Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 19:45
  #1
Medlem
Jag hittade en fil med sparade mejl, troligen från Outlook express, från 2003 med filändelsen eaz. Vet någon hur man öppnar, och helst också konverterar till vanligare format? Jag har sökt på nätet men hittar bara sidor som känns skumma som rekommenderar program för att öppna filen med.
Citera
2016-08-04, 20:34
  #2
Medlem
x12s avatar
Hur stor är filen?
Mindre än 20 meg? isåfall, öppna notepad/anteckningar.
Stäng av automatiskt radbyte.
Dra & släpp den konstiga filen in i notepad-fönstret.

Titta på de första 10 tecknen längst upp i vänster. Finns det några bokstäver där? t.ex MZ, BM, PK eller så?
Ta gärna skärmbild av det om det bara är konstigt jitter.

Kan också finnas synlig text nånstans i filen som gör det lättare att identifiera den.
Citera
2016-08-04, 22:19
  #3
Medlem
Tack för svaret. Jag håller på och går igenom, konverterar och arkiverar gamla hårddiskar, så jag är verkligen tacksam för hjälpen. Filen är 335 000 kb så jag öppnade den i Notes. Det mesta är ju obegripligt, men några gamla länkar eller liknande känner man igen. Jag bifogar ett skärmklipp. Tacksam för om det går att reda ut vad detta är. Det kanske inte ens är mejl-backup som jag först trodde? (Mappen den låg i hette något med mail.) Här återfinns skärmdumpen:

https://www.dropbox.com/s/k94a44peqr...82%29.png?dl=0
Citera
2016-08-04, 23:01
  #4
Medlem
x12s avatar
Prova lägg till .zip efter eaz, se vad som händer.
Citera
2016-08-04, 23:26
  #5
Medlem
Det funkade faktiskt att zippa upp filen när jag lagt till .zip! Nu innehåller den en massa filer som verkar likna mappar med e-brev, främst i formatet .dbx. Hur skall jag göra för att faktiskt komma åt själva e-breven och spara om dem i ett format som är mer allmänt (jag har Windows 10)?
Citera
2016-08-05, 00:07
  #6
Medlem
x12s avatar
Dbx hör till outlook, borde gå importera med det. Kanske finns konverterare eller andra verktyg att ladda ner.
Citera
2016-08-05, 02:12
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Thunderbird kan importera från Outlook:
https://support.mozilla.org/en-US/kb...ng-thunderbird

Är lite osäker på om man måste ha Outlook installerat eller ta bara filerna.
Vilken mail-läsare har du nu?

Edit.
Ojdå, den har visst pajat men en äldre verion klara det.

Citat:
Importing from Outlook and Eudora

Unfortunately, Outlook and Eudora import wizard is broken since version 38. For the time being, the only solution available is to downgrade to version 31.8 which is the latest version working, importing and then upgrading back to the latest version of Thunderbird via the built-in update mechanism.

Hmm, jag tror jag fixade detta när jag hjälpte till att flytta mail från en persons arbetsplats till hans hempc. Det var inte lätt.

Outlook ingår ju i Office och personen hade inte Office på den datorn. Jag hämtade ett gratisprogram som kunde läsa Outlook-filer direkt så Outlook behövdes inte.

När jag surfade runt på detta ser jag att Outlooks mailformat är .pst.

dbx verkar vara från Outlook Express och det klara ju Thunderbird:
Om dbx och Outlook Express:
http://fileinfo.com/extension/dbx
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-05 kl. 02:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback