Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-31, 16:23
  #289
Medlem
https://soundcloud.com/den-nya-v-lf-...yrkan-mittkors

Intervju med Grundarna för Facebookgruppen Mitt Kors !
Citera
2017-01-02, 23:05
  #290
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwand
https://soundcloud.com/den-nya-v-lf-...yrkan-mittkors

Intervju med Grundarna för Facebookgruppen Mitt Kors !
Håller med om att SvK är "politiserad" , därmed försatt i total identitetskris.

Jämför med kyrkor i andra länder, oavsett att lägga värdering i det, gudstro och kyrkodoktrin är signifikant.. religiös.

Det religiösa.. är vad som sammanför människor i länder där korset aldrig i livet (finns inte på kartan ens för påtänkt diskussion, att öht dissikeras), den gemensamma BASEN i tron, är helt urholkad i Sverige, enligt min mening - sedan länge.

Kan ha med reformationen att göra, man avskaffade de kristliga värdena.. då enl dåtida proportionerliga vilja att passa-in, i nutid enl nutida möjlighet att nå högre popularitet, vad som är dråpligt är ju att t.ex katolska klassiska läran med alla sakrament, överlevt med betydligt större SAMNFÄLLD enighet, och sedan länge fortsätter att följa TRON.. inte samhällsparametrar, som ju är marknadsföljande.

Tro är irrationellt, så också förvaltandet av tron, kyrkan..., men i Sverige ska tron försäka göras.. logisk

det blir fel, man jag märker inte av något uppror över det öht, irl.... tyst som i graven, folk kniper igen och tycks vara vana vid den falska yttrandefrheten.., så tyst är det ju aldrig i länder där religionen är BETYDLIGT mer införlivad . jg tycker det är ytterst märkligt, varför man framstår som såförtryckt här.. i reformationens stolta anda.. det är ett enda repressivt knipa-ihop-käften-kultur, glädjedödande... allra mest!

men så är väl Lutheranism. Bror duktig, som behöver visa sin storebrorsmentalitet.

för mkt sagt, jag är fåligt engagerad.. , men att korset i sig en upviglande handling? jag som ateist.. är inte provocerad av korset, allt är utstuderat regisserat.. ,man HAR identitetskrisen, ja.


saknas ödmjuket nog tror jag.. spontant uppkommen.. inudstristat,, kan inte vara både- och...

att -tro-rationellt? hur skulle det gå till ???

det blir som islamism , försöka få bibeln att TOLKAS till en vision som liknar mashed potatoes.

men potatismos är gott, men inte mosad gudsuppfattning, dvs politiskt korrekt gud,, isf ..

hellre emotionellt ärligt yttrad gudstro.
, att ge plats och utrymme åt det, utan den där jävligt jobbiga skamkänslan där pinsam tystnad vältrar och skapar konstig misstänksamhet och anklagelser mellan människor.

där har korset en given symbolism, men tydligen är nationalistisk protestantism, argumentationsbenägen och benägen att förhandla, och sakrament ska den ju icke befatta sig med, nej .. rationell humanism, då finns inte längre plats för jesu lära.. som är långsökt.

men man får ju inte ens dricka en öl i Sverige utan misstänksamhet från både stat och "sociala frivilliga moralspanare" , jag vet inte men "svensk" religion är för mig ngt jag faktiskt inte riktigt förstår mig på, antingen överfrälsande manisk.. eller ngt jag inte satt mig in i.

men konstigt, för mig är det ytterst märkligt att plonka gitarr och rock..i kyrkorummet, men jag har kristen fostran, uppvuxen med meningen att "bli" kristen... det sågs i vissa delar i landet som "konstigt" , men visst har jag mycket konservativ uppfattning tack vare det, bl.a att det för mig är som så, att korset har en given.. självklar symbolism, som överstiger t.ex lokalpolitik eller regionala maktbossar...kommunalpolitisk karriärism osv, någonstans fattar jag iaf att tron/korset.. är emotionellt men UTGÖR trons BAS. Okränkbar.

förstod det som att det kommer upp diskussioner om att korset i sig... bör tonas ner.
något jag skiter i, eftersom jag levt utomlands så länge och kan se vissa skillnader för min del, i hur problemet tycks vara större här, än där.. det är inga problem att leva humanistiskt värderande trots,
att korset har ett mycket starkt permanent värde där, här .. kan man sabotera det, utifrån att också yttrandefriheten tolkas lite annorlunda här, att t.ex gravskända.. får folk att beklaga sig lite på sin höjd, det är inte särskilt allvarligt..

t.o.m jag som ateist, anser att en gravskändning, är djupt allvarlig och ska ha påföljder. här har man nästintill överseende med det, för att man kanske försöker "tolka" bibeln alltför bokstavligt, jag ser det som kristen tro som beter sig lite "islamistiskt" : övertolkande.

jag vet att djupt kristna, kan och också lever humant avslappnat.. med förnuftet aktvt, men här polemiseras så mycket, så tron kan framstå som infantil.

bättre låta religion, vara religiom, men som sagt, är dåligt engagerad.. ihur det går till i församlingarna.. man bör vara där.. och höra vad gudslängtarna eg. säger.. men skulle jag vara troende kristen.. skulle jag bli mkt arg, av att höra mig vara uppviglare. kanske behöva emigrera utifrån tafattheten.

religion, är irrationell.. ska man ge utrymme åt tron, måste man bestämma sig.. att acceptera den tro som folk enas kring, och våga säga nej tack till tro.. som strider emot den tron man ENAS kring, enandet är problemet i Sverige, som jag tror, men sämre insikt i sakförhållanden, men enigheten verkar väldigt svag.. dvs... tron är svag här i Sverige.. vad jag märkt.

därför kan man provocera korset... ngt som får andra konsekvenser i andra länder där man åtminstonde inte river gamla byggnaader, som gjorts hä - man får vl vad man ropar efter ::

"också fundamentalistisk radikal islamism, ska ses vara humanist.. också han .. den..... hen..."
Citera
2017-08-12, 09:10
  #291
Medlem
Många som tycker SvK gått ned sig i fjollerier och kulturmarxism, och gensvaret många då ger är nåt så macho som att gå ur kyrkan istället för att medverka till förändring inifrån. Ja, när man drämmer näven i bordet gäller det att drämma näven i bordet. Svensken har talat, med en knapptryckning, och förväntar sig att kyrkan ska skaka i sina grundvalar😂

Har vi några här som inte gillar utvecklingen i SvK men som ändå väljer att stanna kvar? Det kan ju finnas en en mening i att vara kvar även om man är emot den nuvarande ledningen.

Genom att gå ur väljer man ju bara att passivt ställa sig vid sidan, inte bara kring det man ogillar med den nuvarande ordningen, utan också med sitt egna kulturarv. Ni som går ur gör det själva i värsta flata kultur- religions-och historielösa sossemanér.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-12 kl. 09:38.
Citera
2017-08-12, 09:37
  #292
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det är smart PR för att få fler uppviglare att krypa till korset och självmant trä på sig bördan.


<3
Citera
2017-08-12, 09:41
  #293
Medlem
Filipmedstrings avatar
Då borde väl HBTQ människor inte öppet visa sin kärlek eftersom det är uppviglande och provocerande för vissa religiösa grupper. (vi är snart där)

Ursäkta, men vilka idioter.
Citera
2017-08-12, 09:44
  #294
Medlem
Vad tycker flertalet muslimer? Är det uppvigling att bära kors? Bör jag frukta för liv och lem när jag vistas ute? Om det är någon som pissar på muslimer så är det ju de som inte tror muslimer inte kan hantera att man bär kors. Hittills har jag inte märkt av något muslimskt upplopp, men jag har kanske bara har haft tur hittills?
Citera
2017-08-12, 09:54
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filipmedstring
Då borde väl HBTQ människor inte öppet visa sin kärlek eftersom det är uppviglande och provocerande för vissa religiösa grupper. (vi är snart där)

Ursäkta, men vilka idioter.

Tänkvärda ord. Enligt en del kristna är det dödsstraff på bögar och flator. Kolla bara på FB.

Men Jackelen och kompani menar nog att muslimer inte kan hantera sig själva tillräckligt utan att göra slag i saken och måste därför i sann imperialistisk anda baka upp de stackars vildarna.

Det är nog rätt mycket den vita mannens börda över detta.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-12 kl. 09:58.
Citera
2017-08-16, 17:00
  #296
Medlem
En typiskt svensk samtida åsikt och aktivitet. "Att självstympa den del, vilken som helst, som rättmätigt eller inte rättmätigt kritiserats.
Att i alla lägen förvägra sig själv existensberättigande, samtidigt som man mer än generöst låter andra expandera sitt.
Att montera bort alla kulturella och traditionsenliga symboler och uttryck under parollen att de "kan väcka anstöt hos individer från andra kulturer och kan tolkas som racistiskt, och det finns ju i alla fall ingen svensk kultur". Samtidigt som man skänker pengar till och själv hjälper till att montera upp andra kulturers och trossamfunds symboler".

Med andra ord. Helt obeskrivligt bedrövligt. Och någon konstig form av självförnekelse till den bittra grad att det tangerar kollektiv kulturell masochism.
Citera
2017-08-17, 19:26
  #297
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ojsan ser nu att mitt inlägg nog inte är särskilt topic...

Men korset är å andra sidan inte mest varken populärt eller önskvärt där islams s.k pelare slagit rot.

För att få plats med islam, behöver man nog tränga undan kristna värdegrunden, om inte det.. så iaf sekularistiska värden.. och med det humanistiska värden och då brukar mer distinkt islam opponera sig och bli svårare att alltid urskilja ifrån islamism.

Islamism behöver inte alltid ha övertydliga våldsinslag, det börjar ju faktiskt med indoktrinering. Så de rotat sig i Europa och öht kan, utlösa den ena terroraktionen efter den andra. Finns ju gott om muslimer som alltid irriterar sig på något i samhällen man aldrig själv varit ense om att bygga upp, andra seder andra traditioner, samhörighetskänslan kan vara så liten att man i princip skiter-i-vilket.

Men att skita-i-vilket betyder inte därmed att man sympatiserar med terrorism, det blir också fel att påstå : sedan finns också tokstollar som har allmänt dålig och intolerant syn mot invandring överlag, samtidigt som en extrem smuggelvåg under åratal frekventerar folkomflyttning med ilelgala medel till buds och förflyttning av tanke-element som slår rot..
(Muslimska Brödraskapet står bakom sådana agendor.. kallsinniga svin utan skrupler om jag får säga min mening om det)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback