Jag är född på 70-talet i en vanlig liten svensk radhushåla, med vanliga föräldrar med vanliga jobb. Runt omkring oss bodde vanliga människor och jag gick i en vanlig skola och hade vanliga kompisar. Mina föräldrar gillade att dricka och ordna fester, vilket skedde så gott som varje helg. Jag fick tidigt i livet närvara när en massa vuxna människor blev berusade. De var på gott humör, ordnade olika tävlingar i trädgården, drog intressanta historier, dansade och skrattade mycket. Vi barn blev alltid väl behandlade och fick vara med och busa i lekar etc. Trots att vi inte var gamla förstod vi att våra föräldrar gick in i nån slags "partymode", och att detta bland annat berodde på det dom drack ur sina glas. Vi såg inga bråk, inga humörsvängningar och ingen ångest dagen efter. Vi såg vuxna människor som hade roligt och njöt av varandras sällskap. Mina föräldrar var kanonbra även nyktra, men när de var berusade av alkohol och fest älskade jag dem extra mycket. Jag drogs med i deras eufori och som familj tror jag att vi kom varandra närmare än vad vi annars gjort.
Idag är jag vuxen och har ett fortsatt gott förhållande till mina föräldrar, som nu är glada pensionärer. Jag dricker på ungefär samma vis de gjorde och är inte främmande för att mina barn skall ingå när det vankas fest i radhusområdet. Jag tycker att det är en sund syn på alkohol och fest man ger dem, och det grundar jag på mina egna erfarenheter.
Detta inlägg var nog mest menat som en del i debatten om alkohol och barn, och att det inte alltid behöver vara nattsvart. Vad har ni för erfarenheter och vanor?
Idag är jag vuxen och har ett fortsatt gott förhållande till mina föräldrar, som nu är glada pensionärer. Jag dricker på ungefär samma vis de gjorde och är inte främmande för att mina barn skall ingå när det vankas fest i radhusområdet. Jag tycker att det är en sund syn på alkohol och fest man ger dem, och det grundar jag på mina egna erfarenheter.
Detta inlägg var nog mest menat som en del i debatten om alkohol och barn, och att det inte alltid behöver vara nattsvart. Vad har ni för erfarenheter och vanor?