Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-04, 12:03
  #1
Banned
Sitter och funderar på vad jag borde köpa fö server. Har bestämt mig för att sätta upp en HTTP server (för hemsidor alltså) och är osäker vad jag skall köpa.

Víll ha billiga och prisvärda förslag. Servern behöver inte vara jättebra, men den skall klara av en hög belastning utifrån.

Antar att det är billigast att köpa delar och plocka ihop det själv sen. Så min fråga:

Vad skall man köpa för att sätta ihop en server?
Citera
2005-12-06, 16:22
  #2
Banned
Kommit fram till att förmodligen så är väl 512 mb ram bäst..

Gammalt grafik kort & ljudkort räcker nog (billigaste som går att hitta då)

MOderkort?

Hårddisk tar jag nog en 250 gig / ett par 80 giggare...

Några förslag?
Citera
2005-12-06, 16:26
  #3
Medlem
Balthazaer-s avatar
Definiera "hög belastning"?

Beroende lite på hur siten du ska driva är kodad så bör en "vanlig" hemmadator klara 100 personer surfandes på en sida med databaskopplingar samtidigt utan några större problem (handlar det om en vanlig sida med rena html-sidor avsevärt fler).

Ska du ha mer krävande siter än så är det kanske läge att skaffa en riktig serverburk, med snabba hårddiskar och övrig hårdvara som är gjort för många samtidiga användare.
Citera
2005-12-06, 20:52
  #4
Banned
Nja, säg en 500 personer / dag till att börja med. Sen om det ökar kan man ju alltid uppgradera servern successivt.
Citera
2005-12-06, 21:04
  #5
Medlem
RollerBoySEs avatar
RAID-5 (för prestanda och och driftssäkerhet) på diskarna samt så mycket RAM Du har råd med är det som påverkar kapacitet/prestanda på en server mer än något annat.
Citera
2005-12-06, 22:40
  #6
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xezah
Vad skall man köpa för att sätta ihop en server?

En server är ju bara namnet på en dator som förmedlar tjänster. I princip kan du gå till OnOff (eller vad som helst) och köpa en modern dator för en pruttsumma. De flesta nya har ju 1Gbps-nätverkskort, bra med minne, hyffsat snabb disk och bra CPU. En webbserver står för det mesta och idlar och belastar inte systemet nämnvärt (du anar inte vad en gammal burk orkar med med rätt OS). Ska du däremot köra en hårt belastad databasapplikation kopplad till webbservern behövs mera kräm, men en godtycklig modern konsumentdator duger fortfarande alldeles väldigt bra.

Om du ska köpa en begagnad (Blocket.se till exempel) rekommenderas att du väljer en Pentium III CPU. Dom fungerar mycket bra i servertillämpningar och klockfrekvens är ju inte det intressanta i det avseendet.

Tillägg: Såg att du verkar behöva redundans så jag instämmer i att RAID är intressant i det avseendet.
Citera
2005-12-07, 00:19
  #7
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xezah
Nja, säg en 500 personer / dag till att börja med. Sen om det ökar kan man ju alltid uppgradera servern successivt.
Vilken burk som helst som inte är äldre än 5 år duger finfint, och du klarar dig gott på en vanlig hårddisk (även om det finns RAID-varianter som är väldigt smidiga ur både hastighet- och driftsäkerhets-synpunkt).
Citera
2005-12-07, 12:27
  #8
Medlem
yendors avatar
Precis som Balthazaer- 500 per dag kan du med lätthet driva med t.ex. en P2-233 med 256Mb RAM och en vanlig PATA-33 utan problem.

Jag drev till nyligen en tämligen populär sida med en krävande sida, webmail, apps allt talande med en databas. Det var aldrig några problem med servern utan mina problem var att jag hostade den på min lina hemma och upstream var bara 1.5 Mb vilket inte räcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback