Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 08:49
  #1
Medlem
EvilTouchs avatar
Hej!

Jag har tre hårddiskar i min burk. Windows verkar ha kört någon uppdatering inatt och när jag startade datorn var plötsligt min ena hårddisk (D:\) osynlig i 'Den här datorn'. Kollade i diskhanteraren och där hittade den hårddisken, men utrymmet var oallokerat. Testade koppla bort min tredje hårddisk (E:\) ifall det skulle vara någon konflikt bland enhetsbeteckningarna men det gav inget resultat.

En googling sa att det verkade kunna hjälpa om jag skapade "ny enkel volym". Det gjorde det inte. Nu kan jag däremot se hårddisken i Den här datorn, dock säger den bara att enheten behöver formateras.

Disken är dessutom krypterad med BitLocker, så det gör väl det hela än mer komplicerat.

Är det möjligt att rädda innehållet på disken?
Har backups på tredje hårddisken men saknar foton från två månader tillbaka i tiden.

Screenshot diskhanteraren: https://www.n0.se/v/f/10d00_hdd.png

Tacksam för svar!
Citera
2016-08-04, 12:39
  #2
Medlem
x12s avatar
Om du misstänker en uppdatering, testa att köra systemåterställning till nån punkt innan dess, se om det hjälper.
I annat fall, risken finns att det är en diskskada som av ren slump råkat uppstå ungefär samtidigt. Se vad en avläsning av "smart" på den säger.
Tillverkaren kan ha egna diagnostikprogram, testa ett sådant om det finns.
Citera
2016-08-04, 22:36
  #3
Medlem
Är det Windows 10?

För några så försvann diskar eller partitioner efter att de installerade Windows 10 Anniversary Update. Folk har börjat rekommendera att koppla ur andra diskar och ha backup innan man uppdaterar.

Vet tyvärr inte hur man gör med krypterade diskar.

Såg ett inlägg om Partition Wizard hade hjälp en kille att få tillbaka all data hjälpte MEN troligen så var deras disk inte krypterad. Jag vet inte heller om den kan göra något efter att man skapat en ny volym på den.
Citera
2016-08-04, 22:53
  #4
Medlem
EvilTouchs avatar
Disken verkar inte vara trasig iaf. Hälsostatus "Bra" enligt nåt diagnosprogram.
Fler verkar som sagt ha samma problem, och då verkar lösningen vara relativt enkel: http://windowsreport.com/partition-d...ersary-update/

Hjälper dock inte mig... Jobbar vidare...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback