Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-05, 14:43
  #1
Medlem
chfnos avatar
Jag har hela året krigat med beroenden, jag la ner droger i december förra året och är nu alltså 8 månader ren. Dock har jag runkat mycket till porr, käkat och druckit mycket socker och koffein. Försökt sluta flera gånger, men kommit tillbaka. Koffein i läsken, jag dricker inte kaffe. Har nu snart inte druckit koffein på 2 månader. Har inget sug öht av det längre, då tänkte jag för några veckor sedan att jag kan börja med socker igen lite försiktigt typ choklad då jag mår "bra" av det och att det var koffeinet som var beroendet. Drack en hel del läsk och åt en hel del glass under några veckor fram till i söndags. Har varit extremt trött i kroppen och huvudet under veckan. Helt slut i skallen. Hade en värk i nacken/huvudet ett tag också, det verkar ha lagt sig något. Rastlös osv. Har på samma gång inte kollat på porr eller runkat denna vecka.

Det enda jag gör som kan ge någon form av dopamin/glädje är träning.

Hur länge kommer det ta innan jag blir pigg igen? Jag är medveten om att det kan vara abstinens från droger som förvärrar processen. Jag är inte tjock förövrigt utan går ner i vikt hela tiden. Har slutat med socker flera gånger i år bara tror jag klarade typ 3 veckor som max. Men denna gång känns det extra tungt...
Citera
2016-08-05, 14:46
  #2
Medlem
jagnickars avatar
Du kanske är deprimerad och därför upplever dig trött seg?

Anser själv att livet blir ganska segt och tråkigt utan droger och dyligt, bara att acceptera
Citera
2016-08-05, 15:17
  #3
Medlem
rör på dig. ut och gå. Går du redan, så gå längre än vanligt.. du kommer märka skillnad redan efter 2 dagar
Citera
2016-08-05, 15:53
  #4
Medlem
Ät rejäla måltider 4 gånger om dagen så vill du inte ens tänka på godis efteråt. Träningen kommer ta fart rejält med på köpet. Läsk kan i och för sig vara svårt att lägga ner, men börja köp någon god ramlösa-smak om du tvunget måste ha något att dricka. Ingefära-citron är fin!

Där har du två problem lösta. Sexmissbruket hör väl till en annan forumdel men ta det stegvis. Börja med att slopa porren ett år eller så, och så kan du ta och trappa ner på runken med sen när det känns hanterbart (om det nu var vad du ville - minns inte vad det stod).

En sak är i alla fall säkert; ska du bli av med för många vanor på en gång är chansen stor att du ramlar av vagnen med pundandet och allt annat med, så ta det lugnt och var inte för hård mot dig själv så löser det sig. GL
Citera
2016-08-05, 17:43
  #5
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du kanske är deprimerad och därför upplever dig trött seg?

Anser själv att livet blir ganska segt och tråkigt utan droger och dyligt, bara att acceptera
Japp jag är deprimerad.
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
rör på dig. ut och gå. Går du redan, så gå längre än vanligt.. du kommer märka skillnad redan efter 2 dagar
Jag tränar redan som jag skrev, antingen promenad eller simning. Jag får ett endorfinrus som håller i sig en väldigt kort stund. Jag önskar att det kunde hålla i sig resten av dagen iaf men det försvinner snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Ät rejäla måltider 4 gånger om dagen så vill du inte ens tänka på godis efteråt. Träningen kommer ta fart rejält med på köpet. Läsk kan i och för sig vara svårt att lägga ner, men börja köp någon god ramlösa-smak om du tvunget måste ha något att dricka. Ingefära-citron är fin!

Där har du två problem lösta. Sexmissbruket hör väl till en annan forumdel men ta det stegvis. Börja med att slopa porren ett år eller så, och så kan du ta och trappa ner på runken med sen när det känns hanterbart (om det nu var vad du ville - minns inte vad det stod).

En sak är i alla fall säkert; ska du bli av med för många vanor på en gång är chansen stor att du ramlar av vagnen med pundandet och allt annat med, så ta det lugnt och var inte för hård mot dig själv så löser det sig. GL
Jag har redan lagt ner läsken, dricker endast vatten(gärna med pressad citron i - vet att frukt innehåller socker, men citron väldigt lite) och mjölk nu. Jag håller på att gå ner i vikt så rejäla måltider äter jag inte, räknar kalorier så det blir rätt små portioner. Däremot äter jag nyttigt, aldrig skräpmat/halvfabrikat utan alltid hemlagad varierad mat. Försöker gå ner 1 kg i veckan, är det för mycket? kan det vara det som spökar? Jämför man med allt socker jag åt förut så blir det ju en rejäl omläggning.
__________________
Senast redigerad av chfno 2016-08-05 kl. 17:46.
Citera
2016-08-07, 21:24
  #6
Medlem
chfnos avatar
Om någon annan slutar med socker så kanske detta kan komma till nytta: Tänkte bara uppdatera och säga nu en vecka sockerfri så mår jag bra. Vet inte om det är att jag tränat i några dagar som gör att jag får naturligt endorfin/dopamin. Huvudvärken osv är iaf borta. Kan verkligen rekommendera er som slutar med socker att ta en rejäl löptur eller simtur, mådde som en kung efter. Skulle dock säga att jag mådde något bättre redan ca 4-5 dagar in men ännu bättre efter några träningspass. Nu kommer det viktigaste, att fortsätta på samma bana och undvika socker(då menar jag i läsk, godis osv inte i exempelvis mjölk och små mängder ketchup). Men jag lärde mig verkligen en läxa denna gången.
__________________
Senast redigerad av chfno 2016-08-07 kl. 21:26.
Citera
2016-08-07, 21:32
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Träning ger också dopamin utsöndring. Kul att du kommit igång med träningen och försöker minska sockret! Kämpa på
Citera
2016-08-08, 12:02
  #8
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Träning ger också dopamin utsöndring. Kul att du kommit igång med träningen och försöker minska sockret! Kämpa på
Men detta är väl "bra" dopamin jämfört med typ socker, droger osv?
Citera
2016-08-08, 13:45
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Men detta är väl "bra" dopamin jämfört med typ socker, droger osv?

Det är samma må-bra-hormon som socker och allt annat som ger belöning. Dock är nog dopaminutsöndring från träning istället för socker mer positivt för hälsan om inte annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback