Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 00:31
  #1
Medlem
Efter att jag kom tillbaka från min semester på två veckor så har tydligen min processorfläkt slutat att fungera som den ska. BIOS säger vid uppstart "CPU Fan Error!". Och detta var första uppstarten efter semestern.

Jag öppnade upp chassit och såg att den snurrade men väldigt långsamt om man jämför med mina chassifläktar. Fläkten pulserar även, som att den skiftar mellan två olika hastigheter fram och tillbaka. Jag testade att sätta i den i CPU FAN OPT med samma resultat. Ska fläkten bete sig på detta vis eller är den trasig?

När jag skulle klicka loss fläkten från kylflänsarna så märkte jag även att hela kylmodulen går att vrida en aning på. Alltså den del som har pasta på sig och sitter mot processorn. Ska den gå att vrida på den lite åt båda hållen eller ska den sitta fast hårt?

Fläkt:
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo

Moderkort:
ASUS Z97-PRO GAMER - ATX / Z97
Citera
2016-08-04, 00:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clundh
När jag skulle klicka loss fläkten från kylflänsarna så märkte jag även att hela kylmodulen går att vrida en aning på. Alltså den del som har pasta på sig och sitter mot processorn. Ska den gå att vrida på den lite åt båda hållen eller ska den sitta fast hårt?
Den ska inte gå att vrida... Ska sitta fast hårt och stadigt, tätt mot processorn.
Citera
2016-08-04, 00:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ementhy
Den ska inte gå att vrida... Ska sitta fast hårt och stadigt, tätt mot processorn.

Kan det vara där felet ligger, är BIOS så smart att den kan tala om att det är fel på fläkten på grund av att kylflänsdelen inte sitter stenhårt fast?
Citera
2016-08-04, 01:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clundh
Kan det vara där felet ligger, är BIOS så smart att den kan tala om att det är fel på fläkten på grund av att kylflänsdelen inte sitter stenhårt fast?
Nej, om det inte orsakar överhettning av processorn eller något sådant. CPU fan error brukar orsakas av att ingen CPU-fläkt är inkopplad (av misstag eller pga glapp etc) eller att fläkten rapporterar för lågt varvtal. Fläktar blir ofta dåliga med tiden, att olja om dem kan förlänga deras livstid. Detta kan oftast göras genom att fylla på med ett par droppar olja (symaskinsolja förslagsvis) i hålet på baksidan av fläkten, under klisterlappen och täckbrickan. Om du lyft eller flyttat på kylflänsen från processorn så bör kylpastan återappliceras efter att båda sidorna rengjorts.
Citera
2016-08-04, 01:28
  #5
Medlem
x12s avatar
Vissa kylare går vrida en liten gnutta och då är det normalt, det beror helt på hur fästet ser ut, en del är bara klämda på plats, men oavsett det, låt bli att vrida den. Den får iaf inte sitta löst och glappa mot processorn.

Att fläkten går ojämnt och sakta -KAN- vara ett fel, men kan också bero på att den är varvtalsreglerad. I bios borde det framgå om cpu-fläkten rapporterar ett varvtal eller om du ser den snurrar men rpm anges till noll.

Sedan det där med olja.. Nej, nej och nej... ingen olja i datorn. Aldrig tillföra nåt guck eller klet i elektronik
Citera
2016-08-04, 01:57
  #6
Medlem
Jag kommer inte att olja fläkten. Den är bara 7 månader gammal så tror inte det är något slitage eller att den har torkat ut..

I BIOS står det "CPU Fan: N/A". Antar att BIOS inte har kontakt med fläkten då? (No answer)

Så imorgon blir det att plocka loss allt och sätta på ny pasta och skruva fast delarna igen. Sen så får jag testa igen.
Citera
2016-08-04, 06:46
  #7
Medlem
Testa också att ta loss fläktkabeln som går till moderkortet. Passa på att kolla att kontakterna ser ok ut och sätt tillbaka den. Även om man inte ser eller känner av något fel så har det ofta hänt att konstiga fel har försvunnit efter det.

Ta helst ut moderkortet när du monterar om kylaren. Kylare kan sitta sitta hårt men snett och ofta ser man bara det när man kollar från sidan. På tex många standar Intel kylare måste man också kolla under moderkortet att benen gick igenom hålen i moderkortet som de ska.
Citera
2016-08-04, 11:07
  #8
Medlem
Öka värdet på cpu fan lower limit i BIOS så slipper du varningen, räcker att fläkten
går lite under det inställda värdet för att det ska börja varna.
Citera
2016-08-05, 00:50
  #9
Medlem
Nu har jag skruvat isär allt och satt fast det igen med ny pasta. Hela kylmodulen sitter nu fast och går ej att vrida på som tidigare.

Jag får fortfarande inte CPU fläkten att fungera.

Jag testade att koppla in en chassifläkt i ingången CPU FAN. Då tror BIOS att CPU-fläkten fungerar. Och när jag stoppar in min CPU-fläkt i CHASSI FAN-ingången så säger BIOS att den inte får svar från den ingången. Alltså är det fel på min CPU-fläkt om jag förstått sett hela rätt!?
Citera
2016-08-05, 01:11
  #10
Medlem
x12s avatar
Tycks vara varvtalsgivaren som lagt av.
Om du skaffar en ny fläkt, se till att det är en 4-pin processorfläkt och inte en 4-pin chassifläkt. De är olika kopplade. Rätt fläkt kan följa processortemperaturen. Fel fläkt kör max varvtal hela tiden.
Citera
2016-08-06, 07:30
  #11
Medlem
Troligtvis har fläkten gått sönder.. Jag köpte en ny fläkt (den jag länkade sist) och satte på de skenor jag fick med när jag köpte processorfläkten. Nu fungerar allt som det ska igen. Tycker dock det är märkligt att den bara gav upp helt plötsligt.

Tack för hjälpen allesammans!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback