• 1
  • 2
2016-08-03, 20:24
Medlem
Tja! Som rubriken lyder undrar jag vad ni rekommenderar.

Jag sitter på en Citroën DS4 med 200 hk. Jag är dock sugen på mer hästar. Har ni några bra tips på trimsatser eller företag som utför motoroptimering?

Alla råd och synpunkter är välkomna!
Citera
2016-08-03, 20:42
Medlem
zepofans avatar
Att ange ungefärlig budget är ett tips, det är svårt att rekommendera någon om du har 3000 kr att jobba med.
Citera
2016-08-03, 21:54
Medlem
TeEsErs avatar
www.dieselkraft.se har chip. http://www.dieselkraft.se/Produkt/Citroen/DS4/9189/
www.kcr.se har inget i sina listor men de är nog helt inriktade bara på dieslar.

/T
Citera
2016-08-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att ange ungefärlig budget är ett tips, det är svårt att rekommendera någon om du har 3000 kr att jobba med.

Ja summan jag gissar på minimum ligger väl på ca 3000.

Såg AK-tuning i Göteborg tex. Det gav en ökning på 30 hk och cirka 43 nm för 3 lax. Undrar dock om det är värt de?
Citera
2016-08-03, 23:00
Medlem
Är det nåt man bör tänka på? Några större risker beroende på hur man gör trimningen?

Som sagt, all info om detta ämnet tas gärna emot!
Citera
2016-08-06, 19:30
Medlem
De bästa tipset jag kan ge är nog att se till att bli ordentligt insatt i vad de egentligen gör med bilen

'optimerar motorparametrar' vill jag lova redan tillverkaren gör
tillverkaren ser också till att ha hängslen, livrem, silvertejp osv för att ha goda marginaler för att bilen ska klara sig livslängden ut.
så till viss del är det sant att motorn 'har mer att ge', men det blir troligen med minskade marginaler.

turbobilar är tacksamma att trimma, men man kan inte göra så mycket innan man så att säga kommer utanför motorns effektivaste område. mer effekt går att få, men droppar bensin per hästkraft behöver nödvändigtvis inte bli bättre.
dieslar går bättre att snåltrimma, men då går avgaserna (och kanske vissa delkomponenter åt pipan) å andra sidan var det ju exakt detta vw gjorde på bred front, och det vet vi ju hur de gick...

Mitt tips skulle vara att antingen trimma på det gamla vanliga sättet (dvs byt delar, och se till att få ett rejält uppsving), eller bara satsa på att sköta om bilen ordentligt (filter, olja osv minst så ofta som intervallen säger).

öka på sisådär 5-10% är nog lite tveksamt att du ens märker annat än som placeboeffekt.

lycka till!
Citera
2016-08-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a32lansen
De bästa tipset jag kan ge är nog att se till att bli ordentligt insatt i vad de egentligen gör med bilen

tillverkaren ser också till att ha hängslen, livrem, silvertejp osv för att ha goda marginaler för att bilen ska klara sig livslängden ut.
så till viss del är det sant att motorn 'har mer att ge', men det blir troligen med minskade marginaler.

turbobilar är tacksamma att trimma, men man kan inte göra så mycket innan man så att säga kommer utanför motorns effektivaste område. mer effekt går att få, men droppar bensin per hästkraft behöver nödvändigtvis inte bli bättre.
dieslar går bättre att snåltrimma, men då går avgaserna (och kanske vissa delkomponenter åt pipan) å andra sidan var det ju exakt detta vw gjorde på bred front, och det vet vi ju hur de gick...

Mitt tips skulle vara att antingen trimma på det gamla vanliga sättet (dvs byt delar, och se till att få ett rejält uppsving), eller bara satsa på att sköta om bilen ordentligt (filter, olja osv minst så ofta som intervallen säger).

öka på sisådär 5-10% är nog lite tveksamt att du ens märker annat än som placeboeffekt.

lycka till!

Underbart! Tack för feedback! Som du säger är man ju lite skeptiskt att trimma den med en ökning på ca 15 %. Ett par tusen och du ökar slitaget. Får nog nöja mig med mina 200 hk 😁
Citera
2016-08-07, 06:23
Medlem
det är nog det klokaste/säkraste valet. Vill du köra fort så satsa först på nån tävlingsförarkurs (om du inte redan har det) så att du kan få ut mesta möjliga av det du har, se till att ha bästa däcken (hjälper dig stanna och svänga bättre) så kommer du nog riktigt långt
Citera
2016-08-07, 09:01
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

lycka till!

Samtidigt säljs väldigt många bilar med exakt samma motor med olika effektuttag.
Se tex Saabs b235/b205 (9-5) och b207 (9-3ss/sc). Där b207e/l finns med allt mellan 150 och 200hk, samma motor, samma turbo osv (beroende på årsmodell då), VWs dieselturbo 120-160hk, exakt samma motor. Samma med 2.0tfsi på audi som väl säljs både som 140 och 180 eller så... Detta ses genomgående i branschen. Så det är inte bara för marginaler, det är för att kunna sälja exakt samma sak för två olika priser och tjäna pengar. Enda du betalar för på tex Saab 9-3 1.8t BP eller 2.0t BP är lite större frambromsar på 2.0t, annars är det exakt samma motor, till och med mjukvaran är densamma (den kollar bara en siffra eller så i chassinumret och bestämmer tillåten effekt från det).

det många trimningsfirmor gör med dessa småsyskonsvarianter är att mer eller mindre stoppa in mjukvaran från storasyskonet och ev. öka effekten litegrann därefter. Skillnaden på 40hk kanske då är i realiteten 10-15hk från det exakt likvärdiga storasyskonet.
Citera
2016-08-07, 13:43
Medlem
Nja, med reservation för att jag inte vet exakt hur saab gör (eller rättare sagt gjorde), men jag vill mena på att det finns betydligt mer saker under skalet som man snålar in på på de svagare varianterna.

Du har helt rätt i att grundmotorn i allt väsentligt är identisk över de olika effekterna som erbjuds; helt enkelt för det blir billigast så. Delkomponenter som tex kamaxel eller kolvar kan man relativt billigt variera.

Men en starkare variant kräver att man utökar dels bromsar som redan nämnts, men saker som kylare (med rejäl marginal så du kan dra en överlastad husvagn genom alperna en högsommardag), bussningar till hjulupphängning osv utökas inte bara för att man ska fortsätta ha goda marginaler, men också lite för att man subjektivt ska uppleva bilen lite annorlunda (och alltså värd merpriset)

Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte avråder från chipstrimning som sådan, utan mer belysa att det finns otroligt många fallgropar där det är lätt att bli lurad.

Till syvende och sist handlar allt om att få in mer luft i motorn; så att du i sin tur kan spruta in mer bränsle, och en större mängd bränsleluftblandning att förbränna, vilket i sin tur ger högre effekt.
Det går alldeles ypperligt att spruta in lite extra bränsle för samma mängd luft, för det ger en liten effektökning, men har man turbo och katalysator (vilket man har nuförtiden) så får de ta lite av smällen för det.

Men helt omöjligt är det så klart inte; om jag minns rätt hade förra generationens C63 AMG en mjukvaruspärr på gasspjället, vilket gjorde att det helt enkelt inte öppnade fullt ut, med lägre effekt som följd. Detta gick så klart att lösa med lite kreativ programmering så att fullgas faktiskt blev möjlig!

man kan också programmera om gaspedalens känslighet, så att bilen upplevs som lite stirrigare än den egentligen är, och säga att man har fått 20 hk till (iallafall känns det så...)

Så chipstrimma gärna, men se för guds skull till att ha koll på exakt vad de gör. Du skulle väl inte låta en kirurg skära i dig lite ospecificerat för att du skulle kunna springa lite snabbare?
Citera
2016-08-07, 14:58
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Nja, med reservation för att jag inte vet exakt hur saab gör (eller rättare sagt gjorde), men jag vill mena på att det finns betydligt mer saker under skalet som man snålar in på på de svagare varianterna.

Du har helt rätt i att grundmotorn i allt väsentligt är identisk över de olika effekterna som erbjuds; helt enkelt för det blir billigast så. Delkomponenter som tex kamaxel eller kolvar kan man relativt billigt variera.

Men en starkare variant kräver att man utökar dels bromsar som redan nämnts, men saker som kylare (med rejäl marginal så du kan dra en överlastad husvagn genom alperna en högsommardag), bussningar till hjulupphängning osv utökas inte bara för att man ska fortsätta ha goda marginaler, men också lite för att man subjektivt ska uppleva bilen lite annorlunda (och alltså värd merpriset)

Jag vill vara väldigt tydlig med att jag inte avråder från chipstrimning som sådan, utan mer belysa att det finns otroligt många fallgropar där det är lätt att bli lurad.

Till syvende och sist handlar allt om att få in mer luft i motorn; så att du i sin tur kan spruta in mer bränsle, och en större mängd bränsleluftblandning att förbränna, vilket i sin tur ger högre effekt.
Det går alldeles ypperligt att spruta in lite extra bränsle för samma mängd luft, för det ger en liten effektökning, men har man turbo och katalysator (vilket man har nuförtiden) så får de ta lite av smällen för det.

Men helt omöjligt är det så klart inte; om jag minns rätt hade förra generationens C63 AMG en mjukvaruspärr på gasspjället, vilket gjorde att det helt enkelt inte öppnade fullt ut, med lägre effekt som följd. Detta gick så klart att lösa med lite kreativ programmering så att fullgas faktiskt blev möjlig!

man kan också programmera om gaspedalens känslighet, så att bilen upplevs som lite stirrigare än den egentligen är, och säga att man har fått 20 hk till (iallafall känns det så...)

Så chipstrimma gärna, men se för guds skull till att ha koll på exakt vad de gör. Du skulle väl inte låta en kirurg skära i dig lite ospecificerat för att du skulle kunna springa lite snabbare?

B207e (150-175hk) och b207l (175-200hk) är identisk, inte en skruv som skiljer. B207r (aero, 225hk) däremot har annan kamaxel, turbo och luftbox. Samma med vws och audis snurror... oftast bara toppmodellen som skiljer sig öht i min erfarenhet.
Citera
2016-08-07, 16:53
Medlem
Då är ju bara frågan hur det förhåller sig på DS4:an med den saken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in