Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 13:40
  #1
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Hejsan!

Hur mäter man egenskaperna på hörlurar? Nu tänker jag främst på in-ear, men de större funkar även. Vad är det som mäter ljudet (kvalitén) vad finns det för olika kvalitér inom ljud från hörlurar? Hur kollar man isoleringen?

Jag är ganska nybörjare när det gäller den tekniska delen, jag har fått i uppgift och skapa egna hörlurar. Vad ska man gå efter om man vill skapa ett par med mycket bra ljud, isolering, passform?

Tack på förhand!
Citera
2016-08-04, 13:53
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Hejsan!

Hur mäter man egenskaperna på hörlurar? Nu tänker jag främst på in-ear, men de större funkar även. Vad är det som mäter ljudet (kvalitén) vad finns det för olika kvalitér inom ljud från hörlurar? Hur kollar man isoleringen?

Jag är ganska nybörjare när det gäller den tekniska delen, jag har fått i uppgift och skapa egna hörlurar. Vad ska man gå efter om man vill skapa ett par med mycket bra ljud, isolering, passform?

Tack på förhand!

Det finns teknisk data såsom frekvensomfång o.s.v., men de flesta täcker in vad mänskliga örat kan uppfatta. Fortfarande är det lite så att man får vad man betalar för. I ren ljudkvalité tycker jag att öppna hörlurar låter bäst, men de läcker ju ut en massa ljud vilket kan vara opraktiskt. Slutna hörlurar (som isolerar ljudet) måste brottas med en massa ljud som studsar omkring inne i den slutna hörluren istället för att försvinna iväg.

In-ear då kör jag a-Jays, tycker de är klockrena. Stora öppna kör jag Sennheiser HD650, brutalt bra men öppna som sagt och bör användas med hörlursförstärkare för att nå sin fulla kapacitet.