnesvärt skulle jag vilja påstå. Detaljerna kan dock påverkas mycket över tid och av att ha talat mycket om det med andra, Juristerna hovrätten är kunniga i vittnespsykologi och har ändå funnit vittnena samstämmiga trots att detaljer skilt sig åt.
Om man då minns traumatiska händelser så bra, hur kommer det sig då att frekventa svar i några av vittnesmålen var ”jag minns inte”, ”jag vet inte”?
Den vittnespsykologiska expertisen är nog inte alltid så tillförlitlig. Runt början på 90-talet blossade det upp en epidemi av incestmål, vittnesmål bedömda av vittnespsykologer som trovärdiga låg till grund för fällande domar. Senare prövningar upphävde domarna då man kunde konstatera att det förelåg feltolkningar, övertolkningar av vittnesmålen samt även rena lögner. Det förekom att incestanklagelser hade sitt ursprung i vårdnadstvister.
Det kanske ligger mer i potten även här?
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Åklagaren tog dessutom in ett nytt vittne i till förhandlingarna i hovrätten, ett vittne som berättade om de asylsökandes sinnestämning alldeles i anslutning till händelsen.
Var det nya vittnet i hovrätten känt innan rättegången i tingsrätten? Då borde vittnet ha kallats redan till den rättegången. Jag antar att vittnet dykt upp efter tingsrättens dom eftersom han/hon inte fanns med i förundersökningen. Hörde vittnet av sig och ställde sig till förfogande? Det konstigt att man väntar i över ett halvår med att träda fram om man vet med sig att man sitter inne med väsentlig information. Eller var det åklagaren som vaskade fram vittnet? Och vilket är vittnets relation till målsägandena?
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Jag känner ingen av de inblandade, har bara gått efter vad jag läst i FUP och domar. Viss påverkan fick jag dock av storyn som en av de åtalade skrev om händelsen på sin blogg (som nu drivs av NRM). Jag finner inte ett uns av trovärdighet i honom eftersom hans historia där inte stämmer med hans historia i FUP.
Du säger att den åtalade beskriver händelserna på sin blogg och den beskrivningen inte riktigt stämmer överens med vad han sade i förhöret. Då bedömer du honom som inte trovärdig. Hur var det med den beskrivning han lämnade vid rättegången? Vid rättegången var det vittnesmål som inte stämde överens med vittnesmålen i förhöret, två av vittnena mindes ju mycket bättre än vid förhöret trots att gått så lång tid sedan händelserna. De vittnesmålen däremot bedömer du som trovärdiga. Du är inte särskilt logisk men du visar i varje fall var sympatierna ligger.
Citera
2017-11-01, 16:36
  #1120
Medlem
I hovrättens dom står följande angående bedömningen av den äldre mannens brott:
"I viss mån är det förmildrande att samtliga målsäganden sent på kvällen har befunnit sig strax utanför hans bostad utan hans tillåtelse."
Hovrätten konstaterar här faktiskt att sällskapet har begått hemfridsbrott. Varför åtalas de då inte för detta?
Är det för att de har utsatts för ett brott som man bortser från att de själva har begått ett brott? Eller för att de inte skulle känna till lagen för att de är flyktingar?
Man kan aldrig frita sig från ansvar med att säga att man inte kände till lagen, man är alltid skyldig att känna till lagarna och det gäller även asylsökanden.
Om de har fått åtalseftergift av något av dessa skäl är det rättsvidrigt.
Citera
2017-11-01, 17:10
  #1121
Medlem
Gaspari-s avatar
Någon som kan kort sammanfatta domen? Min enhet verkar inte vilja öppna pdf
Citera
2017-11-01, 21:24
  #1122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
Någon som kan kort sammanfatta domen? Min enhet verkar inte vilja öppna pdf
Den yngre mannen döms för misshandel av normalgraden. Straffvärdet uppgår till en månads fängelse. Eftersom det rörde sig om förhållandevis lindrigt våld så är skälen inte så starka för att påföljden måste bestämmas till fängelse. Då mannen inte tidigare lagförd för brott och han inte befaras återfalla i brott bestäms påföljden till villkorlig dom och dagsböter.
Skall betala 5000 kr i skadestånd till målsägaden.

Den äldre mannen döms för sex fall av grovt olaga hot. Handlandet riktade sig samtidigt mot sex olika målsäganden. Försvårande: hotat målsägandena med vapen samt skjutit ett skott. Förmildrande: att målsägandena sent på kvällen befunnit sig strax utanför mannens bostad utan hans tillstånd.
Det samlade straffvärdet överstiger det lägsta straffet för grovt olaga hot om sex månaders fängelse. Mannen är inte tidigare lagförd för brott, han har hälsoproblem till följd av en stroke. Detta jämte hans ålder är skäl för att påföljden blir villkorlig dom och dagsböter.
Skall betala 15000 kr i skadestånd till var och en av målsägandena. (Det blir alltså totalt 90 000 kr).

Enligt Affärsnytt Norr uppgår böterna till 14 000 respektive 12 000 kr.
Citera
2017-11-01, 21:45
  #1123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Enligt samstämmiga uppgifter i FUP så hade dem vuxna gått. Och tro mig finns många fega kräk som går på den minsta och inte största personen i sällskapet. Speciellt White trash folk är kända för att puckla på kvinnor
Nej det finns inga sådana samstämmiga uppgifter. FUP är inte samstämmigt om någonting alls, antal skott, typ av vapen (pistol / gevär), var flyktingarna var på tomten, vilka djur de skulle titta på, ålder på skytten (30 år eller 70 år) osv.

Däremot var flyktingbarnens version att de vuxna sprungit hem då gubben skjutit och att flyktingbarnen stannat kvar på tomten och inte varit rädda. Detta motsägs dock i rättegången av en av de vuxna flyktingarna, som påstår att den yngre svensken sprungit direkt fram till honom.
Citera
2017-11-01, 21:51
  #1124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Du skriver citat "Nu var det inte vad åklagaren gjort och inte gjort i det här målet som jag tog upp. Det är förundersökningen, polisens utredning som jag kritiserar." slut citat

Polisens dåliga insats har vi redan täckt.
När det kommer till den av dig så eftersökta kriminaltekniska undersökningen du tycker polisen borde ha gjort när de väl kom på plats en vecka senare - vem var det som var förundersökningsledare då? Jo, åklagaren S. Ekeroth. Då tar polisen sina direktiv från honom och han ansåg att det var fruktlös eftersom det gått så lång tid.

Mannen och Kråkan. Nej. Jag bara orkar inte. Inte igen.

Nej, det inte optimalt med så glesa vittnesförhör. Men traumatiska upplevelser minns man. Vi vet alla vad vi gjorde när vi tex fick höra att Palme blev skjuten och om 9/11. I detta fall handlade det om att man blev slagen, hotad med vapen och fått skott avfyrat mot sitt håll. Tämligen minnesvärt skulle jag vilja påstå. Detaljerna kan dock påverkas mycket över tid och av att ha talat mycket om det med andra, Juristerna hovrätten är kunniga i vittnespsykologi och har ändå funnit vittnena samstämmiga trots att detaljer skilt sig åt.
Åklagaren tog dessutom in ett nytt vittne i till förhandlingarna i hovrätten, ett vittne som berättade om de asylsökandes sinnestämning alldeles i anslutning till händelsen.

Nu är de dömda och lär så förbli, en överklagan till HD kommer aldrig gå igenom. Min spekulation.
Och nu får det vara bra för mig i denna tråd. Jag går vidare och känner mig inte alls orolig vad gäller rättsäkerheten i detta fall. Jag känner ingen av de inblandade, har bara gått efter vad jag läst i FUP och domar. Viss påverkan fick jag dock av storyn som en av de åtalade skrev om händelsen på sin blogg (som nu drivs av NRM). Jag finner inte ett uns av trovärdighet i honom eftersom hans historia där inte stämmer med hans historia i FUP.
Jo, det var han som skrev (du tänkte invända här om hur jag vet, vad jag har för bevis?). Känner ingen han språk ;-)

Over and out.

NMR skulle det stå, inte NRM.
Du motsäger dig själv där lite, när du skriver att du inte känner någon av de inblandade och ändå känner igen deras sätt att skriva på...

Enligt vad tidigare skrivits i tråden har du uppenbarligen lokal kännedom om fallet och är nån sorts psykiskt sjuk (fd psykiskt sjuk) extremist. Det enda du någonsin skrivit på flashback är att du är psyksjuk, och sedan plötsligt åratal senare i den här tråden där du plötsligt är den som skrivit mest och är mest fanatisk.
__________________
Senast redigerad av Pleroma 2017-11-01 kl. 21:55.
Citera
2017-11-02, 15:21
  #1125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
-
Bilderna var snapchat.

Det står ingenstans i FUP att bilderna var snapchat. Hur vet du det att det var snapchat, var har du fått den uppgiften ifrån? Du känner ju ingen av de inblandade.
Om bilderna var snapchat så fanns det också en eller flera mottagare, känner du någon av dem?
Citera
2017-11-28, 15:30
  #1126
Medlem
Fezziks avatar
http://www.ltz.se/jamtland/stromsund...gsta-domstolen

Citat:
De två männen, far och son, som dömdes i hovrätten för hot och misshandel av en grupp asylsökande i Strömsunds kommun överklagar till Högsta domstolen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback