Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 21:01
  #1
Medlem
Som titeln lyder , är det svårt att hitta ett jobb där man kan jobba som front-end utvecklare och jobba "distans"? dvs. hemma.

Hade tänkt åka och bo i något random skönt land men vill helst jobba för ett svenskt företag eller få in en svensk lön.

Pluggar dock atm och är inne på mitt sista år , jobbar även samtidigt med ett projekt där jag har lärt mig en hel del. Har jobbat med det i ca 1 år.

Så min fråga är : Är det svårt att hitta ett jobb där man kan jobba "hemifrån" ?
Citera
2016-08-04, 21:30
  #2
Medlem
christerys avatar
På webbsidan/front-end kan det vara enklare, jag som gärna jobbar back-end eller med kommunikation/databaser/drift i övrigt har letat lite och det finns inte så mycket man kan göra på distans. Telesälj finns i massor men det verkar inte så kul.

Visst, vill du jobba för 50.000 THB/månad som front-end utvecklare så går det nog att hitta pyssel i Thailand, men ska du hitta ett seriöst företag som fixar WP och sen lite pengar över så räcker det inte så förbaskat långt. Försäkringar, pensionssparande osv gnager i kanten på din redan lilla kaka.

Men kika på att jobba utomlands istället för helt på distans.
Citera
2016-08-04, 21:32
  #3
Medlem
Du börjar med att fixa ett jobb och förmodligen får du leta efter ett litet, eventuellt nystartat företag för att direkt få ett sådant jobb du efterfrågar.

Distansarbete har inte riktigt slagit igenom på det sätt som man trodde för 15 år sedan. Det har nog att göra med att arbetsdisciplinen inte är riktigt lika bra när man är hemma istället för på kontoret.

Men varför behålla en svensk lön? Den är låg!!

Det upptäcker du om du börjar jobba utomlands att i flera länder är lönen mycket bättre och då vill du verkligen inte jobba för en usel svensk lön.
Citera
2016-08-04, 21:36
  #4
Medlem
bytnamns avatar
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men det jag kan säga är att du kan jobba utomlands och samtidigt softa för deras valuta. Känner kompisar som själv bara taggat till te.x London och bott runt på vandrarhem, tagit lite ströjobb och samtidigt levt livet ändå.

Det enda som gäller i princip är att du har en buffert, för det kan gå åt helvete.

Har själv funderat på det faktiskt.
Citera
2016-08-05, 12:58
  #5
Medlem
Tack för alla svar!

Nej tänkte bo i Kroatien och en lön på typ 18k kronor + så lever du väldigt väldigt bra där. Hade tänkt bara bo där ett år för att se världen lite

Sen kanske man åker till något annat land och lever där som en gud , det är väldigt lockande men som sagt problemet är ifall de finns distansjobb , har sett en del poppa upp på academic work , monster etc.

Så jag har hopp
Citera
2016-08-05, 16:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutheee
Tack för alla svar!

Nej tänkte bo i Kroatien och en lön på typ 18k kronor + så lever du väldigt väldigt bra där. Hade tänkt bara bo där ett år för att se världen lite

Sen kanske man åker till något annat land och lever där som en gud , det är väldigt lockande men som sagt problemet är ifall de finns distansjobb , har sett en del poppa upp på academic work , monster etc.

Så jag har hopp
Eftersom du är junior så är nog företag tveksamma till att låta dig jobba på distans från dag ett.
Förslagsvis så skulle du t ex under provansällningen visa vad du går för att sedan be att få jobba på distans. (Givetvis berätta innan du börjar om dina planer)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback