Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 20:20
  #38389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
...och blev så förskräckt att han glömde att ta simtag och veva sig in ett par meter på grunt vatten och höll andan för att inte dra i sig något vatten (med kiselalger) och dog av självförvållad kvävning utan att ha dragit i sig något vatten ? Undrens tid är inte förbi......

Gällande kiselalgerna har du kanske rätt, men det finns tvivel t.o.m hos experterna gällande kiselalgsteorin.

I det scenario jag tänker mig kan hon ha knuffat honom men också ha tryckt ner honom med en åra eller nåt, så att han inte skulle kunna ta sig upp. Alla som själva har hamnat i vatten på fyllan kan säkert bekräfta hur svårt det är att simma och ha koll på sig själv. (Jag höll själv på att drunkna på Sri Lanka för några år sen pga att jag hade druckit 3 öl och skulle bada i vågorna....) ;-)

Vi får se vad de säger i HR och hur fallet utvecklar sig.
Citera
2018-01-14, 20:22
  #38390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min vän, det är avhandlat. Djupet var bälteshöjd till bröstvårtehöjd och även som medvetslös hade han fått kämpa för att dränka sig där. Inga spår av slag mot huvud eller bröstkorg (ja, inga märken på kroppen), inte tillräcklig alkoholhalt i hjärtblod eller lårven eller magsäck (hur det nu mättes) för att hindra full fysisk rörlighet, och ingen anledning att misstänka inhiberade livsreflexer. Därtill ej sjövatten i lungor eller de inre organ dit de små räkorna flödar med blodkärlen från lungorna hos den som drunknar i organiskt vatten med kiselalgshalt om, vad var det, minimum 900.000/liter?

Nä den gubben gick inte.

OK. Jag ger mig från och med nu på den punkten, eftersom du vet detta.
Citera
2018-01-14, 20:42
  #38391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min vän, det är avhandlat. Djupet var bälteshöjd till bröstvårtehöjd och även som medvetslös hade han fått kämpa för att dränka sig där. Inga spår av slag mot huvud eller bröstkorg (ja, inga märken på kroppen), inte tillräcklig alkoholhalt i hjärtblod eller lårven eller magsäck (hur det nu mättes) för att hindra full fysisk rörlighet, och ingen anledning att misstänka inhiberade livsreflexer. Därtill ej sjövatten i lungor eller de inre organ dit de små räkorna flödar med blodkärlen från lungorna hos den som drunknar i organiskt vatten med kiselalgshalt om, vad var det, minimum 900.000/liter?

Nä den gubben gick inte.

Nja nu tog du i lite, inte minimum, från domen:
Anders Sten har, om tingsrätten uppfattat honom korrekt, omvittnat bl.a. att det den
7 augusti 2015 bör ha funnits 100 000 - 900 000 kiselalger per liter vatten i Storhjälmaren
och att mängden kiselalger i den del av Hjälmaren som är belägen vid
Granliden bör ha varit klart större.

Det sjuka är ju att när Veckans Brott gjorde mätning, året efter, så var det "bara" 20.000/liter. Kan det verkligen ha varit riktigt?
Citera
2018-01-14, 20:43
  #38392
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
...och blev så förskräckt att han glömde att ta simtag och veva sig in ett par meter på grunt vatten och höll andan för att inte dra i sig något vatten (med kiselalger) och dog av självförvållad kvävning utan att ha dragit i sig något vatten ? Undrens tid är inte förbi......

Ge inte Hikes några idéer nu! Jag tror inte på det, och skulle bli sur om man släppte drunkningen.

Man får ju utgå ifrån att det finns ordentliga djupmätningar. Det är inte sannolikt att han kunnat dyka från bryggan (och kommit så långt ut att han inte bottnade), så då måste han vart i båt och trillat i. Och det vanliga hos gubbar som dyker är väl att hjärtat stannar, inte att man "torrdrunknar" genom självkvävning, och då borde väl inte de typiska drunkningslunhorna uppstått? Som var uppförstorade som om han hade kippat efter andan men fått in vätska (eller luft)? Och sen ska han hamna på rygg vid bryggan, 75 kg kropp på botten, vattenfylld, med tre av typ 500.000 kiselalger i sig? (Kroppar med luft i lungorna brukar ofta flyta med ryggpartiet vid lungor i vattenytan, och vänder sig inte så lätt av sig själva och sjunker och hamnar på rygg.)

Aki hade väl varit ute där och fiskat kräftor tidigare också? Och vart ute i båten och lagt eller hämtat kräftburar? Han borde ha känt till var grunden fanns och tagit sig till något av dem.
Citera
2018-01-14, 20:54
  #38393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
För den som vill ha en heldagsläsning från en välskriven blogg med länkar till olika förhörsprotokoll etc. Bloggaren har följt fallet från början. Tyvärr är inget skrivet sen 22/8-17 men han (?) kommer skriva mer om fallet längre fram:

https://nyktraperspektiv.com/2017/08...arstugemorden/

Den har jag missat. Riktigt bra!
Citera
2018-01-14, 21:16
  #38394
Medlem
Lonnrots avatar
Precisering rättelse

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nja nu tog du i lite, inte minimum, från domen:
Anders Sten har, om tingsrätten uppfattat honom korrekt, omvittnat bl.a. att det den
7 augusti 2015 bör ha funnits 100 000 - 900 000 kiselalger per liter vatten i Storhjälmaren
och att mängden kiselalger i den del av Hjälmaren som är belägen vid
Granliden bör ha varit klart större.

Det sjuka är ju att när Veckans Brott gjorde mätning, året efter, så var det "bara" 20.000/liter. Kan det verkligen ha varit riktigt?

Okej. Tack. Stehn och Sten, ja. Som jag minns det rabblade Stehn de siffror de kontinuerligt mäter där, dvs mitt i sjön på en meters djup vid en specifik tidpunkt på året. Men halten varierar ordentligt (men förutsägbart) på olika tidpunkter (på året och på dygnet) vid olika djup, och på olika håll i sjön, och beroende på vilken eller vilka räkor du räknar (ty det finns olika sorter). Ofta har man en standardräka man räknar men det provas ev. efter lite olika grejer på olika ställen (trol. även total "biomassa" i gr/liter.). Men Stehns "räkprov" var nog det nämnda och sen med estimatet att strandnära vid Granliden vid den tiden på året borde koncentrationen vara avsevärt högre. Jag minns inte exakt ska jag erkänna.

Nu minns jag inte när på året Camilla var ute och rodde i blåst men det var väl vårvindar. Det var väl sen Dr Druid himself som skötte analysen. Jag minns inte heller mer av det än att det sades att det borde ha varit fler 3 aug 2015 närmare bryggan (deras prov togs en bit ut på djupt vatten av ngt skäl, tror eg.)

I alla händelser så har jag fattat det som att man drar en gräns i 50-100 kiselalger vad gäller kontamination kontra indikation. Även om vi antar 20.000 alger/liter och Aki får i sig 20 cl vatten så skulle hans defactokoncentration (3st) vara 45 alger/liter, och hade han drunknat i organiskt vatten borde han ha uppvisat 4000 st alger i kroppen. Vilket ändå är en betydande skillnad, närmare bestämt 1,1 procent av vad det borde ha varit (eller omräknat till vatten, 0,225 cl, vilket väl är en och en halv matsked – EDIT: nä det är mindre, det är en halv tesked. Så, på gränsen till det mätbara förvisso: om Aki drunknade i hjälmaren så drunknade han i en halv tesked vatten, troligen vid kaffet på maten på bryggan.)

Och kiselalgerna har stenhårda skal som icke försvinner, men är så små att kontaminering är en betydande risk. Här är indikationen dock förstås den omvända. Det kan tilläggas att vatten som stått även i anslutning till sjön i (tillräckligt) fuktigt klimat borde kunna uppvisa en ansenlig mängd av dessa räkor.

Som bäst njutas med andra drycker än sjövatten.

Men gärna vid vatten och framför allt under bar himmel. I goda vänners lag. Långt från celler. Med galler.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-14 kl. 21:35. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-14, 21:26
  #38395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Tack. Stehn och Sten, ja. Som jag minns det rabblade Stehn de siffror de kontinuerligt mäter där, dvs mitt i sjön på en meters djup vid en specifik tidpunkt på året. Men halten varierar ordentligt (men förutsägbart) på olika tidpunkter (på året och på dygnet) vid olika djup, och på olika håll i sjön, och beroende på vilken eller vilka räkor du räknar (ty det finns olika sorter). Ofta har man en standardräka man räknar men det provas ev. efter lite olika grejer på olika ställen (trol. även total "biomassa" i gr/liter.). Men Stehns "räkprov" var nog det nämnda och sen med estimatet att strandnära vid Granliden vid den tiden på året borde koncentrationen vara avsevärt högre. Jag minns inte exakt ska jag erkänna.

Nu minns jag inte när på året Camilla var ute och rodde i blåst men det var väl vårvindar. Det var väl sen Dr Druid himself som skötte analysen. Jag minns inte heller mer av det än att det sades att det borde ha varit fler 3 aug 2015 närmare bryggan (deras prov togs en bit ut på djupt vatten av ngt skäl, tror eg.)

I alla händelser så har jag fattat det som att man drar en gräns i 50-100 kiselalger vad gäller kontamination kontra indikation. Även om vi antar 20.000 alger/liter och Aki får i sig 20 cl vatten så skulle hans defactokoncentration (3st) vara 45 alger/liter, och hade han drunknat i organiskt vatten borde han ha uppvisat 4000 st alger i kroppen. Vilket ändå är en betydande skillnad, närmare bestämt 1,1 procent av vad det borde ha varit (eller omräknat till vatten, 0,225 cl, vilket väl är en och en halv matsked).

Och kiselalgerna har stenhårda skal som icke försvinner, men är så små att kontaminering är en betydande risk. Här är indikationen dock förstås den omvända. Det kan tilläggas att vatten som stått även i anslutning till sjön i (tillräckligt) fuktigt klimat borde kunna uppvisa en ansenlig mängd av dessa räkor.

Som bäst njutas med andra drycker än sjövatten.

Ja jag tvivlar inte en sekund på kiselalgteorin, hoppas nu bara att HR "köper den" så man i vart fall kan konstatera mord och därmed möjlighet för APs anhöriga att söka skadestånd. Om det nu ev inte kommer gå att döma henne för anstiftan. Snart vet vi...
Citera
2018-01-14, 21:31
  #38396
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja jag tvivlar inte en sekund på kiselalgteorin, hoppas nu bara att HR "köper den" så man i vart fall kan konstatera mord och därmed möjlighet för APs anhöriga att söka skadestånd. Om det nu ev inte kommer gå att döma henne för anstiftan. Snart vet vi...

Jag finputsade mina kalkyler i en editversion, som ovan.
Citera
2018-01-14, 23:33
  #38397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gällande kiselalgerna har du kanske rätt, men det finns tvivel t.o.m hos experterna gällande kiselalgsteorin.

I det scenario jag tänker mig kan hon ha knuffat honom men också ha tryckt ner honom med en åra eller nåt, så att han inte skulle kunna ta sig upp. Alla som själva har hamnat i vatten på fyllan kan säkert bekräfta hur svårt det är att simma och ha koll på sig själv. (Jag höll själv på att drunkna på Sri Lanka för några år sen pga att jag hade druckit 3 öl och skulle bada i vågorna....) ;-)

Vi får se vad de säger i HR och hur fallet utvecklar sig.
Vi har ju diskuterat den här historien i det oändliga och jag ska inte börja ta om det igen. TR och rätt många här, inklusive jag, blev övertygade om algargumentet. Det påstådda experttvivlet landade väl i en något virrig Stens pladder och en desperat Hikes' fantasi, vill jag minnas. Någon svepande hänvisning till praktiken i andra länder visade sig väl handla om en helt annan bevissituation. Jag känner mig helt säker på att han inte drunknat i den sjön, liksom många andra. Skulle, mot förmodan, HR landa i en annan uppfattning får jag lyssna på deras argument och antingen bli övertygad p g a helt ny kunskap eller ifrågasätta deras kompatens
Citera
2018-01-14, 23:39
  #38398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja jag tvivlar inte en sekund på kiselalgteorin, hoppas nu bara att HR "köper den" så man i vart fall kan konstatera mord och därmed möjlighet för APs anhöriga att söka skadestånd. Om det nu ev inte kommer gå att döma henne för anstiftan. Snart vet vi...
Det är väl viktigt också, att de åtminstone låter det vara ett misstänkt mord, som då fortsätter att vara öppet för utredning i många år, under vilka mycket kan hända med gärningsmännen och deras relationer.
Citera
2018-01-14, 23:55
  #38399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är väl viktigt också, att de åtminstone låter det vara ett misstänkt mord, som då fortsätter att vara öppet för utredning i många år, under vilka mycket kan hända med gärningsmännen och deras relationer.

Det är just det man får hoppas på, om det inte löser sig nu i HR. Redan nu ser vi ju hur det går i relationen JM/barnen, gamla lojaliteter bryts, nya tar vid. Det går inte att leva sitt liv i längden med så stora hemligheter. Ponera bara att det tar slut mellan JM och JJ...eller att t.ex DB bryter ihop. Mycket kan hända då. Det tror jag.

Kanske har det redan hänt, fast vi inte känner till det?
__________________
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-15 kl. 00:01.
Citera
2018-01-15, 00:24
  #38400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är just det man får hoppas på, om det inte löser sig nu i HR. Redan nu ser vi ju hur det går i relationen JM/barnen, gamla lojaliteter bryts, nya tar vid. Det går inte att leva sitt liv i längden med så stora hemligheter. Ponera bara att det tar slut mellan JM och JJ...eller att t.ex DB bryter ihop. Mycket kan hända då. Det tror jag.

Kanske har det redan hänt, fast vi inte känner till det?
Ett vanligt fall (jag påstår inte att det är så här, för jag känner inte de där människorna) är, att en mansperson, som är skyldig till något våldsamt och har anförtrott sig till eller haft en kvinna som medhjälpare, i ett senare skede vänder sin våldsamhet mot kvinnan i fråga, så att hon till slut ser en utväg att bli av med sin plågoande och bli av med ett hot - till ett rimligt pris (om den egna skulden är betydligt mindre) - genom att ange honom. Lojaliteter är sällan eviga, maktbalanser rubbas över tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback